Ta med sig på skidresan?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Tjo,

Det har blivit dags för första resan till Sälen med min son på 9 år.
Ett litet pappa/son äventyr.

Jag har åkt ganska många gånger tidigare men då med polare och alkohol :)

Så nu undrar jag vad ska jag tänka på att ta med, som jag troligtvis kommer att glömma annars?
Tycker själv att frågan är lite "överflödig" men jag glömmer fan alltid något.

Jag har med mig;

Kläder
Bräda
Ski-pass
Plånbok
Bärbar dvd

Följdfråga: Är det många singelmammor som åker på semester till Sälen v49? =)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ta med halsduk, BUFF eller facemask (har en tunn i tyg, överkurs) plus goggles så man kan täcka hela ansiktet ifall det blir kallt så kan man åka i alla kalla väder.

Hahahaha, jag tipsade en singelfarsa på jobbet om en far&son-resa till Åre för att köra mountainbike på sommaren. Han bröt armen vid armbågen första dagen. Grabben vara 14 så han kunde inte köra bilen hem osv. Succé :)

En bra plan för vad som händer om nån av er bryter av nån kroppsdel?

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Pengar och skulle säga pass men det är ju överflödigt inom Sverige. Är det något du glömt går det säkert att köpa på plats i Sälen. Det är inte jordens sista utpost du ska till - inte för att jag åkt skidor i Sälen någon gång, men de har ju t om MacDonalds i backen vilket säger en del. Det är nog ett riktigt bra familjeställe.

Se till att din son har kontaktuppgifter till dig på sig om han skulle komma bort av någon anledning i backen. Tveka inte att sätta honom på en skidskola ett par timmar om dagen. Där kommer han att träffa jämnåriga kompisar, men kanske även en och annan ovän.

Hahahaha, jag tipsade en singelfarsa på jobbet om en far&son-resa till Åre för att köra mountainbike på sommaren. Han bröt armen vid armbågen första dagen. Grabben vara 14 så han kunde inte köra bilen hem osv. Succé :)

Hur löste det sig?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag kommer fasen inte ihåg hur de kom hem. Hna blev i alla fall invalido i Åre i flera dagar och kunde i princip inte göra nåt, vara ute eller bada. Han kan eventuellt ha kört och sonen växlat.

Hur löste det sig?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
En bra plan för vad som händer om nån av er bryter av nån kroppsdel?

Antar att det blir en skoterfärd :)tummenupp) och en stund på sjukhus? :rolleyes:

Hoppas ju att det inte sker, men sker det nånstans så är väl Sälen rätt ställe för´t.
En kompis med familj ska åka upp samtidigt och där finns det en till med körkort så hem tar vi oss nog.

Är det något speciellt du tänker på annars?
Försäkrade är vi, sen vet jag inte om man kan göra mer?
Förebygga genom att tejpa fast 2"4 på skenbenen kanske? =)

Kom att tänka på ryggplatta, jag har ju en men hur bör jag göra med grabben.
Jag på bräda och han på skidor btw.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag kommer fasen inte ihåg hur de kom hem. Hna blev i alla fall invalido i Åre i flera dagar och kunde i princip inte göra nåt, vara ute eller bada. Han kan eventuellt ha kört och sonen växlat.

Tänkte mig någon sådan lösning att sonen växlade och farsan fick köra. Även "misslyckade" resor kan vara roliga anekdoter att berätta om i olika skeden av livet.

På min tid använde man inte hjälm, men det gör ju var och varannan idag. Jag skulle köpa en skidhjälm till sonen. Ryggskydd tror jag inte han behöver. Det är väl mest snowboard åkare som ligger i riskzonen att skada ryggen vid ett fall.

Åker själv inte snowboard och tänker spontant att det kanske inte är så enkelt om sonen åker skidor. Du har lite mer manöverutrymme på skidor. Kanske skulle hyra ett par när du åker med sonen och ta snowboarden om du sätter honom på en skidskola?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Badkläder, kan ju vara skönt att sätta sig i bubbelpoolen efter en dag i backen. :tummenupp
Sen kan det ju vara bra för att spana in eventuella singelmammor. :tuttar
Skidkläderna kan dölja mycket :gnissla

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
............Där kommer han att träffa jämnåriga kompisar, men kanske även en och annan ovän.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAA. Vem stötte du på där?

Åker själv inte snowboard och tänker spontant att det kanske inte är så enkelt om sonen åker skidor. Du har lite mer manöverutrymme på skidor. Kanske skulle hyra ett par när du åker med sonen och ta snowboarden om du sätter honom på en skidskola?

Har du inte åkt snowboard?

Ang hjälm är det nog rätt vettigt.
Jag minns själv de gånger jag varit iväg och åkt skidor/bräda och de gånger man råkade åka ut bland träden så gick det tillräckligt fort för att bryta både det ena och det andra.

Solskyddsfaktor 15 är också en väldigt vettig sak att ta med - och använda.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Solskyddsfaktor 15 är också en väldigt vettig sak att ta med - och använda.

Inte vecka 49... Då är det snarare Baklava/väpnarluva man behöver. Även om solen skiner brukar man inte vara så lockad att sitta och pressa när det samtidigt är 15-25 minusgrader...

Men ska du till Sälen nu så finns det ju en hel del att sysselsätta sig med sedan de byggde Experium. Där finns Bowling, Bio och ett bra äventyrsbad.
Dessutom har de byggt om den gamla swimmingpoolen till skatepool så åker grabben skate kan han ju plocka med den med.

,... eventuella singelmammor. :tuttar

Innan jul är det väl mest grabbgäng och "konferensgäster" som är i Sälen.
Singelmammor eller mammor/tjejer/kvinnor överlag åker till fjällen sent på säsongen då det börjar bli varm så de kan sitta i solen och sippa Glühwein.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
HAHAHAHAHAHAHAHAHAA. Vem stötte du på där?

Har du inte åkt snowboard?

Jag stötte på en tysk unge i Österrike på skidskola som barn. Vi tyckte inte om varandra från första ögonblicket av någon anledning. Kom att tänka på det nu.

Angående snowboard har jag aldrig testat det. Var nära ett par gånger men när det var som mest inne, men det blev aldrig av. Samtidigt måste jag säga att jag älskar att åka skidor så det känns inte som jag missat något. En dag kanske jag ändå ger snowboard en chans.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Antar att det blir en skoterfärd :)tummenupp) och en stund på sjukhus? :rolleyes:

Hoppas ju att det inte sker, men sker det nånstans så är väl Sälen rätt ställe för´t.
En kompis med familj ska åka upp samtidigt och där finns det en till med körkort så hem tar vi oss nog.

Är det något speciellt du tänker på annars?
Försäkrade är vi, sen vet jag inte om man kan göra mer?
Förebygga genom att tejpa fast 2"4 på skenbenen kanske? =)

Tänkte mer på transport, men det verkar ju löst :tummenupp Då är ju bara frågan vad man sysselsätter sig med tills dom behagar åka hem också :)

Ryggskydd rekommenderas starkt! Nog för att snö är bättre än asfalt, men det finns hårda saker där också, fråga Fogdö :(

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Den gamla simhallen blev lite överflödig när de byggde Experium i Lindvallen.

Såhär ser det ut nu:
100302_skate_area_0007%20%5B1%5D.JPG

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Tjo,

Det har blivit dags för första resan till Sälen med min son på 9 år.
Ett litet pappa/son äventyr.

Jag har åkt ganska många gånger tidigare men då med polare och alkohol :)

Så nu undrar jag vad ska jag tänka på att ta med, som jag troligtvis kommer att glömma annars?
Tycker själv att frågan är lite "överflödig" men jag glömmer fan alltid något.

Jag har med mig;

Kläder
Bräda
Ski-pass
Plånbok
Bärbar dvd

Följdfråga: Är det många singelmammor som åker på semester till Sälen v49? =)

Att ta med sig på skidresan: Skidor!

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie

Har tänkt precis på det där, får se hur bra det går.
Vi har åkt tillsammans i en mindre backe (Tolvmannabacken i Kisa)
och han lärde sig sjukt snabbt och var totalt orädd (till skillnad från sin far).
Så jag hoppas att det kommer att gå bra ändå.
Vi får se.

Att ta med sig på skidresan: Skidor!

Snowboard :yoparty

Skidorna är förbokade åt grabben.
Känns onödigt att köpa nya varje år för han växer ju som en tok.

Jag stötte på en tysk unge i Österrike på skidskola som barn. Vi tyckte inte om varandra från första ögonblicket av någon anledning. Kom att tänka på det nu.

Angående snowboard har jag aldrig testat det. Var nära ett par gånger men när det var som mest inne, men det blev aldrig av. Samtidigt måste jag säga att jag älskar att åka skidor så det känns inte som jag missat något. En dag kanske jag ändå ger snowboard en chans.

Jag tycker att du ska testa på bräda.
Jag åkte skidor innan och tyckte att det va roligt.
Sen testade jag bräda och tyckte det va ännu roligare.
Men givetvis kastar man på sig ett par skidor ibland för att känna på´t lite.

Men ska du till Sälen nu så finns det ju en hel del att sysselsätta sig med sedan de byggde Experium. Där finns Bowling, Bio och ett bra äventyrsbad.
Dessutom har de byggt om den gamla swimmingpoolen till skatepool så åker grabben skate kan han ju plocka med den med.

Jag har kollat upp vilka aktiviteter som finns däruppe och har försökt att planera in resan lite.

Blir experium på torsdagen. (badbyxor är packade och träningssäsongen startade i god tid i år så jag behöver inte vara på djupdelen hela tiden)

3D bio på fredagen.

Lördagen hoppas jag på en bra middag ute med övriga gänget samt lite finskadiskodansi bowling.

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Mycket kläder. Framförallt underställ. Börjar ungen frysa lär det va lögn att försöka väcka nåt intresse för skidåkning. Bra tumvantar håller värmen bättre än handskar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...