Ta mc-kort helt privat.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skitkul att se folk försvara sina svindyra körkort, -"ni vet den där lite knubbiga tjejen från Skövde, som jobbar på supporten på trean" Det är HENNES kort som kostar såna summor. Inte en pigg och nyter ung mans körkort.

Till TS, du kan ju köra och redan där sparade du en halv månadslön. Plugga själv och skriv teorin på vintern, häng på låset på vårkanten för uppkörning, ta en lektion dagen innan uppkörningen.

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Övningskörde en del privat och tränade konbanorna, efter det räckte det med två lektioner för att klara uppkörning ��
Finns roligare saker att lägga pengarna på än körlektioner, om man nu har den möjligheten.
Håller med om tipset angående koner, så du själv kan sätta upp banorna och träna.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Läsa in teorin på en halv vecka... E du Einsten eller ngt..? :crash
riskutbildningarna måste göras innan proven och den fasta kostnaden ligger runt 5500-6000kr å i det ingår:

Körkortstillstånd
handledartillstånd
riskettan
risktvåan
kunskapsprov
körprov
tillverkning av kk
foto hos transportstyrelsen

Tänk på att du måste ha en godkänd hoj till risktvåan oxå.

Nej, det är extremt långt från omöjligt att uppdatera sig, förstå frågemetodiken och vara fullt förberedd för att klara teoriprovet på ca 4 dagar förutsatt att det är en normalbegåvad person som har B-behörighet. Men det är klart, man kan inte lägga ut bilder på Instagram, gilla på facebook, eller jaga Pokemons samtidigt.

Om jag inte är felinformerad så håller anläggningen som anordnar risktvåan i Göteborg med hoj. Man behöver alltså inte ha med sig nån oavsett om man är privatist eller kör på skola.

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
BMW F800ST
Jag tog kortet förra året och totala kostnaden för mig blev 29 000 kr. Hade inte möjlighet att övningsköra privat och jag valde att ta samtliga lektioner på körskolan. Ville inte skaffa hoj innan jag hade kortet i handen då jag inte kände mig bekväm med olovlig körning. Dessutom ville jag provköra ett antal hojar innan köpet. Hade B kortet innan jag började övningsköra i april, blev klar i augusti. Det finns definitivt pengar att spara genom att övningsköra privat. Sen tycker jag att det är viktigt med utbildning, oavsett om det rör sig om bandagar eller riskutbildningar. Du investerar i dig själv så snåla inte. Det är en fördel om du kan förbereda dig ekonomiskt. I värsta fall blir det pengar över som du kan lägga på utrustning, resor eller dekaltrimma hojen (+5 hk).

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Hoj
ingen
Wow 29 000 låter sjukligt extremt? Vad hade du för förutsättningar kört något på 2 hjul innan osv?

Eller är det så olika priser runt om i landet? Här jag bor ligger en lektion på 700-800kr

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Wow 29 000 låter sjukligt extremt? Vad hade du för förutsättningar kört något på 2 hjul innan osv?

Eller är det så olika priser runt om i landet? Här jag bor ligger en lektion på 700-800kr

Du kan ju kika i denna tråden:
https://www.sporthoj.com/forum/show...kort-2016-f%F6r-en-helt-utan-erfarenhet-av-mc

700-800 kr låter billigt. Hur lång är en lektion?
Jag gav 1180 kr för 70 min på min körskola. Priserna borde inte skilja så mycket mellan våra orter.

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
BMW F800ST

Jag hade kollat på en mängd youtube-klipp. Första gången jag satt på en mc var i trafikskolan. När jag väl tog kortet saknades det 29 000 på mitt mc konto. I det ingick 20 lektioner (90min), två uppkörningar och alla tänkbara avgifter.

Det är vad som krävdes för mig. Det kanske är extremt och jag berättar det här så att ni vet hur dyrt det kan bli om man inte övar privat eller på egen hand.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Kostade 25 000 med MC kläder.
Tog intensiv kurs i Karlstad.

Om man kör RIsktvåan i Götet lånar man hoj av dom. får INTE köra med egen hoj...

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Jag gjorde allt privat och det gick på knappt 8000 med en kuggad uppkörning. På risktvåan fick man låna hoj.
Såg väl ut ungefär såhär.
Riskettan 850kr
Risktvåan 3200kr
Uppskrivning 325kr
Uppkörning1650kr x2

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Tror jag betalade runt 15k för min lapp. Då körde jag bara med körskola och hyrde hoj av dem till uppkörningen. Ganska mycket pengar för mig men helt klart den bästa investeringen jag gjort. Prioriterade att försöka ta det så fort som möjligt i Stockholm för fyra år sedan. Bokade in lite extra tid på konbana som kanske inte hade behövt men ville vara extra säker på att klara uppkörningen direkt då det var extrem lång kö till uppkörning.

Finns mycket pengar att spara genom att träna krypkörningen själv om man har den möjligheten.

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Ca. 7000.- för min son förra året och det var bara de obligatoriska avgifterna. Han läste teorin på en kväll men hade tagit AM-kortet året innan.
Vid risktvåan i Örebro hade de ingen 125:a så han fick använda sin egen som jag körde dit.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kollade upp mitt och det kostade 20k ungefär. Då köpte jag böcker och något prov-på-nätet (var lite väl mycket, behövde inte så många testprov och kunde kört på mindre paketet samt att jag missade att ena boken redan fanns hemma....). Jag verkar ha kört en 8-9 lektioner, en av dessa är ren nojja från min sida med krypkörning som kanske var onödig samt att jag hade ett litet uppehåll så jag tog en extra lektion för det. Fixade landsvägskörningen på två lektioner resten är nöta krypkörning plus att jag hyrde cykel för uppkörning så... hade kanske kunnat skala en 5k på lektioner, eventuellt och kanske 6-700 på teoripaket.

Då har jag knappt kört moppe innan, vilket iofs var lite underhållande till första lektionstillfället. "har du kört mc innan? Inte? Moppe då? Inte det heller??? Men har du cyklat? Dåså, ta den där cykeln, var lite försiktig i början det är 100häst" :)

Jag kände inte att jag blev mjölkad heller, fick bestämma rätt mycket själv när jag skulle köra upp och som sagt, de tyckte jag var färdig på två trafikkörningslektioner.

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Hoj
Honda cbr600rr
Absolut inga problem att köra upp privat. Jag tog inga lektioner för varken B, A2 eller A. Samma gäller för min bror och många vänner till mig! Om man lär sig på körskola eller privat spelar ingen roll, de samma som att plugga hemma eller i skolan. Det är resultatet som räknas. Självklart ska man ta lektioner om man känner sig osäker eller liknande. Jag tycker det är en smart idé att försöka bli klar med risk 1&2:an så snart som möjligt och eventuellt också teorin. Så att man sedan kan köra upp tidigt på vårkanten :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati