Tack jobbet för den fina julklappen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du skall ha fått en skriftlig uppsägning där datum för uppsägning framgår. Sedan läser du ditt anställningskontrakt om där finns något avtalat, finns inte det så är det eventuellt kollektivavtal som gäller, finns inget sådant är det lagtexten som gäller.

Muntliga deals gäller men ingen vettig person tar den konflikten. Om din arbetsgivare är det minsta vettig så borde ni kunna deala om datum för att sluta om du fått ett nytt jobb.

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Någon som kan det där med arbetsrätt?

Jag har inte fått något nytt kneg. Har dock på G men inte klart.
Jag får 5månaders i uppsägningstid. Var 4 innan.
Men jag måste jobba nu hela tiden ut. Vi hade muntligt att jag skulle sluta den 31jan och nu ska jag jobba maj ut.
Jag får så klart söka jobb mm det där vanliga rätten att gå på intervju. Fixar jag nytt kneg så är det 1månad innan jag kan dra.
Fan allt är ändrat och ännu finns det inget papper på vad som gäller. Han kan rövknulla mej 10ggr till.
Hur får jag slut på skiten. Vad är min rätt. Någon som kan?

Det beror lite på om det finns kollektivavtal på företaget eller inte. Precis som föregående talare skrev.
I princip alla kollektivavtal och Lagen om anställningsskydd är uppsägningstiderna baserade på den anställningstid du har på företaget.
Har du varit anställd mellan:
Under 2 år= 1 mån uppsägningstid
2-4 år = 2 mån
4-6 år = 3 mån
6-8 år = 4 mån
8-10 år = 5 mån
Över 10 år= 6 mån
Allt detta är en minsta uppsägningstid.
Om du tex har 2 månaders enligt anställningstid och arbetsgivaren vill att du jobbar längre. Så behöver du det inte. Du väljer själv.
Om arbetsgivaren vill att du jobbar kortare än 2 månader har du rätt till full lön hela tiden.
Sen måste det har skett en förhandlingen med facket om du är medlem i ett eller om det fina kollektivavtal.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag är inte med i facket. Bolaget är inte heller anslutna med kollektivavtal.
Jag har i anställningsavtalet inga månader vad som gäller vid uppsägning eller ej.
Har 6år prick som anställning, dvs 4 månader. Så som det var sagt i början. Men då var det också sagt att jag skulle gå hem den 31 jan och ha betalt till sista april.
Nu revideras det och jag ska jobba till 31maj och arbeta under tiden.

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
Jag har i anställningsavtalet inga månader vad som gäller vid uppsägning eller ej.
Har 6år prick som anställning, dvs 4 månader. Så som det var sagt i början. Men då var det också sagt att jag skulle gå hem den 31 jan och ha betalt till sista april.

Du kan neka att jobba till april.
Han kan bara tvinga dig till sista april då. Om det är då dina 4 månader tar slut.

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Var på dom.
Klart som f*n att du ska få det på papper redan från dag ett

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju just det. Jag har "krävt" att få den skriftligt, men inget händer. Vad kan jag göra?

Skriv ett dokument med uppsägningsavtalet så som han muntligt uppgett det med plats för underskrift av dig själv, din arbetsgivare och en fackrepresentant och stövla in med det på hans kontor (gärna med en fackmupp i släptåg).
Alternativt var väldigt tydlig med att spela in det muntliga avtalet så att han vet att han blir inspelad, då är det lika gott som ett påskrivet papper. :D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skriv ett dokument med uppsägningsavtalet så som han muntligt uppgett det med plats för underskrift av dig själv, din arbetsgivare och en fackrepresentant och stövla in med det på hans kontor (gärna med en fackmupp i släptåg).
Alternativt var väldigt tydlig med att spela in det muntliga avtalet så att han vet att han blir inspelad, då är det lika gott som ett påskrivet papper. :D

Nej, i LAS framgår att "uppsägning skall vara skriftlig". Det skall inte blandas ihop med andra avtal, som bara behöver göras gällande.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Inget kollektivavtal då gäller LAG. Och då 4 månader om du varit anställd sex men inte åtta år.

Och givetvis har du arbetsskyldighet under uppsägningstiden, såvida inget annat överenskommits.

Skiter man i uppsägningstiden, dvs hittar ett annat jobb och bara drar så är man i princip skadeståndsskyldig i den mån arbetsgivaren kan visa på uppkommen skada härrörande från detta avtalsbrott. Dock har jag trots många års arbetsrättslig praktik inte stött på särskilt många fall där arbetsgivaren faktiskt drivit den frågan.

Dock dålig karma och kan absolut rendera "svartlistning" hos arbetsgivare mm.

Så, kamma skägget och bit i det sura äpplet. Nästa gång går du med i facket.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Inget kollektivavtal då gäller LAG. Och då 4 månader om du varit anställd sex men inte åtta år.

Och givetvis har du arbetsskyldighet under uppsägningstiden, såvida inget annat överenskommits.

Skiter man i uppsägningstiden, dvs hittar ett annat jobb och bara drar så är man i princip skadeståndsskyldig i den mån arbetsgivaren kan visa på uppkommen skada härrörande från detta avtalsbrott. Dock har jag trots många års arbetsrättslig praktik inte stött på särskilt många fall där arbetsgivaren faktiskt drivit den frågan.

Dock dålig karma och kan absolut rendera "svartlistning" hos arbetsgivare mm.

Så, kamma skägget och bit i det sura äpplet. Nästa gång går du med i facket.

Men om jag hittar jobb under tiden så är jag enligt lag fri att gå på en månad. Precis samma som om jag säger upp mej.

Facket. Aldrig, kommer aldrig efter hur dom uppfört sig mot tjejen när hon blivit uppsagd tidigare.
Dyker inte upp på avtalade tider, byter handläggare 3ggr. Och klagade att hon fick en för bra deal.

Aldrig betalar jag för så odugliga människor.

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
Du kan neka att jobba till april.
Han kan bara tvinga dig till sista april då. Om det är då dina 4 månader tar slut.

Edit.
Efter april menar jag ju.
Om dom 4 månadernas uppsägningstid går ur sista april. Då kan du säga nej till fortsatt arbete i maj.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag blev uppsagd i våras, två månaders uppsägningstid hade jag. Sökte jobb och gick på intervjuer å lite sen så helt plötsligt så förlängde de min uppsägningstid 5 månader fram i tiden, de fick nog en liten tankeställare och förstod att uppdraget de hade inte skulle gå vägen ett dugg om jag var borta.

Jag sa sen upp mig själv och hade då avtalat 14 dagars egen uppsägningstid men sa jag upp mig själv hade jag enligt kollektivavtal 1 månad.

Det jag vill ha sagt är att får du nytt jobb så kan du häva uppsägningstiden med att säga upp dig på egen begäran.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning