Har kollat på en 650 bandit och en kawasaki zr-7s.
Men bara kollat på nätet än så länge. Om kawasaki´n är kvar nästa vecka så åker jag och tittar på den.
Har läst både bra och dåligt om modellen. Det flesta instämmer om att det är en "allround" men några andra säger att man inte kan köra med den på motorvägen för den vibrerar för mycket i 100-120 kmh. Låter konstigt men man ska inte bara lyssna på det negativa. Bättre att avgöra själv.
Jag har haft en Kawasaki ZR-7S.
Jag tyckte att det var en trevlig hoj. Inte bäst på något men bra allround.
Har neutral körställning, svagt framåtlutad. I 2:ans växel så går det ok att köra i 25-30km/h utan att använda kopplingen. Så den fungerar okej i stan på 30 vägar, även om det är roligare om det går lite fortare...
Tyckte den var relativt vibrationsfri upp till någonstans strax över 4000 rpm.
I 4:ans växel så var det ganska precis 4000rpm vid 80km/h.
Så när jag körde lugnt på landsvägar och varierade hastigheten i intervallet 70-90km/h låg jag oftast i 4:an eftersom den går relativt lugnt då, men ändå svarar bättre på gasen än om man ligger i 5:an i samma hastigheter.
Vid 5:an (den är 5 växlad) så får man ner varvtalet lite till vid samma hastighet eller upp farten vid samma varvtal. Men det blir ändå bara någonstans runt 100 strecket som jag upplevde den som relativt vibrationsfri.
Sen är det inte så att skillnaden är som dag och natt när man varvar högre.
Det är inte så att vid 4000rpm är den helt vibrationsfri och vid 6000rpm så håller den på att skaka sönder... utan den fungerar bra på 10000rpm också (röd markeringen börjar vid 10 000rpm).
Kör du bara en mil eller två tror jag inte att du märker så mycket.
Däremot om man ska ligga och mata 15 mil motorväg i sträck utan att pausa så blir det tröttande i längden.
Så även om det är möjligt att köra 40 mil på en tank* så rekommenderar jag att ta minst 5 minuter paus åtminstone var 20:e mil om man inte vill bli helt stel och bortdomnad.
ZR-7an är relativt primitiv, lite oldschool, med luft/oljekyld motor och hastighetsmätaren går på vajer från framhjulet.
Men då är det mindre saker som kan strula.
Det enda i teknikväg jag saknade var ABS.
Kunde eventuellt varit bra med klocka i instrumenteringen också om man någon tid att passa.
Annars är Kawasaki ER6 en populär hoj. Är väl på ett ungefär motsvarande ZR-7:an. Fast är en nyare maskin. ER6 finns både i en
n version och en
f version, där n är naken och f har helkåpa.
Naken versionen är vanligare i Sverige, men går att hitta f versionen med kåpa också.
ER6 finns både med och utan ABS.
Det finns även ett nyare alternativ till Banditen, Suzuki GSX 650F. Finns en version i blå/vit som är rätt snygg och ser liknande ut som en "gixxer" i samma färgkombination (en GSXR, Suzukis sporthoj).
Fast körställningen är mycket neutralare på GSX 650F (än på gixxer).
Jag har inte kört någon sådan, bara provsuttit i butik, spontant tyckte jag körställningen påminde mycket om ZR-7:ans neutrala körställning. Men att hojen i övrigt var en modernare maskin.
Ska också finnas både med och utan ABS.
* Var en gång jag körde över 40 mil på en tankning (Kawasaki ZR-7S).
Tankade upp den helt full, nollställde trippmätaren, körde, nästa tankning över 40 mil senare. Men då körde jag på reserven på slutet och var inte säker på om jag skulle komma fram till macken innan soppatorsk...
Så bättre att tanka tidigare för att vara på den säkra sidan.