tacksam för El-hjälp, dålig laddning

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
Tjena!

Misstänker att batteriet inte laddar som det ska. Jag har själv mkt lite erfarenhet av elektriska problem så skulle vara tacksam för hjälp.
En kompis med erfarenhet av elproblem (bilar) så vi mätte lite och han sa iofs att han tyckte att den laddade lite svagt, Dock har han inte ngn erfarenhet av mc och hade det vart en bil så hade laddningen varit för svag, kommer inte riktigt ihåg hur starkt den laddade då men de kan ha varit drygt 13 V. batteriet som sitter på denna är 12V 14ah. Laddar den för svagt? Vad brukar vara felet då?
Tacksam för hjälp i ärendet.

Ha de!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Många möjligheter

De flesta mc har en trefasgenerator däx vxlspänningen sen likriktas via sex dioder och sedan sänds till batteriet.
Ett fåtal har en riktig "styrd generator" likn bilars, del flesta gen går på fullt hela tiden och sedan "spiller" man bort överflödig energi till värme mha av parallellregulator. Dvs den energi som inte går till batteriet blir värme.
Kan vara ett lindningsfel. Tre ut-tåtar som ska ha sins emellen lika resistans ober av hur man mäter.
En felaktig diod? Lite svårare att mäta upp om man inte är kunnig. Dyrare multimetrar har en riktig funktion för detta.
Är batteriet verkligen OK? TAr det emot laddning?
Vid 3-4000varv bör spg över batteriet vara minst 13.6V.
Kablage? Bra kontakt överallt? Avbrott nånstans?
Koolat inspg till regulatorn? Bör vara lika mellan alla in-tåtarna om inte fel på gen eller dioder i regulator..
Finns en del att kolla.
Man kan nog köra motor med generatortåtarna lösa (en inkoppl till hojen) Växelspgn mätt över vilken kabelkombination som helst bör då ligga rätt högt, över 30V kanske över 40V lite beroende på gen märkeffekt.

Edit: Såg nu, en hoj från -80?? Gissar på paj regulator. Den har ett hårt jobb i ett dåligt klimat..
 
Last edited:

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
Tack!
Får se hur det går nu har jag ju iaf en del att bita i.
 

Gabor

Guest
Hade en -79 boldor. Den hade en egenhet att förbruka laddregulatorer när det var varmt. Europasemester var inget kul.

Den ska ladda 13,5-14.2 volt vid 5000 rpm. Det kan vara kortis i batteriet om det är ett par år. Sätt i ett bra batteri som du vet är ok, kolla laddningen då. är den 12 v, kolla att alla kontakter från generatorn till laddregulatorn och vidare till batteriet är hela. kolla efter kabelbrott åxå. hittar du inget fel. se om du kan låna en regulator som är ok av någon. Annars finns det nya pirat på Spinning Wheel för ca 1500:-
 

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
Tacl för alla svar!
Ja jag bytte batteriet nyligen men problemet kvarstår. När vi mätte senast kom vi fram till att det ev kunde vara kortis i batteriet kan ju blivit det igen dock så funkar det att ladda up batteriet och sen köra som vanligt tills det börja bli tröttsamt för batteriet att dra runt startmotorn.. Kan man ladda upp batteriet även om det blivit kortslutning i batteriet??? och vad kan orsaka kortslutningen? Jag har dock för mig att den laddade drygt 13 volt om det nu stämmer är regulatorn hel då?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
..den laddade drygt 13 volt om det nu stämmer är regulatorn hel då?
13V är för lågt. Ett fulladdat batteri håller över 13.2V i polspänning.
Du har fortfarande ett direkt fel någonstans.
Mät inspänningen till regulatorn. (obs växelspg...)
 

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
Tjena igen!

Kollade lite på grejerna under kvällen och misstänker att jag hittat felet.. såg att vad jag tror är regulatorn kan ha blivit lite varm och smält lite... har smält ner svart klegg på batteriet (inringat på bilden). För det är väl regulatorn på bilden??
 

Bifogat

  • regul.JPG
    regul.JPG
    83.4 KB · Visningar: 67

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
... har smält ner svart klegg på batteriet (inringat på bilden). För det är väl regulatorn på bilden??
Om det är regulatorn får de som kan CBR900 tala om.. men att det smälter gjutmassa ur en elektronikpryl är aldrig rätt.
Som sagt, överflödigt skapad energi blir värme...
Ett inte ovanligt fel är att regulatorn får för dålig kylning, den bör, om möjligt vara monterad "termiskt nära" (=pressad mot) en slät yta på ramen eller likn.
 

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
slänger in en bild till.. Tycker inte att det ser ut som en regulator om man jämför med bilder på reservdelar.
 

Bifogat

  • reguII.JPG
    reguII.JPG
    80.2 KB · Visningar: 59
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top