Tagen av polisen, inte erkänna på plats

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Ni som har blivit stoppade och inte erkänt på plats (tagit det vidare till tingsrätten). Hur många av er har gått därifrån som vinnare och hur många av er har bara slösat bort våra skattepengar istället för att stå för sina handlingar?

Tjupp

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Slösar skattepengar och undviker att stå för sina handlingar gör man väl oavsett om man kör för fort, blir stoppad och inte vill erkänna?

Förvisso men jag antar att man inte nekar om man inte har för avsikt att ta det vidare? (rätta mig gärna om jag har fel)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Såvitt jag vet så är det endast för att skjuta på eventuella böter.

Man kan ju också ha en anledning till att man nekar. Vilket man såklart kan få rätt till om man tar det vidare. Tex fel skyltning på platsen där man fick boten eller liknande.

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
Kanske en ganska dum fråga, men är det gratis att ta det till tingsrätten? alltså har man något att förlora (förutom skattepengar) ??

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Förvisso men jag antar att man inte nekar om man inte har för avsikt att ta det vidare? (rätta mig gärna om jag har fel)
Jag skulle tro att majoriteten som nekar bara inte vill betala straffet för brottet dom sitter här och skryter om att dom har begått. If you can't do the time, don't do the crime... Straffrihet ska ju bara tillämpas för brott som gynnar en själv :rolleyes:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det här vi ska häckla folk som svamlat bort våra hårt förvärvade pengar för deras egna höga nöjes skull? :va

Jag bestred en bot där jag hade kört 96km/h på 90 väg med bil och fick fel. Är det fel av mig att bestrida boten och försöka slippa den när jag har rätt att göra det?

Nä, nog slängs skattepengar bort på mer skit än folks försök att komma undan böter, var så säker...

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Hoj
Din heder och en eventuell arbetsdag.

Och 1 arbetsdag gör ju att man förlorar ganska mycket mer pengar!! om man inte är arbetslös!!

Det är la bara att ta sitt straff och åka! om man inte ser att polisen har skrivit grejer som man inte har gjort! :tummenupp

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag har slupit från böter vid två olika tillfällen då jag vägrat skriva på något papper på plats.
En gång fick jag rätt i tingsrätten, den andra gången försvann bara ärendet.

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Hoj
Jag har slupit från böter vid två olika tillfällen då jag vägrat skriva på något papper på plats.
En gång fick jag rätt i tingsrätten, den andra gången försvann bara ärendet.

Får man fråga vad det var du kom undan med?

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Körförbud på bilen vid två olika tillfällen.
Första gången visste jag inte om att jag hade det. Gick på vad skattemärket sade. Det ärendet hörde jag aldrig något om efter jag vägrat skriva på något papper.

Andra gången blev jag stoppad efter att ha bytt tändspole på bilen och skulle se om den fungerade. Visste inte om att man inte längre fick provköra i samband med reparation, vilket man ju fått tidigare.
Detta försvar höll i rätten.

Åkte däremot dit på att jag hade felaktig nummerskylt fram vid samma tillfälle. Hittade inte originalskylten så jag gjorde en egen provisorisk. Det fick man visst inte, utan det hade varit bättre att skippa skylt helt och hållet.. Hade förstått om jag fått böter för en miniskylt, men om man uppenbarligen försöker vara duktig och sätter dit en ful egengjord bör det vara rätt uppenbart att man inte gjort det för att det skall se fräckare ut/smita undan fartkameror etc. :va

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
Mitt kort tog dom för 1månad sedan! Körde in mot HBG kväll! när jag körde om en bil så såg jag polisen stog och skött med laser! Kollade på min mätare och då höll jag 120Km/h, tänkte inget på det men dom stoppade mig! och antydde att jag kört i 200km/H!
Precis när jag blev stannad så kom där en annan hoj som smet från polisen! men dom brydde sig inte! Jag har blivit förväxlad och felaktig dömd! Men som sagt! Kortet är borta och jag är handikappad! Är inte kul att stå förnågonannas brott! Och det tar ju en sån jävla tid med transportsyrelsen nu! Man ska överklaga och allt skit!

fick min dom förra veckan 7 månader och 4tusen i böter!
Överklagade det så nu blir det domstol!

Rolig semester och bra mc sommar i år

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Körförbud på bilen vid två olika tillfällen.
Första gången visste jag inte om att jag hade det. Gick på vad skattemärket sade. Det ärendet hörde jag aldrig något om efter jag vägrat skriva på något papper.

Andra gången blev jag stoppad efter att ha bytt tändspole på bilen och skulle se om den fungerade. Visste inte om att man inte längre fick provköra i samband med reparation, vilket man ju fått tidigare.
Detta försvar höll i rätten.

Åkte däremot dit på att jag hade felaktig nummerskylt fram vid samma tillfälle. Hittade inte originalskylten så jag gjorde en egen provisorisk. Det fick man visst inte, utan det hade varit bättre att skippa skylt helt och hållet.. Hade förstått om jag fått böter för en miniskylt, men om man uppenbarligen försöker vara duktig och sätter dit en ful egengjord bör det vara rätt uppenbart att man inte gjort det för att det skall se fräckare ut/smita undan fartkameror etc. :va

Där känns det ändå lite som att det fanns en tanke bakom dina ärenden. Ligger du i 150 på 70 väg och blir tagen så antar jag att du inte hade tagit det till tingsrätten? Nu är det alltid omständigheterna runt som avgör men jag hoppas verkligen inte folk har den avsaknaden av ryggrad.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag skulle tro att majoriteten som nekar bara inte vill betala straffet för brottet dom sitter här och skryter om att dom har begått. If you can't do the time, don't do the crime... Straffrihet ska ju bara tillämpas för brott som gynnar en själv :rolleyes:

Gott att se att det finns några sunda människor kvar på Sh...

Då kan man begära rådrum.
FAP 261-1

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om tillämpningen av ordningsbot inom Polisen

http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/R...ar/Publicerat/FAPRPSFS1/RPSFS20081---FAP2611/

Rådrum ges under förutsättningen att den misstänkte kommer att skriva på i princip. Som det står så ges inte rådrum för att den misstänkte skall kontakta sin advokat eller dyligt. Rådrum används väl i princip när den misstänkte skall prata med föräldrarna...dvs barnrumpor

Neka eller godkänn bara...

Mitt kort tog dom för 1månad sedan! Körde in mot HBG kväll! när jag körde om en bil så såg jag polisen stog och skött med laser! Kollade på min mätare och då höll jag 120Km/h, tänkte inget på det men dom stoppade mig! och antydde att jag kört i 200km/H!
Precis när jag blev stannad så kom där en annan hoj som smet från polisen! men dom brydde sig inte! Jag har blivit förväxlad och felaktig dömd! Men som sagt! Kortet är borta och jag är handikappad! Är inte kul att stå förnågonannas brott! Och det tar ju en sån jävla tid med transportsyrelsen nu! Man ska överklaga och allt skit!

fick min dom förra veckan 7 månader och 4tusen i böter!
Överklagade det så nu blir det domstol!

Rolig semester och bra mc sommar i år

Polisen får mäta med laser med ett intervall på 1-399m. Dvs att har han/hon mätt på 401m så är det ej giltigt.

Det du skriver ovan skall ha ett händelseförlopp på drygt 1.5-4s beroende på den faktiska hastigheten. Har det gått i 200km/h så blir det runt 55m/s.

Detta innebär alltså att han/hon skall ha hunnit med att skjuta laser, kolla resultatet, kliva ut och stanna dig, få stopp på dig...och sen skall den andra ha passerat. Jävligt snabbt jobbat tycker jag, dryga 3sekunder

Last edited:

RADDUM

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
Kawasaki zx6r 2005 banhoj +BMWk1200gt 2006
fel....

Polisen får mäta mellan 0-399m. Som du skriver så hade du precis blivit stannad och då susade en motorcyklist förbi dig bara. Dvs att han legat bakom dig heeeeeela tiden och precis då du blev stannad så blåser han förbi? Polisen måste då ha mätt den andra som kom i 200km/h som sedan i sin tur lade sig bakom dig, inom intervallet av 400m, och sedan när du "precis blir stanna" så blåser den andra mcn alla?[/QUOTE]

vet du, det kommer an på vart dom står och mäter eller om det är från en sivilbil..det har faktisk hendt att dom har stoppad fel fordon för så om jag var dig skulle jag inte vara så säker på att du har rätt! Har faktisk varit med om att bli stoppad, men dom mäte en kollega med pracis samma bil och då jag bestred fortåkningen bad jag dom kolla regnr och det var då fel! Alltså, även polisen har fel iblant som oss andra dödliga....

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
et du, det kommer an på vart dom står och mäter eller om det är från en sivilbil..det har faktisk hendt att dom har stoppad fel fordon för så om jag var dig skulle jag inte vara så säker på att du har rätt! Har faktisk varit med om att bli stoppad, men dom mäte en kollega med pracis samma bil och då jag bestred fortåkningen bad jag dom kolla regnr och det var då fel! Alltså, även polisen har fel iblant som oss andra dödliga....

Nu förstår jag inte hälften av din text med tanke på hur den är skriven. Du har även en topic där det står "fel...". Då undrar jag vad det är som är "fel..."

Men jag förstår att du klarat dig på något sätt från en fortkörning?

Vidare så har jag ALDRIG antytt att polisen aldrig tar fel. Vart läser du det?

Jag tyckte endast att exemplet ovan var rätt så otroligt bara. Jag kan tänka mig vart det är i Helsingborg och där går det fort.

Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Ligger du i 150 på 70 väg och blir tagen så antar jag att du inte hade tagit det till tingsrätten?

Av ren princip så skriver jag aldrig på något papper på plats, oavsett vad jag hittat på för dumheter i myndigheternas ögon.

Dels så finns ju uppenbarligen chansen att rapporten försvinner i hanteringen och allt är frid och fröjd.

Dels så skall tramsiga lagar skall kosta att upprätthålla. :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA