Ta ut mc-kläder på hemförsäkringen

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Har precis varit och pratat med mitt försäkringsbolag (folksam) för jag skulle ta mitt skinnställ, skor, handskar och hjälm på hemförsäkringen.
Men fick då veta att hemförsäkringen inte ersätter hjälmen men dock allt annat.
Hjälmen ersätts av mc försäkringen och där har man ju en rätt hög självrisk + att man förlorar bonus. Så detta resulterade i att min hjälm blev en hyll prydnad dock en väldigt snygg prydnad :) men något dyr sådan.

Så nu vet ni det....ifall ni inte visste det redan.

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Det visste jag inte. Trodde all personlig utrustning gick på hemförsäkringen...där ser man.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag har hört om dom som tar ut hjälmen på hemförsäkringen. Dock får du ut hela rubbet på motorcykelförsäkringen om du kört omkull.
Snacket om att du ska ta utrustningen på hemförsäkringen kommer från att bolaget som har hojskadan vill ju slippa kostnader och övertalar kunden att ta ut skinnstället på hemförsäkringen.
Hjälmen kan du till och med få ny på hemförsäkringen om du tappar den olyckligt i backen. :fakta

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag har då tagit ut 2 hjälmar sammanlagt på hemförsäkringen, dock på "drulleförsäkringen". Detta har då inte varit några prolem för mig.

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
vilka försäkringsbolag har detta gällt, skulle gärna ta ut hjälmen också då den kostde 5800:-
Kan ju vara så att gubben på folksam inte riktigt visste vad han pratade om

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
Nja...
Jag fick inte ut skinnstället på min trafikförsäkring utan det gick på hemförsäkringen. Tydligen var det någon klausul som sa att det inte förekommit personskador så ska det gå på hemförsäkringen.
Alltså, kontentan är att om stället har skyddat som det ska så får du skylla dig själv och betala två självrisker...
Tyvärr vet jag inte vad som gäller för hjälmen.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag fick inga personskador och skaderegleraren sa att personlig skyddsutrustning går på hojförsäkringen. Sen finns det vissa bolag som betalar den "andra" självrisken till hemfösäkringen för att komma billigare undan....

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Bandit skrev:
vilka försäkringsbolag har detta gällt, skulle gärna ta ut hjälmen också då den kostde 5800:-
Kan ju vara så att gubben på folksam inte riktigt visste vad han pratade om

Tyrgghansa gällde detta, har kläderna/hjälmen gått sönder under en MC krasch så gå detta på mc försäkringen , men har man tappat hjlmen i asfalten som jag gjort 2 ggr så gick det att ta ut på drullen

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA