snowball
Ingen kommer ihåg en fegis.
På allmän begäran har jag ombetts att dela med mig av mina erfarenheter kring tailraisers till Yamaha R6.
Följande modell som jag tillverkat är en kopia av en modell som finns att köpa exempelvis hos S-Racing för 1250kr. Den är något mindre (läs kortare) än originalet. Den resulterar i att hojen blir 25-30 mm högre, mätat mellan tex marken och bakljuset.
Jag tog reda på måtten för en eftermarknadstillverkad länkarm i fjäderupphängningen till svingen, detta är alltså själva "tailraisern".
Monterad ser den ut på följande sätt. (Detta är original)
Den sitter alltså i två bultar som är lagrade med var sitt nållager.
Enda skillnaden i storlek mellan original och "raisern" är cc måttet för hålen, som är 151 mm på tailraisern. Och 155 eller 160 på original (minns inte riktigt.)
För att kunna byta denna länkarm krävs att man hänger upp hojen på ett sådant sätt att inga krafter uppstår på bultarna i länken. Jag gjorde så att jag hängde upp den på följade sätt med en planka och ett par stroppar.
OBS!! det går INTE att hänga upp hojen i ett depåstöd för att göra detta. Det skulle isåfall resultera i att bakramen krashar ner i bakdäcket när länken tas bort.
(Det underlättar om man monterar bort bottenkåporna och eventuellt slipon eller originalluddämpare. Lättare att komma åt då)
Jag flyttade över nållagren från originallänken till min tailraiser för att slippa köpa nya. Den röda på bilden är min tailraiser (med nållager).
Väl på plats såg det ut på följande sätt.
Min tailraiser är tillverkad i pansaraluminium. Gjorde även en FEM-analys på den innan projektet drog igång på allvar för att säkerställa att den skulle hålla.
Om någon har frågor så posta dem gärna i denna tråd eller skicka ett PM.
Lycka till
//Tommy
Följande modell som jag tillverkat är en kopia av en modell som finns att köpa exempelvis hos S-Racing för 1250kr. Den är något mindre (läs kortare) än originalet. Den resulterar i att hojen blir 25-30 mm högre, mätat mellan tex marken och bakljuset.
Jag tog reda på måtten för en eftermarknadstillverkad länkarm i fjäderupphängningen till svingen, detta är alltså själva "tailraisern".
Monterad ser den ut på följande sätt. (Detta är original)
Den sitter alltså i två bultar som är lagrade med var sitt nållager.
Enda skillnaden i storlek mellan original och "raisern" är cc måttet för hålen, som är 151 mm på tailraisern. Och 155 eller 160 på original (minns inte riktigt.)
För att kunna byta denna länkarm krävs att man hänger upp hojen på ett sådant sätt att inga krafter uppstår på bultarna i länken. Jag gjorde så att jag hängde upp den på följade sätt med en planka och ett par stroppar.
OBS!! det går INTE att hänga upp hojen i ett depåstöd för att göra detta. Det skulle isåfall resultera i att bakramen krashar ner i bakdäcket när länken tas bort.
(Det underlättar om man monterar bort bottenkåporna och eventuellt slipon eller originalluddämpare. Lättare att komma åt då)
Jag flyttade över nållagren från originallänken till min tailraiser för att slippa köpa nya. Den röda på bilden är min tailraiser (med nållager).
Väl på plats såg det ut på följande sätt.
Min tailraiser är tillverkad i pansaraluminium. Gjorde även en FEM-analys på den innan projektet drog igång på allvar för att säkerställa att den skulle hålla.
Om någon har frågor så posta dem gärna i denna tråd eller skicka ett PM.
Lycka till
//Tommy