Ta lärdom av andras misstag

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
lassnig skrev:
Fy fan för den siste grabben som rammar räcket där... jag trodde bergis att han skulle dö eller något. Undrar om han blev förlamad eller fick andra allvarliga men? Det måste han nästa fått va? :va

Från filmen: "... spinal cord in pieces... in the doctor's words, it was hanging like a mop head."

På svenska: "... ryggrad i bitar... enligt doktorns ord, den hängde som änden på en golvmopp."

Av operationssåret på ryggen att dömma så ser det ut som om killen hade en 8-10 timmars operation av ryggraden, och han kommer nog aldrig att kunna gå igen.

Här i Danmark var det en om dom mest lovende bilracerförarna (Jason Watt, engelsk F3-mästare) som skulle styla på en MC till en tidningsartikel. Med fotograf och det hela. Han drog upp MC'n på bakhjulet... och ned i diket. Knäckte ryggraden inklusive alla nerver. Efter flera 10-timmars operationer, så gav dom upp och han sitter i rulstol idag. Han har bra sponsorer, så han har fått en DTC bil (danska STCC) ombygd till handstyrning av gas och koppling. Så nu kör han DTC, men efter 6 år så kan han inte gå och kommer aldrig göra det igen. Han kan heller inte ha sex. Och hans F1 karriär är spolad ner i kloaken. Smart va?

Själv har jag krashat hårt flera gånger på bana. Vid en highsider påstår vittnen att jag efter första flygturen studsade(!!!) i asfalten och tog en ny flygtur med volt innan jag stannade på marken. Mitt Dainese ryggskydd blev alla nitarna tatuerade i ryggen på mig, men ryggen klarade sig. Jag fick 200 röntgenbillder innan läkarna var nöjda. Dom tyckte jag hade otrolig tur. Ryggen värkte som fan i 2 veckor med den hade klarat sig ok. Bröt bara armen, och är jättenöjd med det. Jag använder bara Shoei/Arai hjämar, bästa ryggskydd, plus läder. Jag skulle aldrig drömma att köra till kiosken utan ryggskydd. Lika idiotiskt som att köra utan hjälm.

För att komma tillbaka till filmen som alla tyckte var häftig. Killen fick kossat sin ryggrad i stålräcket vid vägkanten. Han fick en film och sina 15 mintuters berömmelse. Men han kommer aldrig gå igen.... eller ha sex. Är det värt det? Inte för mig.

Såg en annan hemvideo från usa där en kille kör på bakhjulet på en tom väg. Längre fram står en parkerad bil. Killen tar ner framhjulet, får vobbel, faller och glider hårt in i den parkerade bilen. Han sitter också i rullstol idag. Han tar runt på skolor och berättar om sin olycka, och att han kör rullstol resten av livet.

Kör hårt grabbar. Men helst på bana utan mötande bilar, parkerade bilar, stålräcken, kantstenar, lyktstolpar eller hus. Och... ryggskena och hjälm är coolt. Det är bara fåntrattar som tycker att det är coolt utan skydd.

Kris955

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
lassnig skrev:
Fy fan för den siste grabben som rammar räcket där... jag trodde bergis att han skulle dö eller något. Undrar om han blev förlamad eller fick andra allvarliga men? Det måste han nästa fått va? :va

Dålig knut i magen han måsta fått när han märker att det bär iväg åt fel håll då han går av väg-delaren
:skrämd

Hade man vart kylig och kvicktänkt kanske man hade hunnit bromsat ikull istället...och förhoppningsvis åtminstånde inte rammat räcket så där...aj aj

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Tycker förstapriset ska gå till killen som kör rakt in i bilen som filmar :D

Apropå bilder. Var hittar du de sköna racebilder du har som avatarer Sandstream? Den nuvarande är ju inte så lite skön. Helt osant vilket djupt nedlägg. :bow

/O

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Jag kan inte se filmen här på jobbet men;
Han som åker in i räcket antar jag är en killen från "StreetFighters". Just den crashen är med i deras film C&I 4. Han klarade sig såpass bra att han efter några månaders vila var ute och wheelade igen. Dock med hjälm och ryggskydd!
Sen var det väl klippet när Kyle Woods står och börnade när plötsligt hojen for upp och, i princip, voltar ?! Vad som hände där var att kopplingsvajern gick av.
Klassiska vurpor. :D

Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Utsätter man sig självmant för sånt här för att man stylar då får man räkna med att något kan hända.. Inte nog med att det är större risk att råka ut för olyckor med mc i trafiken.. folk ska styla oxå..... :3freak . Visst fränt att titta på vad folk kan göra med maskiner men jag skulle aldrig komma på o göra det själv.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Robin Hood skrev:
han missaupp fatta det om bakhjuls körning :tungan

undrar om fålk gör så har för aff bli av me sina hojjar så f bolagen får batta fett för hjo o skador :va
Kan en tolk översätta detta :va

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Stromma skrev:
Undrar varför försäkringar är så dyra,någon som har en vettig förklaring?

Det roliga är ju att försäkringar är mkt billigare over there, har ingen bra förklaring men utrett länge i annan tråd.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fel gör ont, eller hur va de nu? :va :hihi Fan, en del av dom där måste ju ha svårt att klara sig i en normal vardag, med dom svårigheter det innebär att hälla mjölken i glaset, träffa munnen med tandborsten och förstå vilken del i stekpannan man ska hålla i... :huvet

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...