Ta med hojen på flygresan

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Man kan packa ner hojen i max 32kg tunga väskor och sedan sätta ihop den på flygplatsen, det hade varit en rolig upplevelse men sen slogs jag av det briljanta idén att varför inte bara sätta hela hojen i en väska och fylla den med helium. Kan man få ner den till 32kg då? :D

Säg att den väger 150kg normalt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kort svar: Nej.

Lite längre svar: Lyftkraften för helium är i runda slängar 1g/liter och jag misstänker att du får svårt att checka in en väska på 118 000 liter.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Wow, det blir en stor väska...

Du skulle nog kunna frakta en hoj på flyg, förutsatt att du tömmer den på soppa och sådär först såklart (ingen bensin ombord). Jag vet en SAS-kapten som gjort det, han köpte hoj i Japan, satte en crew-tag på bågen och ställde den med resten av bagaget :D När chefen för SAS fick höra om det blev kaptenen uppkallad på kontoret, fick ett varningens finger och ett "Det här gör du inte om!!" på vilket han lär ha svarat "Det är lugnt, jag behöver bara en hoj":rofl men det tyder ju på att det funkar... Du lär ju dock få betala rejält med övervikt, men kanske är det värt det? ;)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Wow, det blir en stor väska...

... Du lär ju dock få betala rejält med övervikt, men kanske är det värt det? ;)

Med tanke på övervikten kan det bli billigare att köpa en hoj vid ankomst. Bolagen kan ta 100-200 kr/kg beroende på bolag och destination. En hoj på 200 kg skulle kosta upp mot 40.000 kr om man packar den väl. Det skulle jag inte lägga ut, speciellt inte med tanke på risken att den kommer bort i bagagehanteringen...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Med tanke på övervikten kan det bli billigare att köpa en hoj vid ankomst. Bolagen kan ta 100-200 kr/kg beroende på bolag och destination. En hoj på 200 kg skulle kosta upp mot 40.000 kr om man packar den väl. Det skulle jag inte lägga ut, speciellt inte med tanke på risken att den kommer bort i bagagehanteringen...

Jovisst, beror ju helt klart på om man absolut måste ha en viss båge och till vilket pris. För dyrt lär det helt klart bli. " ;) " Smajlien var liksom lite avsedd att syfta på att det troligen inte är ekonomiskt försvarbart ;)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jovisst, beror ju helt klart på om man absolut måste ha en viss båge och till vilket pris. För dyrt lär det helt klart bli. " ;) " Smajlien var liksom lite avsedd att syfta på att det troligen inte är ekonomiskt försvarbart ;)

Jag förstod det, men tänkte lägga upp ett räkneexempel. Och dessutom nämna risken att den "tappas bort". Fast jag glömde lämplig smiley... Så, i efterskott: :7peta

Vintern är här!

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Var det inte någon här på SH som fraktade hem merparten av en hoj som bagage från USA för ett par år sedan? Kommer inte ihåg om det var flera resor eller personer inblandade.

Hitta: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?31735-Hur-man-tar-hem-en-hoj-fr%E5n-staterna

Det räcker att läsa den första meningen så förstår man att det där aldrig hänt i verkligheten. Och det finns nog inget flygbolag som tillåter en ensam passagerare checka in 200 kg bagage på en flight, skulle det vara möjligt skulle det bli så löjligt dyrt att det faller av bara den anledningen. Sånt stort och tungt gods ska flygfraktas. Men det skulle onekligen vara roligt att se ansiktsuttrycket på incheckningspersonalen när du berättade vad du hade i väskorna.

Och btw, man får ju inte ens behålla tandkräm och deodorant i för stora mängder, helium är väl en hyfsat brandfarlig gas. Dåliga odds på det.......

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
När jag flög en gång så var det ett sällskap som skulle checka in en pall med en toastol, handfat och en komplett inredning till ett badrum.
Dom försökte dölja sitt baggage men av ganska uppenbara skäl så såg personalen detta vid incheckningsdisken.

Det var ett jäkla liv på flygplatsen, dom försökte få det till att dom var ju 8pers och delade på den vikten.
Eller hur många dom nu var.
Skulle kostat I runda slängar 20k I avgifter. DHL skulle ha 3k för samma pall. Dom gapa högt så hela arlanda horde vad dom sa.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Och btw, man får ju inte ens behålla tandkräm och deodorant i för stora mängder, helium är väl en hyfsat brandfarlig gas. Dåliga odds på det.......
Nejdu nu har du förväxlat ämnena! Helium är fullständigt inert såtillvida du inte har tillräckligt tryck och temperatur för att skapa fusion.
Vätgas är däremot brandfarligt.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Helium har lägre massa än luft, inte negativ massa. Hur mycket helium du än pumpar i så blir den inte lättare.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Jag fick "skäll" för jag hade undervikt sist gång jag åkte till Italien......var dock ingen avgift på det....

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det räcker att läsa den första meningen så förstår man att det där aldrig hänt i verkligheten. Och det finns nog inget flygbolag som tillåter en ensam passagerare checka in 200 kg bagage på en flight, skulle det vara möjligt skulle det bli så löjligt dyrt att det faller av bara den anledningen. Sånt stort och tungt gods ska flygfraktas. Men det skulle onekligen vara roligt att se ansiktsuttrycket på incheckningspersonalen när du berättade vad du hade i väskorna.

Du kanske skulle läsa mer än första meningen då. Flera personer som delar på bagaget.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nej, du har helt rätt, jag slutade läsa efter "Följande berättelse är en rent påhittad historia och alla liknelser med verkligheten är en renslump och inte på något vis ett bevis på att oegentligheter kan ha ägt rum, men dock läsvärd."

Det tyckte jag räckte för avfärda historien som fiktion.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Helium har lägre massa än luft, inte negativ massa. Hur mycket helium du än pumpar i så blir den inte lättare.

Man får vara försiktig med ord här. Pratar man om lättare så är det att det visar mindre om man ställer det på en våg. Så lägger du något på en våg och sen fyller det med helium eller sätter på en heliumballong så kommer det väga mindre. Helt rätt så är det mer massa men flygbolagen är intresserade av vikt och inte massa.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag var med andra gången när en Aprilia togs hem från Florida i resväskor. Kåpor och hjul (utan luft i däcken) skickades med post, resten skruvades ner och packades i 4 resväskor på 2 personer. Jag stoppades i röntgen av ena väskan och det dom hade reagerat på var quickshiftern som kunde påminna om en detonator för en bomb. Så fick ta fram den och visa/förklara hur den fungerade. Även framgaffeln hade dom lite diskutioner med om luft och olja i den hur den skulle godkännas som säkert bagage. Såklart hittades detta också på! Den första hojens nuvarande ägare är stolt för sin ex. Jason Di Salvo AMA Honda och vann ett Real Road Racing lopp i Tjeckien på den i år. På låtsas det med! :)

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nej, du har helt rätt, jag slutade läsa efter "Följande berättelse är en rent påhittad historia och alla liknelser med verkligheten är en renslump och inte på något vis ett bevis på att oegentligheter kan ha ägt rum, men dock läsvärd."

Det tyckte jag räckte för avfärda historien som fiktion.

Då missade du lite. :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...