kraschandburn
www.varvstoppmc.se
andersbrink skrev:2686175Din vridmomenttopp på sin höjd ca 150 varv/min från t.ex. 7300 till 7450. Försumbart.
Vad menar du Anders? Att jag inte behöver göra något med kamaxlarna?
andersbrink skrev:2686175Din vridmomenttopp på sin höjd ca 150 varv/min från t.ex. 7300 till 7450. Försumbart.
1) när man känner för detBostonGurka skrev:2691214Ursäkta några nyfiken-amatör-frågor:
När behöver man hålla på att krångla så med ventiltider?
På de få motorer jag har skruvat sönder sitter kamdrevet direkt på
kamaxeln utan några justeringsmöjligheter. Ser det ut så på alla motorer?
Jag har bara letat reda på den länk på kedjan som passar bäst och satt
kedjan där. Är det bara folk som inte har något liv utanför garaget som
håller på och krånglar med några grader hit och dit?
Om man nu är så petig med graderna, hur mycket påverkar en sliten
kamkedja ventiltiderna? Om det är några tiotal länkar mellan vevaxel och
kamaxel (Jag bara gissar.) ger väl 0.1mm slitage per länk (Är det
jättemycket?) ett samanlagt fel på flera mm?
BostonGurka skrev:2691704"kolv/ventil-spel" är det det som heter "squish" på utrikiska?
Fråga på du. Men avhåll dig gärna från att offentligt gissa huruvida svararna 'har ett liv' eller inte.BostonGurka skrev:2691704Som ni märker är jag rätt frågvis av mig. Sorry!
BostonGurka skrev:2691704Tack för svaren!
"kolv/ventil-spel" är det det som heter "squish" på utrikiska?
Jag antar att det är rätt olika på olika motorer. Jag har hört att somliga
gamla bilmotorer t o m klarar ett kam-kedje/rem-brott utan att slå sönder
ventilerna. Stämmer det?
Så ni trimgalningar sitter hemma och mäter "squish"et i tiondels
millimetrar medans vanligt hederligt folk åker omkring med centimetrar?
Om man har så litet "squish" måste det väl vara himla mycket viktigare
att ventifjädrarna orkar få ventilerna att följa kamexeln hela tiden och
bli känsligt för övervarvning?
Jag antar att på min gamla standard-bil-motor är det bara att kugga på
den nya kedjan den länk som passar bäst och tuta och köra.
Som ni märker är jag rätt frågvis av mig. Sorry!
Såg det. så dumt...
Men jag har hittat samma text hos vänner Ducatiåkarna från norra Skottland![]()
Alla 3 delar
Tips för er alla som är intresserade av detta, spara ner det(har det nånsans på garagedatorn...)
verkar som nu efter lite googlande att det är klockan som inte är den bästa. Graderingstavlan följer ju inte med när man försöker nollställa den!
Tjena, fråga
Tänkte ge mig på detta framöver, men bara för att se hur kammarna verkligen står. Har inga ställbara drev, det ända jag gjort på busan är att nedre kamkedjedrev är framflyttat 5 hack pga 2mm spacer.,
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |