Ta MC körkort?

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
köp en riktig sporthoj istället - nån 600cc (zx6r gsxr 600 eller R6a) kan vara bra att börja med - regbesikta på 25kw (på pappret) och skenförsäkra på farsan.. :tummenupp

tråkigt att bli dragen på bakhjulet när du kommer tuffandes på landsvägen med en klen custom hoj...

annars kan du kolla upp på
Chronic skrev:


:död
 
Last edited:

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
fzr 1000
Du är ute efter mellan kort som efter 2 år bli tung automatiskt, Är man över 20 så tar man väl tung direkt tror jag
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Rolle85 skrev:
Tack för svaret. Ja när jag var yngre hade jag en splitterny crossmoped som gick lite fortare än vad den fick (dumma mig) och den ahde 6 växlar så jag funderade på om man har lite nytta av det? Du vet ingen som säljer den här såkallade MC boken som man kan läsa lite teoretiskt under tiden?

mvh Henke

All körning på två hjul är till nytta. Det är ju samma principer. Den enda skillnaden är ju att mc´n är tyngre.

Mitt tips till dig är att skriva in dig på körskola för att ta några (2 - 3) lektioner så att du lär dig rätt. Sedan kan du med fördel köra massor själv för att sedan återkomma till körskolan ( 2 - 3 lektioner) för att känna på konbanan och få tips om vad du skall slipa på inför uppkörningen.
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
tack för svaret "hållundan" det var informativt. När du skrev 25kw eller 0,16kg nått sånt hur räknar man ut det? För 25kw är den väl antagligen inte om de är 535cc? Då måste man väl gå på vikt / hästkraft eller nått istället så de jag måste veta är motorcykelns hästkrafter och sedan dela med 0.16 typ eller nått? Nån som vet?

Sen en sak till, inför uppkörning så är de moment med koner och nått mer vad jag förstått, finns de nån sida eller papper på hur detta ser ut så man kan testa liknande hemma?
 
Last edited:

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Tjena Henrik

Jag tror inte att det är nån vidare idé att övingsköra på en Virago.. i trafik spelar det kanske ingen roll men sen på manöver banan kan det bli knepigare. Testade att låna farsans Intruder och köra alla prov(2004:s prov) på banan för skojs skull och tyckte det var mycket klumpigare. Det gick väl an men... knepigare. Om ni har lite pengar extra tycker jag ni köper en risigare hoj av äldre modell och övar med. Då gör det inget om man vurpar heller (vilket säkert sker nångång).

Teoriprovet ska väl inte vara nå större problem eftersom du precis som jag tagit körkort för bil nyligen. Visst skiljer så frågorna men det mesta kommer man ändå ihåg. Jag läste aldrig klart hela MC boken utan pluggade istället på datorn.. tyckte det var mycket enklare. Jag laddade även ner proven från nätet å testkörde flera gånger tills jag satte det 100%. Tror jag har kvar de programmen fortfarande om du är intresserad. Hör av dig i sånna fall.

/Johan
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Rolle85 skrev:
tack för svaret "hållundan" det var informativt. När du skrev 25kw eller 0,16kg nått sånt hur räknar man ut det? För 25kw är den väl antagligen inte om de är 535cc? Då måste man väl gå på vikt / hästkraft eller nått istället så de jag måste veta är motorcykelns hästkrafter och sedan dela med 0.16 typ eller nått? Nån som vet?

Sen en sak till, inför uppkörning så är de moment med koner och nått mer vad jag förstått, finns de nån sida eller papper på hur detta ser ut så man kan testa liknande hemma?


Det som gäller lite kort här då. Den typ av kort du kommer ta kallas begränsat eller mellan, alla förstår vad du menar. Max effekten är 25kw OCH max 0,16kw/kg. (effkten/tjänsteviken (i regbeviset)) Kubiken spelar ingen roll annat än till uppkörning (vilket är dumt). Minst 375cc för mellan och minst 750cc för tung. Ring och snacka med VVs körkortsavdelning så kan de skicka papper på vad som gäller. (finns med i Bike nr jan/feb -05 också) Kolla annars på vv.se för mer info. Lycka till (ska själv försöka köra upp i vår)
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Rocks skrev:
Du är ute efter mellan kort som efter 2 år bli tung automatiskt, Är man över 20 så tar man väl tung direkt tror jag
För att ta tungt kort måste du ha fyllt 21. Eller så tar man mellankort när man är 18 och får tunga kortet när man är 20 efter 2 års prövotid.
 

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
SISU skrev:
köp en riktig sporthoj istället - nån 600cc (zx6r gsxr 600 eller R6a) kan vara bra att börja med - regbesikta på 25kw (på pappret) och skenförsäkra på farsan.. :tummenupp


Jo! Fyfan dedär är perfekt. Jävla massa bang for the bucks!
:banana
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bikerbitch skrev:
För att ta tungt kort måste du ha fyllt 21. Eller så tar man mellankort när man är 18 och får tunga kortet när man är 20 efter 2 års prövotid.


Eller så missar man uppkörningen när man är 18 pga 1 cm vatten på konbanan och att gubben som kollar inte fattar att hojar kan gnissla om bromsarna utan att man tvärnitar med den :tungan
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Xfader, den va jäkla bra den sidan du gav, bild på hur man gör o så....kan man ju testköra på parkeringen rakt över gatan...
Dock åter till min andra fråga, hur räknar jag ut att det är max 0.16kw / hästkraft? De måste väl vara att ta 0.16 * antalet hästar så får man sitt kw antal på motorn...bara en tanke?
 

Arvidsson

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Bryssel
Hoj
Suzuki GSX 600F 88
Rolle85 skrev:
Xfader, den va jäkla bra den sidan du gav, bild på hur man gör o så....kan man ju testköra på parkeringen rakt över gatan...
Dock åter till min andra fråga, hur räknar jag ut att det är max 0.16kw / hästkraft? De måste väl vara att ta 0.16 * antalet hästar så får man sitt kw antal på motorn...bara en tanke?
Nja du fick det lite om bakfoten. Du ska ta kW-antalet på hojen och dela med vikten, så får du ett tal som i ditt fall ska vara mindre än 0,16. Viragon finns i både 36 och 25 kW-version, mao finns det säkert strypningskit att köpa. Kolla på www.motoscout24.de för att kolla vad priserna på hojen ligger på i Tyskland...

Håller själv på att ta kort och bor för tillfället i Belgien. Här nere får man övningsköra själv utan följebil/instruktörpassagerare i ett år efter 6 timmar på körskola. Sedan måste man ta två timmar till innan uppkörningen, som verkar vara väldigt lik den svenska. Ska försöka få en del kört nu så fort vädret blir lite bättre så att jag kan ta kortet så fort som möjligt; får inte köra utanför Belgien... och det här landet korsar man på två timmar.
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
MEN vad är det som har hänt?????????????? en slyngel som har mage att köpa en virago (läs:Custom hoj) och slipper!! att fullständigt mosas av sporthojs fanatiker som tycker att alla två hjulingar som inte har mer än 45 hästar borde förbjudas.. :confused: eller åtminstånde förvisas till vägrenen.Knappt ett enda nedlåtande ord ,fan man blir ju tårögd!!!

Kan för min egen del säga att köpa en hoj man inte kan köra upp på inte är att föredra.
Jag köpte en gamal cb400 att övningsköra på och körde samtidigt på körskola med en gsx 750, det var inte riktigt samma moppe precis..............
Hur som helst: Lycka till

:rock
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
poke skrev:
MEN vad är det som har hänt?????????????? en slyngel som har mage att köpa en virago (läs:Custom hoj) och slipper!! att fullständigt mosas av sporthojs fanatiker som tycker att alla två hjulingar som inte har mer än 45 hästar borde förbjudas.. :confused: eller åtminstånde förvisas till vägrenen.Knappt ett enda nedlåtande ord ,fan man blir ju tårögd!!!

Kan för min egen del säga att köpa en hoj man inte kan köra upp på inte är att föredra.
Jag köpte en gamal cb400 att övningsköra på och körde samtidigt på körskola med en gsx 750, det var inte riktigt samma moppe precis..............
Hur som helst: Lycka till

:rock


haha, det här är den trevliga sidan av SH. Allt annat pack håller till i någon annan tråd för tillfället.
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Jag är då alltså inte säker på vad det är för mc jag ska köpa...hade också gått med en sådan som liknar en cross va de nu kallas den modellen..
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
Som många sagt tidigare så går säkert Viragon att köra upp med. inte så smidig kanske, men det lär gå utan problem.

Dock provade jag min pappas kawa 500 i somras....var som att köra moppe, så jag tror du lär tröttna snabbt på Viragon, den lär bli lite klen och tråkig när du väl kört ett tag.

Men tillbaka till kortet. Som sagts så är det grymt nyttigt att köra mycket privat. Det du ska komma ihåg är att inte bara ligga och mata landsväg, utan träna teknik & manövrering oxå, stadstrafik med placering och liknande är oxå viktigt.

Annars är det väl bara att säga lycka till och hoppas du tar ditt förnuft till fånga och köper dig en riktigt hoj snarast... :hihi
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top