ta mc-korts hoj - max 30.000kr, alternativ?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
helmert skrev:
men jag som är nybörjare kanske inte har det lika lätt att hantera en sporthoj... funkar det över huvud taget att komma runt på garagesvängningen med en sporthoj? tex zxr 750 eller gsxr 750

Alla är väl nybörjare i början, det funkar hur bra som helst att ta sig runt.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
helmert skrev:
men jag som är nybörjare kanske inte har det lika lätt att hantera en sporthoj... funkar det över huvud taget att komma runt på garagesvängningen med en sporthoj? tex zxr 750 eller gsxr 750

klart att de funkar.. eftersom vändningen är utmätt efter den cykel du har... men alla cyklar har olika placering av tyngdpunkt osv.. sen är körställningen olika ... en del hojar ligger man mer ned på... allt går.. men nog är det enklare på nåt som inte är i sportklassen..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
ambulans skrev:
klart att de funkar.. eftersom vändningen är utmätt efter den cykel du har... men alla cyklar har olika placering av tyngdpunkt osv.. sen är körställningen olika ... en del hojar ligger man mer ned på... allt går.. men nog är det enklare på nåt som inte är i sportklassen..

Det är inte tillräckligt mycket svårare för att det ska vara värt att köpa och sälja en motorcykel, tycker jag då.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
helmert skrev:
men jag som är nybörjare kanske inte har det lika lätt att hantera en sporthoj... funkar det över huvud taget att komma runt på garagesvängningen med en sporthoj? tex zxr 750 eller gsxr 750

övning ger färdighet :fakta
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Rigge skrev:
Det är inte tillräckligt mycket svårare för att det ska vara värt att köpa och sälja en motorcykel, tycker jag då.


nä.. men de är ju upp till var o en... dom ja känner tyckte de va bra allafall... plånboken styr ju lite, fast dom cyklarna har fallit klart i värde.. så stålarna har man igen, sen är de ju ingen nackdel att åka på lite lugnare hoj i början... så en säsong kan man ju ha den...
 

dahen

Wannabe
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Bromölla
Hoj
R6 -00
Viffer skrev:
Kontrollanten jag körde upp för berättade om en som kom med en zxr750 och ville köra upp, då hade dom sagt att det är bara att köra hem igen, det är ingen ide, vägen är inte bred nog att vända på.... rätt jävla snopet för den killen.


Sorry för att jag lyfter en sånhär gammal tråd men får dom verkligen göra så, utan att man ens får försöka? Undrar för att jag är nämligen på g att köpa en ZXR 750 och ta körkort på.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
dahen skrev:
Sorry för att jag lyfter en sånhär gammal tråd men får dom verkligen göra så, utan att man ens får försöka? Undrar för att jag är nämligen på g att köpa en ZXR 750 och ta körkort på.

Det spelar ingen roll längre, eftersom garagevändningen numer är borttagen ur uppkörningsdelen.
 

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
helmert skrev:
Tja
jag har inget mc-kort men tänkte jag skulle ta det. jag är 19 år nu men kommer inte börja köra förrän om 2 år, alltså inte mellanklass... nu är det så att jag inte vet vilken hoj jag ska satsa på.. jag har tidigare tittat på kawasaki zxr 750 89-92
men jag är inte så säker på att det är enkelt att köra upp på en sådan?
är det lämpligare att satsa på en suzuki gs 500 för runt 20.000 för att sedan sälja den efter kortet och köpa en sportigare? om man nu känner för det då? hur bör jag göra?

ps. jag har vanligt körkort... hur går uppkörningen till? är det bara garagesvängning, serpentinbana som gäller när man redan har körkort? eller måste man ut på vägarna på uppkörningen också?

Hmm... är det inte dax att ta kortet nu?? 2 år va? :3freak
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
dahen skrev:
Oj, där ser man, tack för svaret iaf.

VM i trådlyftning? :p hehe om du kollar i tråden körkort2005 så ser du hur uppkörningen ser ut nu för tiden. En polare körde upp med en gsxr600 så det skall inte vara ngra problem med en zxr, jag övade med min r6a och det gick bra men körde inte upp med den pga att det måste vara minst 700cc för tungt kort.
 

dahen

Wannabe
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Bromölla
Hoj
R6 -00
Murra skrev:
VM i trådlyftning? :p hehe om du kollar i tråden körkort2005 så ser du hur uppkörningen ser ut nu för tiden. En polare körde upp med en gsxr600 så det skall inte vara ngra problem med en zxr, jag övade med min r6a och det gick bra men körde inte upp med den pga att det måste vara minst 700cc för tungt kort.

Hehe, jag har snöat in mig på sökfunktionen ;), ska läsa lite nyare trådar :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top