Ta MC körkort?

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Hejsan, Henrik heter jag, är helt färsk här på forumet. Jag är snart 20 år gammal och har starka funderingar på att jag tillsammans med min pappa köpa oss en mellantung MC. Jag har haft vanligt B körkort sedan jag var 18 och kör i tjänst osv.
Tanken är alltså då att jag ska övningsköra med min pappa som har mc kort och jag har fått kontakt med en kille som verkar mycket sjysst och som redan berättat endel om de här med mc körning osv. och det är sannolikt genom honom som vi också kommer köpa en mc av. En såkallad Yamaha Virago 535 - 91 års modell som rullat 2000mil i tyskland och som han importerar och besiktigar och registrerar i Sverige innan.
Hur fungerar de sedan med teoridelen och uppkörningar, motsvarigheten till halkkörning för bil osv?

Skulle gärna vilja få lite synpunkter på våra planer och hur saker och ting fungerar och vad man bör tänka på. Är motorcykeln en bra nybörjarmotorcykel?
Då de har varit dålig aktivitet på andra mc forum och mer "drag" på detta tänkte jag att de kanske var lättare att få hjälp här av folk som kan.
Tack på förhand.

Mvh Henke
 

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Tänk på nicknamet!
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
ingen halkkörning, bara landsväg,stan, körgård(konbana mm)
uppskrivningen är typ samma som bil fast med tilläggs frågor för mc!
sen till att övningsköra mycke hemmadet tjänar man på..blir billigare och man har större chans att klara uppkörningen första gången!

jag körde 600 mil innan jag körde upp.. känns som att det var rätt så gött å ha dom milen i ryggen!

virago har två hjul mer än så vet jag inte...kanske inte så lämplig om du hade tänkt dig att kliva på en sporthoj senare.. men vad vet jag!

känns som att klivet blir jäkligt stort.. det är ju inte så mycke riv i en virago... :) men för att få känsla av att åka på två hjul, så funkar den säkert kanon!!

:tummenupp *lycka till*
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Om du söker på detta i forumet lär du kuna hitta mycket nyttig läsning, annars kan du också gå in på www.vv.se & läsa om förarprov för A kort.

Reglerna har ändrats vid årsskiftet & förarprovets teoretiska del har ändrats, bl. a har den fruktade garagevändningen slopats.

Lycka till.
 

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx 1400
fins ju körskolor att rådfråga



kanske så kan viragon vara lite osmidig i konbanan men nytt för i år är att de tydligen har ökat avståndet mellan konerna samt ökat avståndet på konorna "nere i vändningen"
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Tack för svaret. Ja när jag var yngre hade jag en splitterny crossmoped som gick lite fortare än vad den fick (dumma mig) och den ahde 6 växlar så jag funderade på om man har lite nytta av det? Du vet ingen som säljer den här såkallade MC boken som man kan läsa lite teoretiskt under tiden?

mvh Henke
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Rolle85 skrev:
Hejsan, Henrik heter jag, är helt färsk här på forumet. Jag är snart 20 år gammal och har starka funderingar på att jag tillsammans med min pappa köpa oss en mellantung MC. Jag har haft vanligt B körkort sedan jag var 18 och kör i tjänst osv.
Tanken är alltså då att jag ska övningsköra med min pappa som har mc kort och jag har fått kontakt med en kille som verkar mycket sjysst och som redan berättat endel om de här med mc körning osv. och det är sannolikt genom honom som vi också kommer köpa en mc av. En såkallad Yamaha Virago 535 - 91 års modell som rullat 2000mil i tyskland och som han importerar och besiktigar och registrerar i Sverige innan.
Hur fungerar de sedan med teoridelen och uppkörningar, motsvarigheten till halkkörning för bil osv?

Skulle gärna vilja få lite synpunkter på våra planer och hur saker och ting fungerar och vad man bör tänka på. Är motorcykeln en bra nybörjarmotorcykel?
Då de har varit dålig aktivitet på andra mc forum och mer "drag" på detta tänkte jag att de kanske var lättare att få hjälp här av folk som kan.
Tack på förhand.

Mvh Henke

Hej Henrik och välkommen!

Kul att du ska ta MC-kort, det är bland det bästa jag själv gjort, att åka hoj är livet!

Teoridelen är som för bil med extra MC-frågor, fixa testprogram för dator (t.ex via en trafikskola) och läs böckerna och gör testerna några gånger så skall inte provet bli något problem.

Uppkörningen innehåller ett antal manövreringsprov samt vanlig trafikkörning, du kör med besiktningsmannen bakom dig på en separat hoj (eller i undantagsfall bakom dig på din hoj). Manöverproven har ändrats till i år, bl.a tror jag att den förhatliga garagevändningen tagits bort, fast jag är inte säker.

Jag körde i körskola och kompletterade med mycket privat övningskörning för överinlärning, det gick fint.

Hojen du kikat på är ingen sporthoj, så det här är egentligen fel forum. Personligen har jag inte mycket till övers för små glidare, men smaken är ju som baken. Ska jag vara ärlig så tror jag inte någon tycker att en Virago är särskilt spännande efter ett par veckor, köp istället en lite sportigare nybörjarhoj, det finns massor med roligare hojar i samma prisklass. Honda Hornet 600, Kawasaki ER-5, Fazer 600 m.m.
 

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Jag tror du kommer ångra dig på Virago.... det är vad jag tror iaf... Lycka till!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Om man tar mellankortet när man är 20, får man då antingen köra upp året därpå för tung eller vänta tills man är 22. Man får väl inte det tunga automatiskt när man fyller 21, utan det är 2 års väntetid. Stämmer det?
 

VobbelFrasse

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Sumpholm
Hoj
Drz, Rödmyra-53
Steg 1. Ta kontakt med närmaste trafikskola, Ditt körkortstillstånd kan behöva förnyas:Gäller i fyra, år fick du det när du var 16 har det gått ut.
Din far behöver ett handledartillstånd blanketter finns hos skolan.

Steg 2. När du ändå ar där köp en mc bok + ev vanlig teoribok.

Steg 3. Plugga som en dåre så du kan skriva teorin innan säsongen sätter igång.

Steg 4. Så fort snön är borta.. sätt igång att träna körning... gör inte samma misstag som många andra som bara åker ut och åker utan träna på manövrering, bromsning ocv tills du verkligen kan det.
Provinnehåll osv står i mcboken.

Steg 5. Boka körprovstid... åk dit och kör hatten av prövarna.

Steg 6. Kör försiktigt livet är viktigt.

Huruvida Viragon är bra eller dålig vet jag inte, men kolla att den uppfyller
kraven som ställs på prov mc.

Ha de / T :yoparty
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tyckte det var roligare på sporthoj.com när insändare som denna resulterade i 20 påhopp på fem minuter.

Typ: hörrö snubben, kolla på www.gynstol.com

osv, osv
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Tack för alla svar! Verkligen sjysst asså att få svar så snabbt :)
Jo de där övningskörningspappret har jag beställt..bör väl komma imon.
Angåede mcn så var de den farsan och jag tyckte va snygg och bra att övningsköra på tänkte vi. Är som sagt inte ute efter att dra på uta helvete utan mer behärska de jag gör först tänkte jag...Ska ringa till vägverket nu och fråga ut dem lite mer...brb =)
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Och du...om du ska A kort, alltså köra för tung MC, så kan du inte köra upp på Viragon, du ska ha minst 750 cc, & en viss effekt...
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
HönaPower skrev:
Och du...om du ska A kort, alltså köra för tung MC, så kan du inte köra upp på Viragon, du ska ha minst 750 cc, & en viss effekt...
Inte om han kör upp för A-beg, eftersom han bara är 20... :7peta
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Bikerbitch skrev:
Om man tar mellankortet när man är 20, får man då antingen köra upp året därpå för tung eller vänta tills man är 22. Man får väl inte det tunga automatiskt när man fyller 21, utan det är 2 års väntetid. Stämmer det?

stämmer
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Nu blev jag lite fundersam över vad ni menade? Det är för mellantung mc jag tänkt ta körkort. Tung mc får bli ett framtida projekt, vad kallas den typ av mc kort jag är ute efter då?
Hur funkar de sedan med tungt mc kort? Måste man göra nya uppkörningar osv även fast man haft mellan tungt mc kort i två år?

mvh Henke
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
HönaPower skrev:
Haha, så typiskt Sverige att krångla till allt!
Byråkratisk djungel...

I andra länder tar man säkrt MC KORT, helt enkelt....


:tummenupp
Nej, det är en EU-lag som reglerar detta.

Edit: Alltså, det bör vara likadant i alla EU-länder.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Rolle85 skrev:
Nu blev jag lite fundersam över vad ni menade? Det är för mellantung mc jag tänkt ta körkort. Tung mc får bli ett framtida projekt, vad kallas den typ av mc kort jag är ute efter då?
Hur funkar de sedan med tungt mc kort? Måste man göra nya uppkörningar osv även fast man haft mellan tungt mc kort i två år?

mvh Henke
Det du är ute efter kallas behörighet A med begränsning. Alltså max 25 kW eller 0,16 kW/kg.

Har du det kortet i t v å år i obruten följd får du behörighet A per automatik. Du kan dock köra upp direkt för behörighet A då du fyllt 21 år. Behörighet A med begränsning får man köra upp för då du fyllt 18 år. Du kan även göra en uppkörning, om du vill, då du fyllt 21 och har haft A med begränsning i ett år.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top