Taekwondo vs. Karate?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Oftast ointressant att diskutera vilken kampsport som är bättre eller sämre än någon annan, det är individen och utövaren som avgör en eventuellt fight. Sedan så har de olika sporterna/arterna olika utgångspunkter samt fokus och man får välja det som ligger närmast ens egna mål. Det finns för- och nackdelar med vad man än väljer.

Jag tränar själv kick- & thaiboxning och det ger mig allt det jag önskar av en kampsport. Kondition, till viss del styrka, vighet, balans och koordination utöver själva teknikerna och sparringen.

Rekommenderar www.kampsport.se om du vill läsa mer om kampsport. De flesta förekommande kampsporterna finns representerade i sin egen underavdelning.

Lycka till, med vad du än väljer.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Har du funderat på Ju Jutsu? Mindre "do" än Karate och mindre stryk än Thai-boxning. Fungerar bra som självförsvar också. :tummenupp

Har själv provat judo, ju jutsu och Tae Kwon Do förutom Karate. TKD är fullständigt orealistiskt, visst finns det skickliga utövare där också men de skulle ha varit duktiga vad de än valt. Karate har en mängd stilar med olika inriktning, välj inte Kyokushinkai om du är strykrädd, Wado Ryu eller Shotokan kan vara bättre i så fall.

Men viktigast är att det är en bra klubb men det är svårt att veta som nybörjare.

Lycka till!
 

*Hugo*

öka takten sista kvarten.......... :-)
Gick med
7 Jul 2004
Ort
2mil väster om...
Hoj
meanstreak 02
lite om karaten "Fudoukai"

Karaten lär ha utvecklats ur zenbuddhismen som grundades på
500-talet av den indiska munken Bodhiharma. Han vandrade
från Indien till Kina för att sprida zenbuddhimen.
På sin långa vandring (ca 400 mil fågelvägen) fick han många
tillfällen att studera dom olika djurens försvar och anfalls-
metoder. Han studerade även dom stora kattdjurens andnings-
teknik.

Väl framme i Kina grundade Bodhiharma ett kloster (Shaolin)
i Honanprovinsen.
Där började han undervisa sin lära. Han lärde sina lärjungar
olika kroppsövningar kopplade till andningsövningar, då han
ansåg att anden och kroppen var oskiljaktiga och därför skulle
tränas samtidigt. Från det kinesiska folket samlade man in olika
kampkonster, vilka förfinades och systematiserades i Shaolin-
klostret. Detta blandades upp med Zenbuddism och Taoism.

Hans kamptekniker och självförsvarskonst fick efter hans död
och vidare utveckling namnet Shaolin Chuen-fa, som senare
har blivit Shaolin kung-fu eller på Japanska Kempo.

Till Japan
Shaolin sprids nån gång på 1500-talet till Okinawa öarna
och även namnet Karate lär då ha kommit till.

Karate = (Kara = Tom Te = hand)

Sen dröjer det enda till 1915 innan karaten sprids vidare till
själva Japan. Det var mästaren Gichin Funakoshi som då reste
till Japan och höll en uppvisning i staden Kyoto. Uppvisningen
blev så uppmärksammad att han blev inbjuden till staden
för att börja undervisa där. Funakoshin återvände till Kyoto 1922
och startade då en karateskola i en hall som han döpte till
Shotokan (shoto = penselskrift Kan = Hall) Som senare kom
att bli namnet på den stil han lärde ut.

Den moderna karatens fader


Gichin Funakoshi

Efter Några år kom två av Funakoshis träningskollegor över
till Japan, som även dom öppnade några träningscenter. Deras
gemensama arbete ledde fram till dom fyra stora stilarna.

Shotokan
Goju-ryo
Shito-ryu
Wado-ryu
Sen så finns det naturligtvis en uppsjö av andra stilar men dom
flesta är varianter av dom fyra stora. En av dessa är Fudoukai.



I dag är det över 22000 personer mellan 10-60år som tränar
någon form av karate i Sverige och dom flesta tränar i en klubb
som är ansluten till Svenska budoförbundet. På deras hemsida
kan du läsa mer om olika kampsportsstilar som finns i sverige.




Mvh.Peter :tummenupp

http://www.fudoukai.com/


Azzurro skrev:
Kan noen fortelle meg forskjellene mellom taekwondo och karate?

Har funnet dette online:
"Taekwondo is famed for its employment of leg and jumping techniques, which many believe distinguishes it from martial arts such as Karate or Kung Fu. The rationale behind this is that the leg is the longest and strongest weapon a martial artist has, and kicks thus have the greatest potential to strike without retaliation."

Betyr dette att det er mindre bruk av "leg & jumping techinques" i karate?
Er det andre forskjeller?
"positives" og "negatives" med båda två?

Er det noen som driver med disse kampsportene som kan enlighten mig?
:confused:
 
Last edited:

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Se der ja, 5 nye svar nesten på en gång. :)

Har inte kommit så mycket längre, har gjort lite research och laddat ner några clip från dc. Mycket interessant att läsa om vad ny tycker.

Mitt intrykk:
Taekwondo: først veldig mye hopping -> hoppspark, hoppe mer -> flere hopp spark.
Kick/thai boxing: inte så spektakulært, men effektivt...
Judo: bara kast
karate: mix av tkd och kick/thai boxing. (både slag och spark..)

Slik jeg har forstått det er det 2 typer TKD, ITF & WTF.
Kan noen si noe om de forskjellig typene av karate, hva er forskjellen?

En av grunnene til at jeg var leaning towards karate er at det er en klubb like ved her hvor jeg bor, http://www.master-dojo.com , den ledes av Jamalladin Nekoofar, han er 8° dan och "technical director" for det iranske landslaget i karate, han er også trener for det italienske landslaget, dommer for WKF i kata og kumite osv osv..

Ninjaboy: skal gjøre litt research ang. ju jutsu, har du mer å fortelle?
abstruse: studerer kampsport.se nå
Jidetoft: takk for karate info, kanskje jeg kan kombinere karate och krav maga
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Azzurro skrev:
Kick/thai boxing: inte så spektakulært, men effektivt...

Sanning med modifikation. Kick/thai har "spektakulära" tekniker också, men generellt ser du inte mycket av dessa under matcher då man satsar, som du säger, på det som är effektivt.

Se gärna spelfilmen Ong Bak, som till stor del visar thai-tekniker och där huvudrollsinnehavaren gör större delen (alla?) av teknikerna/stuntsen själv. Men som sagt, det är en spelfilm och bör sålunda tas med en gigantiskt stor nypa salt. Nämner blott filmen för att påvisa att thaitekniker också kan vara "flashiga", om det nu är detta man är ute efter.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
abstruse skrev:
Sanning med modifikation. Kick/thai har "spektakulära" tekniker också, men generellt ser du inte mycket av dessa under matcher då man satsar, som du säger, på det som är effektivt.

Se gärna spelfilmen Ong Bak, som till stor del visar thai-tekniker och där huvudrollsinnehavaren gör större delen (alla?) av teknikerna/stuntsen själv. Men som sagt, det är en spelfilm och bör sålunda tas med en gigantiskt stor nypa salt. Nämner blott filmen för att påvisa att thaitekniker också kan vara "flashiga", om det nu är detta man är ute efter.

skal gjöre litt mer research ang thai boxing også
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
*Hugo* skrev:
:tummenupp
förresten snygg hoj du har... :tummenupp

jag har haft en lika men jag hade en 1052 motor på den
från en 88:ans 1100R :yoparty

tusen takk, hon var min första kärlek..
hur var den med 1100 motor? :yoparty kan jeg tenke meg...
 

*Hugo*

öka takten sista kvarten.......... :-)
Gick med
7 Jul 2004
Ort
2mil väster om...
Hoj
meanstreak 02
det va en kanon hoj måste jag säga.. :yoparty
saknar den...men ja kan inte klaga på den jag har nu... :gnissla


Azzurro skrev:
tusen takk, hon var min första kärlek..
hur var den med 1100 motor? :yoparty kan jeg tenke meg...
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
abstruse skrev:
Sanning med modifikation. Kick/thai har "spektakulära" tekniker också, men generellt ser du inte mycket av dessa under matcher då man satsar, som du säger, på det som är effektivt.

Se gärna spelfilmen Ong Bak, som till stor del visar thai-tekniker och där huvudrollsinnehavaren gör större delen (alla?) av teknikerna/stuntsen själv. Men som sagt, det är en spelfilm och bör sålunda tas med en gigantiskt stor nypa salt. Nämner blott filmen för att påvisa att thaitekniker också kan vara "flashiga", om det nu är detta man är ute efter.

Takk for tipset, laddar ner den nu.
Har du noen karate film tips? bortsett fra karate kid..
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Azzurro skrev:
Takk for tipset, laddar ner den nu.
Har du noen karate film tips? bortsett fra karate kid..

Tyvärr inte. Som liten knatte var jag tokig i ninja-/kung fu-/karatefilmer, men nu på äldre dagar tycker jag de oftast bara är barnsliga. Ong Bak tog jag emellertid ner för att huvudrollsinnehavaren tydligen tränat Muay Thai under en lång tid och även gjorde allting (?) själv. Det var därför jag var nyfiken på filmen. Sedan att det i vanlig ordning är filmslagsmål där folk reser på sig oavsett hur hårda slag de får ta emot kommer man tyvärr inte ifrån. :3freak
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Lite tips från mig.

Jujutsu kai (vanlig svensk jutsu) är lite väl mycket "lekstuga". Funkar som självförsvar, om den du måste försvara dig mot inte gör så mycket motstånd. Detta gäller väl lite beroende på hur länge du tränar, men för att få jujutsu att funka som effektivt självförsvar så får du träna länge. Dessutom är den anpassad efter nödvärnslagen, så du inte ska åka i fängelse om du försvarar dig. (Hur bra är det? Fängelse är ju tufft! :rolleyes: )

En sak man bör tänka på är att både Karate och Judo är utvecklingar av Ju-jutsun, där karate är den stående kampen och judon är markkamp.

Judo är idag bara en sport, mycket likt brottning, det är inte särskilt mycket självförsvar, samma gäller Karate och framförallt Taekwondo.

Själv har jag tränat boxning och thaiboxning, och jag kan säga att jag blev förvånad hur allsidig thaiboxningen är. I Thaiboxning tränar du inte bara med sparkar och slag mot hela kroppen (från benen till huvudet), utan du använder även armbågar(inte i sverige dock), knän (inte mot huvudet i sverige) och kast (får inte kopplas under midjan).

Träningen i thaiboxning är ofta väldigt tung, vilket ju är bra om man gillar sånt. Samma sak gäller med kontakten: I thaiboxning är det väldigt ovanligt att tävla annat än fullkontakt, vilket också avspeglar sig på träning och sparring.

Kickboxning är vad det låter som, det är boxning med sparkar från midjan och upp. Vanligast är att man börjar tävla LightContact i KB och jag tror även det är vanligast totalt sett. Kickboxning brukar också ha väldigt hård fys.

BJJ, eller brasiliansk Jiu-jitsu är markkamp med färre regler än judo, du får inte slå eller sparka, men kampen har som mål att få motståndaren att ge upp, oftast genom att låsa och bryta (försiktigt! :) ) leder åt fel håll, eller genom strypningar.

Jag har själv tränat Ju-jutsu, boxning, thaiboxning och BJJ. Jag skulle rekommendera dig att prova Sportjutsu, BJJ eller kick- thaiboxning.

Fast är du intresserad av traditionell kampkonst ska du kanske söka dig till Karaten.

EDIT: Det bästa är att du provtränar de stilar som tilltalar dig mest, och bestäm utifrån det, det kan vara ordentlig skillnad från klubb till klubb.

PS, allt jag skrivit i det här inlägget baseras på mina upplevelser av de olika kampsporterna, jag hävdar inte att det är någon absolut sanning.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top