Ta körkort!

rible123

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Quad Runner 600cc
Hej!
Jag har en fr°aga ang MC-körkort. Jag skall ta det nu har ja tänkt mig, men nu e grejen s°a att jag kan inte börja i körskola förren i Augusti och d°a undrar ja om det är möjligt att ja kan ta kortet innan vintern eller om jag skall ställa mig in p°a v°aren istället?

mvh

EmilSegerblad

Guest
Beror på hur många lektioner du behöver ta... Jag började i Aug. när jag skulle ta A1-kort, och jag hann tyvärr inte till hösten (flunkade första gången på teorin 51 rätt =( )

rible123

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Quad Runner 600cc
okej.. jo sant! men ja pluggar s°a det ska nog inte vara n°agra problem!
men när slutar det med att göra uppkörningar? är det i slutet av oktober?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tips är att ta teoriprovet privat innan du börjar på körskolan. Brukar gå lite snabbare samt att du kan koncentrera dig helt på körningen.

Hyperion

Marge, can I go out and play?
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV650S
rible123 skrev:
2248681 okej.. jo sant! men ja pluggar s°a det ska nog inte vara n°agra problem!
men när slutar det med att göra uppkörningar? är det i slutet av oktober?

Jag började aug '03 och avslutade april '04. Min rekommendation är att börja i augusti. Med lite tur kan du hinna köra upp innan vintern (jag hann inte pga att en resa kom emellan). Allt handlar om vädret, är det för kallt så ställs uppkörningarna in. I annat fall så genomför man dem.

Börjar du däremot nästa år så kommer det att ta längre tid. Det där med att du kommer att vara "helt färsk igen" efter vintern stämmer inte. En liten refresh brukar räcka. Den refreshen kommer att ta betydligt kortare tid än att börja från scratch....

Alltså, börja så fort som möjligt i augusti. Se till att klara av teorin fort. Med lite vilja, fokus och tur så kan du ha den innan vintern. I annat fall så har du den början säsongen '07 :tummenupp

rible123

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Quad Runner 600cc
Peter_E skrev:
2248704 Tips är att ta teoriprovet privat innan du börjar på körskolan. Brukar gå lite snabbare samt att du kan koncentrera dig helt på körningen.

jo det var faktist precis vad ja tänkte göra ox°a.. det enda är att jag just nu är utomlands och det är lite sv°art att f°a tag p°a en körkorts bok? vet n°agon var man kan hitta teori böcker eller cd:s som man kan träna p°a?

JAg har ju redan B-körkort, sen 2 °ar behäver jag göra en ny s°an där körkortstillst°and med syntest och läkare utl°atande?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
rible123 skrev:
2248719 jo det var faktist precis vad ja tänkte göra ox°a.. det enda är att jag just nu är utomlands och det är lite sv°art att f°a tag p°a en körkorts bok? vet n°agon var man kan hitta teori böcker eller cd:s som man kan träna p°a?

JAg har ju redan B-körkort, sen 2 °ar behäver jag göra en ny s°an där körkortstillst°and med syntest och läkare utl°atande?

Körkortstillståndet räcker i 5 år så det är helt beroende på när du fick det.

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
Vägverket kör inte längre än sista september, nytt sen förra säsongen...

... kanske värt att ha i åtanke.

Tips; Börja med teorin nu. Skriv direkt efter VV's semester och fokusera sen
på körningen så fixar du det om du är tok-seriös.

/Puh

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Mitt tips är att fixa teorin nu i lugn och ro över i Augusti, och sen fixar du kortet i början av säsongen till nästa år. Fast jag tog iofs mitt kort i Augusti, men det var privat...

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
rible123 skrev:
2248719 jo det var faktist precis vad ja tänkte göra ox°a.. det enda är att jag just nu är utomlands och det är lite sv°art att f°a tag p°a en körkorts bok? vet n°agon var man kan hitta teori böcker eller cd:s som man kan träna p°a?

Tror du måste ha ett nytt körkortstillstånd för MC. Du måste ju kryssa i vilken behörighet du söker när du skickar in dina papper, och jag antar att du inte valde A/A-begränsad när du sökte för bil?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln