Ta lätt mc-kort

zz00zz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2013
Hoj
Ingen :(
Tja har blivit sugen på lättmc och tänkte då kolla vad kostar det ungefär om man övningskör med en släkting asså räknar bort övningskörningen hur billigt kan man få det?

Sen om man kör ur pluggat så gäller väll trafikförsäkringen hur som helst? och bryr sig polisen om lättmc asså kollar om dom är ostrypta?

Är sugen på antingen en Yamaha tzr, Cagiva mito, eller Aprillia rs

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Lätt mc, det kan ju inte vara så svårt?

zz00zz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2013
Hoj
Vad menar du med inte så svårt? att ta det eller vadå det är ju typ samma teori som tung? :)
Anyway är det så att om man tar a1 kan man sedan bara göra uppkörning och ta tung mc sen?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hur svårt kan det va liksom?

Att ta mc kort menar jag.

Lätt alltså.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Efter att du tagit lätt mc kan du göra uppkörning för mellan som 18åring och sedan efter två år göra en till uppkörning för tung. Du får nog räkna med 3,5-4k i riskutbildningar och runt 2-3k för uppkörning o teoriprov. Kan väll vara att rekomendera några körlektioner också, lärarna vet ju vad som är noga att tänka på m.m.

Sen kommer du få det lätt med bilkortet med sen trafikvanan du får på lätt mc. Jag kommer undan med 6lektioner på mitt bilkort medans kompisarna tar mellan 13-20 lektioner. Sen klarar du givetvis dom tyngre uppkörningarna utan problem. Se det som en investering med andra ord ;)

Teorin är samma som för både bil och tung men med ändringar i fordons delen. T,ex. Bredd effekt m.m.

När du stryper av hojen är den inte laglig och försäkringen gäller inte. Det verkar dock vara sällan polisen plockar oss 125åkare för detta. Såvida du inte kommer i 140 mitt inne i stan, dom kan bli misstänkta då har jag hört :3freak .

zz00zz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2013
Hoj
Efter att du tagit lätt mc kan du göra uppkörning för mellan som 18åring och sedan efter två år göra en till uppkörning för tung. Du får nog räkna med 3,5-4k i riskutbildningar och runt 2-3k för uppkörning o teoriprov. Kan väll vara att rekomendera några körlektioner också, lärarna vet ju vad som är noga att tänka på m.m.

Sen kommer du få det lätt med bilkortet med sen trafikvanan du får på lätt mc. Jag kommer undan med 6lektioner på mitt bilkort medans kompisarna tar mellan 13-20 lektioner. Sen klarar du givetvis dom tyngre uppkörningarna utan problem. Se det som en investering med andra ord ;)

Teorin är samma som för både bil och tung men med ändringar i fordons delen. T,ex. Bredd effekt m.m.

När du stryper av hojen är den inte laglig och försäkringen gäller inte. Det verkar dock vara sällan polisen plockar oss 125åkare för detta. Såvida du inte kommer i 140 mitt inne i stan, dom kan bli misstänkta då har jag hört :3freak .

Jaha jag hörde att om man kör ostrypt så gäller inte halv/hel men trafiken ska alltid gälla,
Isf är det inte samma som moppe då var det så att trafik gällde trimmade moppar men inte hel/halv stod det på typ folksams sida eller någon annan försäkrings sida?

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Jaha jag hörde att om man kör ostrypt så gäller inte halv/hel men trafiken ska alltid gälla,
Isf är det inte samma som moppe då var det så att trafik gällde trimmade moppar men inte hel/halv stod det på typ folksams sida eller någon annan försäkrings sida?
Blir osäker nu! Möjligt att trafikförsäkringen gäller. Men tycker inte den bör göra det med tanke på att du inte framför det fordonet som du försäkrat om man säger...

zz00zz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2013
Hoj
Mejlade folksam om hur det är med försäkringen när det kommer till sånt, antingen så var den jag kontakta otroligt trög eller så bort förklarade han sig.. :confused:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Alla försäkringar gäller även om du fipplat med hojen. Dock så har såvitt jag vet samtliga försäkringsbolag med i villkoren att du kan komma att bli återbetalningsskyldig om du undanhållit dem information om fordonet. Dvs om effekten inte överensstämmer med registreringsbeviset osv. Så visst gäller försäkringen, de betalar den andres bil som du kört in i, och sen skickar de fakturan till dig.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA