Tagen av polisen, inte erkänna på plats

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Såvitt jag vet så är det endast för att skjuta på eventuella böter.

Precis!

Ingen är väl så dum hoppas jag om man blir stoppad och man har gjort allt på plats, dsv kollat om polisen att de har platsprotokoll, att de har kalibrierad maskin etc, för att dra det till tinget om allt är i sin ordning:vaDet kalaset för man finansiera själv, visst kan man säga att man inte vill skriva på för man vill ha "betänketid" men tror inte det är något som ändå kommer skydda personen och vad vill man "vinna" på det:va

vet man själv med sig man gjort fel, så stå för det och var inte så ryggradslös :fakta

Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Av ren princip så skriver jag aldrig på något papper på plats, oavsett vad jag hittat på för dumheter i myndigheternas ögon.

Dels så finns ju uppenbarligen chansen att rapporten försvinner i hanteringen och allt är frid och fröjd.

Dels så skall tramsiga lagar skall kosta att upprätthålla. :)

Sådär resonerade jag och många(alla) mina vänner när man var runt 15-20. Skrämmande mentalitet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har blivit förväxlad och felaktig dömd! Men som sagt! Kortet är borta och jag är handikappad! Är inte kul att stå förnågonannas brott! Och det tar ju en sån jävla tid med transportsyrelsen nu! Man ska överklaga och allt skit!

fick min dom förra veckan 7 månader och 4tusen i böter!
Överklagade det så nu blir det domstol!

Rolig semester och bra mc sommar i år

Låter jäkligt märkligt att de skulle göra en så stor tabbe vid mätningen, men värre saker har säkert skett. Om det är sant det du skriver så önskar jag dig lycka till i din överklagan :tummenupp

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Sådär resonerade jag och många(alla) mina vänner när man var runt 15-20. Skrämmande mentalitet.

Uppenbarligen blir jag aldrig vuxen då. :tummenupp
..alternativt så vägrar jag ge upp och sålla mig till den grå massa som saknar egen vilja och finner sig i allt som farbror stat bestämmer.

Varför skall man skriva på, och därmed godkänna, något man anser vara helt fel?

Eftersom jag knappast är den kriminella typen är det inte ofta jag åker fast för något. De gånger jag gjort det har jag dock inte gjort något moraliskt fel, även om en eventuell lag säger något annat.

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Rådrum ges under förutsättningen att den misstänkte kommer att skriva på i princip. Som det står så ges inte rådrum för att den misstänkte skall kontakta sin advokat eller dyligt. Rådrum används väl i princip när den misstänkte skall prata med föräldrarna...dvs barnrumpor

:mattias
"Huvudregeln är att ett föreläggande av ordningsbot omedelbart ska godkännas och undertecknas av den misstänkte. Om den misstänkte begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna men polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att god- kännas, får den misstänkte medges rådrum. Ett skäl att medge rådrum kan vara att den misstänkte vill inhämta råd från en advokat innan godkännande lämnas. Tiden för godkännande bör bestämmas till åtta dagar."
:fakta

:tuttar

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Blev tagen för 130 km över tillåten hastighet. Polisen använde den högst tvivelaktiga efterföljningsmetoden och resultatet om jag hade tagit påföljden på plats hade varit indraget körkort och nytt körprov.

Jag bestred det och med bevis i handen gick till rätten, dom dömde mig för 70 km över tillåten hastighet vilket resulterade i 6 mån indragning och böter.

Jag tyckte det var värt en rättegång!!!

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
Det du skriver ovan skall ha ett händelseförlopp på drygt 1.5-4s beroende på den faktiska hastigheten. Har det gått i 200km/h så blir det runt 55m/s.

Detta innebär alltså att han/hon skall ha hunnit med att skjuta laser, kolla resultatet, kliva ut och stanna dig, få stopp på dig...och sen skall den andra ha passerat. Jävligt snabbt jobbat tycker jag, dryga 3sekunder

Det e ju det jag menar! Om jag kommer i 200km/h och blir stannad av en supermotard polis? Är ju inte lågiskt på något viss.
för det första så hade jag en svart volvo v70 framför mig innan jag körde om, Och vid omkörningen såg polisen på bron.

men jag ska ju inte acceptera något som är fel?

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Polisen får mäta med laser med ett intervall på 1-399m. Dvs att har han/hon mätt på 401m så är det ej giltigt.

Det du skriver ovan skall ha ett händelseförlopp på drygt 1.5-4s beroende på den faktiska hastigheten. Har det gått i 200km/h så blir det runt 55m/s.

Detta innebär alltså att han/hon skall ha hunnit med att skjuta laser, kolla resultatet, kliva ut och stanna dig, få stopp på dig...och sen skall den andra ha passerat. Jävligt snabbt jobbat tycker jag, dryga 3sekunder

Kör man 55 m/s tar det 7,2 sekunder att köra 398 meter...

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För många år sedan, två kompisar håller bra fart mellan Kävlinge och Lund. Det är mycket trafik så det är oavbrutna omkörningar. Vad de inte vet är att de har en polisbil bakom sig. Som givetvis inte har en chans. Att hinna ikapp. I Lund i 50 går de ner till nästan lagenlig fart, polisen kommer ikapp och stoppar dem.
De vägrar erkänna fortkörning på landsvägen. Så det blir tingsrätten. Som accepterar att polisen pga svårigheterna att köra om kört mycket fortare än vad hojarna kört. Att polisen aldrig varit så nära hojarna att polisen kunnat avgöra hur fort hojarna kört. Det blev böter för de kört 60 i början på 50.
Inte vad åklagaren påstod 140 på 90-väg.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förstår inte tråden riktigt...

Hur blir man tagen av polis?

Trodde vi va på sporthoj...

:glömdet

Beror väl lite på vad det är för polishoj man får efter sig? ;) Det verkar ju som om polisen även i Sverige börjar skaffa lite hetare hojar, iaf i storstäderna.
attachment.php

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
För att alltför många inte anser att dom gjort fel. Hagamannen är en av dom :krama

Ganska dåligt exempel. Den sk. Hagamannens bravader drabbade andra personer negativt på ett ganska påtagligt vis.
Tvivlar dessutom starkt på att han inte ansåg sig ha gjort något fel, men visst, jag är inte allt för insatt i ärendet.

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
å herregud i tråd efter tråd disskuteras det här suuuuuck
ni människor som försöker få det till att dom som inte accepterar sina straff är ryggradslösa osv osv o ska ta konsekvenserna, ja det gör man väl även om man inte godkänner boten vi lever i en demokrati där man har rätt att ifrågasätta beslut sluta gråta förfan eller flytta till en diktatur

NI SOM GNÄLLER OM DET HÄR ni är framtidens gubbar som blir arga när ungarna sparkar boll i området och sådär får man minsann inte göra för ni e allvetande och bäst och framförallt SÅ JEVLA MYCKET MOGNARE än alla andra för det e ju ert slutkläm. ps ska lära mina barn att när en sån gnällgubbe skriker på er sparka han på benet sen spring så mogen är jag suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuck

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det e ju det jag menar! Om jag kommer i 200km/h och blir stannad av en supermotard polis? Är ju inte lågiskt på något viss.
för det första så hade jag en svart volvo v70 framför mig innan jag körde om, Och vid omkörningen såg polisen på bron.

men jag ska ju inte acceptera något som är fel?

Nu förstår jag inte längre. Blev du stoppad av en polis på supermotard? och vad är det inte som är "logiskt" att du blir stoppad om du kommer i 200km/h? klart att polisen kan säga i ren ilska att du kom i 200km/h men vad är den hastighet du blev rapporterad för?

och vad har den svarta v70 med detta att göra om polisen väljer att skjuta laser på den motorcykeln som kör om? tror nog en polis kan skilja på en motorcykel och en mc. Den laser som används kan endast skjuta på ett mål i taget, är ju ingen spridning på den dvs att den kan skjuta på bilar som ligger bredvid varandra (oavsett om vilken riktning de kör i)

antar att du menar att polisen stod på en bro över motorvägen?

Kör man 55 m/s tar det 7,2 sekunder att köra 398 meter...

mycket möjligt, men läser du vad jag skrev så skall ju polisen i fråga hinna skjuta laser, få ett resultat, reagera, gå ut i vägen och stoppa. Alternativt skjuta laser, få ett resulat, meddela på radion till den som skall stoppa. Därmed får du inte inte hela 7.2s på dig.

Last edited:

jetson

Guest
å herregud i tråd efter tråd disskuteras det här suuuuuck
ni människor som försöker få det till att dom som inte accepterar sina straff är ryggradslösa osv osv o ska ta konsekvenserna, ja det gör man väl även om man inte godkänner boten vi lever i en demokrati där man har rätt att ifrågasätta beslut sluta gråta förfan eller flytta till en diktatur

NI SOM GNÄLLER OM DET HÄR ni är framtidens gubbar som blir arga när ungarna sparkar boll i området och sådär får man minsann inte göra för ni e allvetande och bäst och framförallt SÅ JEVLA MYCKET MOGNARE än alla andra för det e ju ert slutkläm. ps ska lära mina barn att när en sån gnällgubbe skriker på er sparka han på benet sen spring så mogen är jag suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuck

Håller med, vad hände med "sköt dig själv så lever du längre" :va

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
Haha, sant, bra sagt...

ursäkta men hur var det bra sagt... hur har Hagamannen med saken att göra ?
frågan löd ju varför skall man skriva på något man inte erkänner sig skyldig till !
och då kom det svaret att därför att många inte erkänner det dom är skyldiga till ! ... hmm.... var är logiken ?
du skall erkänna att du gillar bli knu**ad i baken för att det är faktiskt många som gillar det men inte erkänner det !! lika logiskt eller :arsele

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag träffade på polisen med hojen i höstas och vägrade erkänna. Så skulle få en tid i rätten men har fortfarande inte hört ett skvatt och tror inte det kommer bli något heller för har blivit stoppad flera gånger efteråt utan att dom har sagt något

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA