Ta ur foder ur al-cylinder?

NilsArne

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2005
Tänkte porta om min gamla 2-takts Suzuki. För att lättare komma åt tänkte jag ta ur gjutjärnsfodret ur al-cylindern. Är det någon som har tips om hur man gör utan att skada vare sig fodret som cylindern? Har provat med att värma i ugn till ca 150 grader men inget hände.
NilsArne

150? Då bör den ha släppt... om det är ett gjutjärnsfoder. Prova upp till 250 grader. Markera först i vilket läge fodret satt i cyllen så att du kan få tillbaka det på rätt ställe.

NilsArne skrev:
Tänkte porta om min gamla 2-takts Suzuki. För att lättare komma åt tänkte jag ta ur gjutjärnsfodret ur al-cylindern. Är det någon som har tips om hur man gör utan att skada vare sig fodret som cylindern? Har provat med att värma i ugn till ca 150 grader men inget hände.
NilsArne

Det är inte säkert att det är möjligt at ta den.
Vissa av dom äldre cyllarna har flänsar på gjutjärnsfodrets utsida för att öka stabiliteten.
Vilket diskvalicerar möjligheten att separera dom två elementen. :=(
MVH
Roffe

Ta ur foder......

Jag provade med att höja temperaturen till 250 grader. Försökte utan större våld vrida fodret vilket lyckades men bara ca 2mm. Sen kallnade det nog för mycket. Att det går och vrida kanske inte motsäger Roffes förklaring med att det finns en fläns på utsidan av fodret. Nästa steg blir nog att höja temperaturen något och använda ett pressverktyg.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick