Jag tog precis mitt kort den 1:a Juni. Hade första körlektionen på valborg. Så att ta kortet snabbt är absolut möjligt. Det som jag ser är största problemet med att ta kortet är inte att få in nog med lektioner hos körskolan. Utan att få undan formalian för att kunna boka uppkörningen.
Så som det fungerar i dagsläget så får man inte göra teorin förrän man har gjort risk1 och risk2. Och man får inte boka uppkörningen om man inte har klarat teorin.
Jag tog 4 lektioner innan jag bokade risk2:an, vilket var bland det dummaste jag gjort. Den bör du boka så fort som möjligt så att du kan göra risk2:an ungefär i fas med att du gjort dina inbromsningar från 90, vilket borde vara 2:a eller 3:e lektionen beroende på hur upplägget är på din skola.
Kötiden för uppkörning i Stockholm just nu är ganska så lång. Den första tid jag fick var i början av Juli, lyckades dock hitta en avbokad tid till den 1:a Juni istället. Se till att inte boka uppkörningen via skolan, för då kan du inte boka om själv utan är beroende av att de ringer och bokar och kollar av tiderna. Som privatist så kan du logga in på nätet och kolla och boka om på 45s. Körskolan måste ringa in och sitta i telefonkö i 20-40 minuter varje gång som de ska kolla.
Allt som allt så blev det 10 lektioner för mig, dubbellektioner alltså, 1 i trafik och 9 på bana.
Och till din uppkörning se till att ha köpt en egen hjälm, en med dubbelglas... Jag körde upp i hällregn med skolans hjälm som hade singelglas... Imma är bara förnamnet, fick köra med visiret öppet en bit för att kunna se något alls. Inte det skönaste på motorväg och i hällregn.
Lycka till nu och i manöverbanan, se till att inte släppa på gasen något alls förrän du passerat 3:e kon efter undanmanövern