Ta skoterkort

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Om man var av med det några månader nåt år innan 2000 då?

Det borde vara lugnt för dig men man vet aldrig, bäst är det att fråga transportstyrelsen.

När jag för en massa år sedan var utbildare för snöskoter frågade jag polisen ett gäng med frågor om olika lagar och paragrafer. De svar jag fick var att dom inte visste eller så svarade dom helt tokigt.
Så det är bäst att fråga transportstyrelsen.

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
Jag tog körkort 1997 men fick det återkallat 2000 för en förseelse 1999.

Har jag "skoterkort"?

Det var lite knepigare men risken är att du tyvärr inte får köra snöskoter.
Det bästa du kan göra är att ställa den frågan till transportstyrelsen.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jag tog körkort 1997 men fick det återkallat 2000 för en förseelse 1999.

Har jag "skoterkort"?

Enkelt, vad står det för datum när du tog kortet? Det är det som gäller helt enkelt.

TS: Nu har vi ju andra möjligheter här uppe, men kolla om du hittar nån skoterklubb i någorlunda närhet. Dom har betydligt humanare priser på sina utbildningar än körskolorna.
Vad jag vet så är det nu för tiden krav på ett praktiskt moment. Du kan alltså inte bara skriva provet.

Sen har dom även ändra så det är olika delar för skoter och ATV, tror jag iaf. Sambon tog sitt i vintras, hon fick bara för terrängskoter medans jag har för både skoter och fyrhjuling eller vad det står.

Sen vet jag inte hur du ska köra? Är det ren turistkörning i grupp med guide tror jag inte ens man behöver ett skoterkort (dispans på nå vis).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dåligt surrad last? :hihi

På mitt körkort jag fick tillbaka stod det år 2000. Men mitt senaste förnyade, typ 2011, står det 1997. Vilket i sig stinker tjänstefel.

Tro't eller ej men jag blev av med körkortet efter att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil. En förmodligen rimlig åtgärd gentemot en dryg snorvalp.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På mitt körkort jag fick tillbaka stod det år 2000. Men mitt senaste förnyade, typ 2011, står det 1997. Vilket i sig stinker tjänstefel.

Tro't eller ej men jag blev av med körkortet efter att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil. En förmodligen rimlig åtgärd gentemot en dryg snorvalp.

Att det stod 2000 efter återkallelsen var väl egentligen en bugg i något system och en felaktighet i sig? (Har för mig att jag läste det nånstans gällande saken iaf. :crash Specifikt och bra...)

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
Enkelt, vad står det för datum när du tog kortet? Det är det som gäller helt enkelt.

Tyvärr är det inte så lätt, det är inte ovanligt att det står ett datum på körkortet (det datum då du tog körkortet) och ett i körkortsregistret ( när du fick tillbaka det efter förseelsen).
Detta har jag hört både från Snofed och Polisen.

Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Tyvärr är det inte så lätt, det är inte ovanligt att det står ett datum på körkortet (det datum då du tog körkortet) och ett i körkortsregistret ( när du fick tillbaka det efter förseelsen).
Detta har jag hört både från Snofed och Polisen.
Jaha ok. Alltid lär man sig något.
Alltid får för mig att det är det som står på kortet som gäller. :)
Finns ju historier om folk som fått t.ex. MC kort helt plötsligt p.g.a felskrivet på kortet.
Att det dock är myter kan jag köpa. ;-) :p

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag hade mitt körkort återkallat två månader 2000 jag med och när jag fick tillbaka det så stod det att jag haft behörigheten sedan 2000 men när jag förnyade körkortet för några år sedan så stod det åter att jag haft min B behörighet sedan 1992.

Det var ett fel i systemet som hanterar körkortsregistret som gjorde att det blev så. Det är numera tillrättat.
Om jag inte minns fel så hade vi för länge sedan regeln att det skulle räknas sedan man senast fick tillbaka körkortet men att vi fick ändra det då det finns ett EU direktiv som säger att det är tiden man förvärvade behörigheten som skall räknas och eventuellt återkallanden inte skall tas hänsyn till.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jaha ok. Alltid lär man sig något.
Alltid får för mig att det är det som står på kortet som gäller. :)
Finns ju historier om folk som fått t.ex. MC kort helt plötsligt p.g.a felskrivet på kortet.
Att det dock är myter kan jag köpa. ;-) :p
Hände faktiskt en vän till mig. Fast i norge så det räknas inte.. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hade mitt körkort återkallat två månader 2000 jag med och när jag fick tillbaka det så stod det att jag haft behörigheten sedan 2000 men när jag förnyade körkortet för några år sedan så stod det åter att jag haft min B behörighet sedan 1992.

Det var ett fel i systemet som hanterar körkortsregistret som gjorde att det blev så. Det är numera tillrättat.
Om jag inte minns fel så hade vi för länge sedan regeln att det skulle räknas sedan man senast fick tillbaka körkortet men att vi fick ändra det då det finns ett EU direktiv som säger att det är tiden man förvärvade behörigheten som skall räknas och eventuellt återkallanden inte skall tas hänsyn till.

Ok, samma som för mig, nu återstår då bara att flytta någonstans där man behöver skoter. :)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag missade fritt skoterkort med 8 månader. Jävligt illa. Nu vill jag i alla fall ta det men alla trafikskolor ska så klart mjölka ut det så mycket som möjligt. Priser kring 2 500 - 3 000. Larvigt. Var nära Stockholm kan man bara skriva upp för en rimligt kostnad? Gissar att det bara är att läsa boken innan.

Är det annars någon som vill hyra ut en skoter i närheten av Strömsund över nyår några dagar (till en som ev. inte har skoterkort)?
Ska du ha skoter nu också?
Fast det är klart, ni har ju långa vintrar där uppe i lapphelvitet dit du flyttade. :7peta

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska du ha skoter nu också?
Fast det är klart, ni har ju långa vintrar där uppe i lapphelvitet dit du flyttade. :7peta
Nä. Men hade varit trevligt att kunna låna en skoter av någon av grannarna vid stugan.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA