Taktik vid budgiving, bostadsrätt

Detta är f:ö andra gången detta händer, att vi har högst bud men att säljaren väljer en annan köpare. Kan det ens hända så???

Du kanske hade det högsta officiella budet ja.

En köpare kan ju alltid kontakta säljaren direkt och erbjuda en mindre summa "vid sidan av". Fritt från reavinstskatt och mäklararvode.

Finns det något sätt för budgivarna att kolla upp så att motbuden inte är bluff?

Annars är det ju ett helt f-u system!

Btw finns det någon mäklare här så kan du gärna skriva vad ni tillför affären. (Förutom att sätta upp en till salu-lapp i skyltfönstret.)

Om jag fattat det rätt så tar mäklaren provision för att höja priset åt säljaren, och tar inget övrigt ansvar för affären eller husets kvalité?

Finns det något sätt för budgivarna att kolla upp så att motbuden inte är bluff?

Håller med! De måste till en kontroll av det här. Annars är
de ju fritt fram för ambiösa fiktiva köpare.

Var på en visning på en två i Stockholm och mäklaren hade satt ut den för 940 och jag fick en privat visning dagen efter jag hittade den och ringt och lyssnat lite mer med mäklaren. Hon var väldigt "pushig".

Innan visningen frågade jag hur många som var intresserade och om budgivningen hade startat. Mäklaren berättade att de var ett par som visat
intresse osv. Nån skulle ta ett sista snack med banken och de var mer eller mindre klart...luktade arvodefiskning långa vägar.

Sen under visningen så kom det fram att säljaren inte hade några problem att ha kvar lägenheten tills den såldes för rätt peng.

Tänkte inte mer på det så jag gav mäklaren ett bud på 1 miljon för att få igång ev. budgivning och sa även till mäklaren att du får väl ringa och lyssna med de andra som var intresserade om de är sugna på att buda lite.

Då blev det kalla handen direkt, hon sa "ärligt talat så kommer ett bud under 1.8 aldrig att accepteras av säljaren"

Jag visste ju innan jag åkte dit att lägenheter i de området går för runt 1,5 men att man sätter ut något lågt är ju så klart för att få folk med i budgivningar och även trissa upp priset över önskat men att hölja med 1 mille i absolut minimun är ju sjuk...varför kollar inte myndigheter sånt här? :huvet

Mäklare blir ju feta, säljare blir feta, bankerna blir feta och lilleplutt får snällt käka nudlar.

Valde btw nyproduktion för att slippa skiten.

satt ut den för 940
Då blev det kalla handen direkt

hon sa "ärligt talat så kommer ett bud under 1.8 aldrig att accepteras av säljaren"

:dummer

hur kan man sätta ut den för 940??

:skottpeng

Nu dagen efter att jag gav upp budgivningen mejlar mäklaren och säger att "A" drog sig ur och att jag kan få lyan för 1.410.000. wtf?

skulle inte köpa den för 1.410, mäklaren skulle få jobba

förmodligen kommer de annonsera igen och köra samma race med någon annan

Last edited:
Har sålt ett par hus, där intressenter varit så jävla dryga å dumma , så man helt enkelt sagt åt mäklaren att vad DE än bjuder , vill jag inte ha med DE att göra..skitenkelt. Säljaren tyckte inte om dig och valde ett lägre bud. :)

Heh, nog för att jag kan (uppfattas som) vara en dryg jävel så vore det ändå märkligt eftersom jag inte ens träffat säljaren överhuvudtaget.

I det här fallet påstod dessutom mäklaren att säljaren var oerhört kåt på pengarna (kanske med ett annat ordval) så när han till sist nobbade vårt bud så tackade han ju faktiskt nej till 20.000 pengar till PLUS att vi var beredda att gå ytterligare 150.000 till om det hade varit så .. men men .. det kommer väl andra hus, som vi inte heller får köpa. Får fan hyra in en trevlig bulvan som kan slicka säljaren i arslet så man får ynnesten att göda hans bankkonto med pengar sen ..

Du kanske hade det högsta officiella budet ja.

En köpare kan ju alltid kontakta säljaren direkt och erbjuda en mindre summa "vid sidan av". Fritt från reavinstskatt och mäklararvode.

Ah .. så är det nog .. men ändå ganska korkat eftersom vi var beredda att gå en rätt bra bit till, c:a 170.000 över det som blev slutbudet. Undrar om han verkligen fick så mycket vid sidan av ..

Nåja det lär väl bli husrea före årsskiftet när reavinstbeskattningen görs om, får ge mig till tåls ..

Last edited:

Btw finns det någon mäklare här så kan du gärna skriva vad ni tillför affären. (Förutom att sätta upp en till salu-lapp i skyltfönstret.)

Om jag fattat det rätt så tar mäklaren provision för att höja priset åt säljaren, och tar inget övrigt ansvar för affären eller husets kvalité?

Skulle kunna skriva en hel bok om det här, men tar det lite kort:

1. En mäklare måste alltid kunna visa upp en lista på vilka som varit med på budgivningen och med vilka belopp för eventuella granskningar i efterhand.

2. Det är ganska väl dokumenterat att mäklare med sina många kanaler att marknadsföra just din bostad får ut ett mycket högre pris än om du säljer privat. Kom över på en öl eller tre nån gång så kan jag berätta om hur mycket arbete det faktiskt ligger bakom en lyckad bostadsförsäljning.

3. Mäklaren tar inte provision "för att höja priset" utan för att genomföra en säljprocess som du inte själv vill/har tid att göra. Mäklaren är naturligtvis anlitad av säljaren för att göra ett bra jobb som för de flesta innebär så högt pris som möjligt.

Vad gäller mäklarens ansvar för husets kvalité så är han/hon skyldig att upplysa om allt som han/hon har vetskap om vid försäljningen. Utöver det är det köparen som har en ganska omfattande undersökningsplikt för att själv se till att man inte blir lurad.

Tyvärr verkar det som väldigt många har råkat ut för rötägg i mäklarbranschen vilket är tråkigt att höra. Dock ska man inte glömma av
att det finns många duktiga mäklare runt om i landet som hjälper folk att
göra sina största affärer i livet med mycket gott resultat, dvs både nöjd säljare och köpare.

Till sist så är det alltid säljaren som väljer vem han eller hon vill sälja till.
Det kan vara värt att inte ta den där sista 10-tusingen om nr två i budgivningen tex redan har klart med lån på banken eller kan flytta in
på ett visst datum eller nåt annat som gör den mer attraktiv för säljaren.
Det är inte mäklaren som tar beslutet om vem som ska få sätta sin
signatur på kontraktet.

Last edited:
Skulle kunna skriva en hel bok om det här, men tar det lite kort:

1. En mäklare måste alltid kunna visa upp en lista på vilka som varit med på budgivningen och med vilka belopp för eventuella granskningar i efterhand.

2. Det är ganska väl dokumenterat att mäklare med sina många kanaler att marknadsföra just din bostad får ut ett mycket högre pris än om du säljer privat. Kom över på en öl eller tre nån gång så kan jag berätta om hur mycket arbete det faktiskt ligger bakom en lyckad bostadsförsäljning.

3. Mäklaren tar inte provision "för att höja priset" utan för att genomföra en säljprocess som du inte själv vill/har tid att göra. Mäklaren är naturligtvis anlitad av säljaren för att göra ett bra jobb som för de flesta innebär så högt pris som möjligt.

Vad gäller mäklarens ansvar för husets kvalité så är han/hon skyldig att upplysa om allt som han/hon har vetskap om vid försäljningen. Utöver det är det köparen som har en ganska omfattande undersökningsplikt för att själv se till att man inte blir lurad.

Tyvärr verkar det som väldigt många har råkat ut för rötägg i mäklarbranschen vilket är tråkigt att höra. Dock ska man inte glömma av
att det finns många duktiga mäklare runt om i landet som hjälper folk att
göra sina största affärer i livet med mycket gott resultat, dvs både nöjd säljare och köpare.

Till sist så är det alltid säljaren som väljer vem han eller hon vill sälja till.
Det kan vara värt att inte ta den där sista 10-tusingen om nr två i budgivningen tex redan har klart med lån på banken eller kan flytta in
signatur på kontraktet.

Ok då vet jag hur mäklarfirmorna ser på saken.
Kanske skulle man ha mäklare och "mot-mäklare"? Ungefär som advokat och åklagare... vettefan bara en tanke.
Vi får ta långa versionen någon gång!

Jag å en polare budade precis på samma lägenhet. Inte dröm scenariet men så var det iallafall. Vi hade båda slängt in några bud. Jag hade pratat med mäklaren som sa att budgivningen med största sannolikhet skulle hålla på fram till helgen. Så på torsdagen så låg både jag å min polare lågt i budgivningen för att se hur den utvecklade sig. Sen gick jag in på torsdagkväll å skulle titta vad högsta budet låg på för jag hade knappt fått någon info om nya bud. Då var objektet borta! Alltså troligen såld utan att varken jag eller min polare blivit kontaktade av mäklaren! :mad:

\Masonit

signatur på kontraktet.

I mitt fall så kan den enda rimliga förklaringen vara pengar vid sidan om eftersom jag ställde upp på exakt samma villkor som Nr2 OCH la 20000 mer. Varför skulle någon med mer än en halv hjärncell tacka nej till 20000 extra om exakt samma villkor gällde för bägge köparna? Alltså gällde inte exakt samma villkor - något fuffens måste ha försigått.

Nog för att folk är korkade men pengar brukar de flesta förstå .. om säljaren gillar mig eller inte är ju ganska ointressant, det är ju inte som att vi ska skaffa barn ihop, han ska sälja - jag ska köpa. Sedan måste det vara extremt svårt att vara så inihelsike osympatisk att någon man aldrig ens sett, träffat eller ens pratat i telefonen med kan tycka så illa om en att man inte vill ha 20000 "gratis" pengar av honom ..

Jaja .... ja äää inte biiiitter ..

I början av budningen kan du höja rejält. Är inte motiverat att fjutta med några 5 laxar då.. Säg att utgångspriset för ett objekt är 290 lax. Förutsatt att du känner till marknaden för den stad eller område där ojektet finns är det ju rimligt att anta att slutpriset kommer ligga bra mycket högre. Jamen dunka på 50 loppor i stöten på en gång då.

Senaste lägenheten jag köpte hamnade ungefär på 2x utgångspriset. Detta anade jag innan jag började buda så därför skickade jag på 50 lax först. Sen några gånger 30 och 20 i stöten. Först långt senare när vi bara var 3 kvar la jag bud på 10 och 5 åt gången. ALDRIG under 5 fi fan. då tar det ju en evighet innan det blir klart!

Good luck!:tummenupp

I mitt fall så kan den enda rimliga förklaringen vara pengar vid sidan om eftersom jag ställde upp på exakt samma villkor som Nr2 OCH la 20000 mer. Varför skulle någon med mer än en halv hjärncell tacka nej till 20000 extra om exakt samma villkor gällde för bägge köparna? Alltså gällde inte exakt samma villkor - något fuffens måste ha försigått.

Nog för att folk är korkade men pengar brukar de flesta förstå .. om säljaren gillar mig eller inte är ju ganska ointressant, det är ju inte som att vi ska skaffa barn ihop, han ska sälja - jag ska köpa. Sedan måste det vara extremt svårt att vara så inihelsike osympatisk att någon man aldrig ens sett, träffat eller ens pratat i telefonen med kan tycka så illa om en att man inte vill ha 20000 "gratis" pengar av honom ..

Jaja .... ja äää inte biiiitter ..

Inget ont, inget påhopp.:)
Kanske var lite otydlig. Har varit på visningar där det går en individ omkring och hittar på, ljuger , klassar ner, letar fel, bara för att jävlas. För att andra ska dra sig från objektet. Då blir det inte många kvar att bjuda mot. Med tur hinner inte mäklaren upptäcka det hela. Sen finns det de som letar å klagar på allt, redan på en visning. Hur blir det med en sådan efter att de eventuellt köpt objektet ?? . Inte kul att ha med en petimeternisse att göra, specielt inte om man sedan ska följa konsumentköplagen, då får man stå för en masssa dolda fel i 10 år. Visst det går att försäkra sig mot en massa, men bara besväret att den nitiske individen ska ringa om allt möjligt skit blir att man undviker en försäljning till en sådan. Lite bakgrund varför man gärna väljer att ta ett lägre bud, för att slippa jobbiga köpare. :gnissla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick