Tamada diskad

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Word Chrille, instämmer helt o fullt.
Har visserligen själv gjort en liknande grej men på SM nivå som B-förare. En sån miss ska inte existera i GP.
Diskning kan vara tufft men att det ska vara nån form av straff är självklart.
Hopkins straff var grymt hårt, han bromsade ju bara 10 meter senare ;) Taskigt att behöva stå över ett race, kunde inte böter varit tillräckligt (mer än 500 kronor dårå).

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
625 motard/grusbus
jesseboy skrev:
Visst var det klantigt/orutinerat av Tamada att bumpa in i Sete, men någon diskning kan jag bara inte förstå att det ens blev tal om.
Jag undrar verkligen vad som hade hänt om det varit Rossi som tjongade in i sidan på Sete.
Då tror jag diskning vore uteslutet!

Faktum är att förarna behandlas olika beroende på hur "stora" de är.
När Rossi körde om under gulflagg var alla så rädda att straffa honom så de väntade till efter racet och gav honom tidstillägg.

De kunde de ha gjort med Tamada oxå enl min ringa åsikt.
Håller med dig det känns som dom inte vågar Straffa dom stora stjärnorna. Medans dom lite mindre kända förarna har en betydligt strängare straffskala.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
sege skrev:
Å andra sidan har han ju börjat bli en förbannad jävla klantskalle som gör misstag race efter race.

Han får ju fan skärpa sig och sluta fjanta nu.

Jomenvisstserru, Rossi är ju allt en "förbannad jävla klantskalle" och så suger han på att köra hoj oxå...........
Han skulle behöva börja med en ny sport, typ boule eller varför inte schack...?

:p

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Sete om racet, sjuk som en kråka.....

"I think it was one of my most difficult ever races. I was physically struggling all weekend – yesterday I had a 38º fever and also this morning. In the race I gave everything but I could only see two metres ahead because my eyes were watering," explained Gibernau. "In fact, I almost hit another rider several times because I couldn't see.

"Despite my condition, the fantastic work by the team over the weekend allowed me to fight at the front. It is a 'shame' that Tamada made what I thought was a dangerous move on the last lap. Luckily I didn't fall," he added.

Race direction reviewed Tamada's controversial move soon after and immediately disqualified the Japanese from third for dangerous riding – a ruling many, including Gibernau and his team manager, agreed with.

"I'm sure it's the correct decision, I don't want revenge or anything ," said Gibernau, who made clear he hadn't filed a protest.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Körde Sete en MotoGP hoj i tävling med bara två meters sikt så är det väl Sete som ska diskas? Dr. Costa, hur kunde du låta Sete köra???
Iofs. Tamadas "filbyte" var inte snyggt oavsett hur dålig Sete var.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
FireSalle skrev:
Körde Sete en MotoGP hoj i tävling med bara två meters sikt så är det väl Sete som ska diskas? Dr. Costa, hur kunde du låta Sete köra???

Precis min åsikt.
Snacka om att köra farligt.
Nåja. Tamada fick sitt straff och Sete sina poäng.
Tycker dock fortfarande att 5-10 sekunders tillägg som Rossi fick efter gulflaggomkörningen (eller var det mer?) vore lite mer på sin plats.

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
K5 tusen
Nu har jag inte detaljgranskat Tamadas spårbyte, som vissa kallar det - men det jag tyckte mig se från de gånger det visades så gick han inte ut i idealspåret. Han lämnade nog med plats åt Sete på utsidan. Tamada gick ut lite grann för att få bättre spår men att de "touchade" hade lika mycket med Sete att göra som Tamada.

Jag tycker diskningen är rent löjlig. Däremot om Hopkins grej så kan jag inte säga så mycket för den incidenten såg jag aldrig tillräckligt för att kunna kommentera - men det verkar ju mer som en ren "race incident" det också.

/lastu

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
FireSalle skrev:
Iofs. Tamadas "filbyte" var inte snyggt oavsett hur dålig Sete var.

Max Biaggi körde med sprickor i båda handleder en gång. Efter att racet var slut gick han av hojen och svimmade av smärta. Säkerhet?

Carlos Checa körde race endast två veckor efter det att han spräckt mjälten.
Säkerhet?

Mick Doohan har kört många race med skador som kan verka tveksamma i ett sånt här sammanhang. Bland annat brutna ben.
Säkerhet?

Jag skulle tro att det bara är ett talesätt, det fattar nog du också.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ninja-Mackan skrev:
Max Biaggi körde med sprickor i båda handleder en gång. Efter att racet var slut gick han av hojen och svimmade av smärta. Säkerhet?

Carlos Checa körde race endast två veckor efter det att han spräckt mjälten.
Säkerhet?

Mick Doohan har kört många race med skador som kan verka tveksamma i ett sånt här sammanhang. Bland annat brutna ben.
Säkerhet?

Jag skulle tro att det bara är ett talesätt, det fattar nog du också.

Skillnaden är väl att alla de du nämner hade mer syn än två meter som Sete själv uppgivit att han körde med. Måste vara farligare än att köra med benbrott.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Goodstuff skrev:
Skillnaden är väl att alla de du nämner hade mer syn än två meter som Sete själv uppgivit att han körde med. Måste vara farligare än att köra med benbrott.

Word! De andra fallen har de väl mest varit en fara för sig själva, ett blindstyre är farlig för andra.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
FireSalle skrev:
Word! De andra fallen har de väl mest varit en fara för sig själva, ett blindstyre är farlig för andra.
Grabbarna har ju åkt där förr och vet när det svänger, behöver ju ingen syn ju.
Eller så kan man välja att inte ta 2 meter så bokstavligt ;)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Gulsnabbtrajja skrev:
Grabbarna har ju åkt där förr och vet när det svänger, behöver ju ingen syn ju.
Eller så kan man välja att inte ta 2 meter så bokstavligt ;)

Jo, antagligen så överdrev Sete enormt, men han borde nog uttala sig lite försiktigare när han och hans stall uttalat sig nöjt om att Tamada diskades. I jämförelse verkar Tamadas spårbyte harmlöst när Sete säger sig ha kört med nedsatt syn. Nog hittar Sete runt banan, men i hans uttalande så säger han ju själv att han var nära att köra på andra vid tillfällen. Att veta var det svänger är inte samma sak som att inte kunna se t.ex. Tamada ta höjd inför kurvan...

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Jag vill inte gå med på att det är en race incident! Enligt mig var det en klockren påkörning som definitivt inte bör avskrivas med en axelryckning. Man måste ju räkna med möjligheten att man får svar på tal i ytterspår i det läget och det är en grov missbedömning att inte vara förbi innan man går ut i idealspåret.
Sen tycker jag att en diskning är hård, de kunde väl kört samma straffskala som när Rossi körde om på gulflag. Det borde väl innebära 5-10 sekunders tillägg.

Har prexis sett färdigt på Malaysias fredagskval på Eurosport med ENGELSKA kommentatorer och kan berätta att både Toby(eller stavar han det Tobey...?), Julian och Randy Mamola tycker Tamadas "touch" av Sete var en ren race incident och tycker vidare att diskningen är löjeväckande!!
Jag vet inte om fler såg sändningen, men det var många pikar o gliringar åt Telofonica/Sete teamet....
Bla så hade Biaggi o Ukawa en liten "incident" där Ukawa slängde in sin hoj prexis framför Biaggis, varvid Mamola snabbt replikade "det DÄR kan man bli diskad för, bäst han är försiktig"!
:D

...ÄLSKAR de engelska kommentatorerna.....
:bow

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
El Presidente skrev:
....
Bla så hade Biaggi o Ukawa en liten "incident" där Ukawa slängde in sin hoj prexis framför Biaggis, varvid Mamola snabbt replikade "det DÄR kan man bli diskad för, bäst han är försiktig"!
...

Där gör dom sig löjliga, oavsett hur hyllade de är här i Sverige. Ett år med dödsfall i kungaklassen borde få folk att tänka till lite extra i säkerhetsfrågor och speciellt putslustiga kommentatorer. Deras bakgrund rättfärdigar inte dumhet....

Ukawa var ju precis på rätt sida gränsen dvs den gränsen där man kör på sin motståndare.

- Är det ingen mer än jag som slagits av tanken att det kan ha varit en avsiktlig manöver? Vare sig avsikten var att störa Sete genom att träffa honom eller tränga honom av banan så kan jag inte helt släppa tanken att det inte var en ren olyckshändelse. Om inte annat kan det bli ett taktikdrag mot en svår motståndare om det tillåts som "race incident"...

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
På tal om "avsiktlig manöver"...
Är det någon som minns vad Biaggi fick för straff när han för 3(?) år sedan tryckte ut Rossi från banan med armbågen?
Där var det iaf odiskutabelt att det var avsiktligt!
Tyvärr så minns jag inte om han blev diskad eller om han fick något annat straff.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
jesseboy skrev:
På tal om "avsiktlig manöver"...
Är det någon som minns vad Biaggi fick för straff när han för 3(?) år sedan tryckte ut Rossi från banan med armbågen?
Där var det iaf odiskutabelt att det var avsiktligt!
Tyvärr så minns jag inte om han blev diskad eller om han fick något annat straff.

Biaggi fick inget straff. Och konstigt hade väl det varit. Det var Biaggi som hade idealspåret ut på rakan och Rossi räknade med att B skulle akta på sig så att R kunde böka sig förbi på utsidan. Han hade inte där att göra och att han hamnade i gruset hade han sig själv att skylla för. Hårt men rättvist den gången.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
El Presidente skrev:
Har prexis sett färdigt på Malaysias fredagskval på Eurosport med ENGELSKA kommentatorer och kan berätta att både Toby(eller stavar han det Tobey...?), Julian och Randy Mamola tycker Tamadas "touch" av Sete var en ren race incident och tycker vidare att diskningen är löjeväckande!!
Jag vet inte om fler såg sändningen, men det var många pikar o gliringar åt Telofonica/Sete teamet....

...ÄLSKAR de engelska kommentatorerna.....
:bow

Jag längtar mig till döds efter Toby Moody och Randy Mamola - hur får man in dem i dumburken?!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
eurosport ligger tydligen kvar på analog satelit (också) beggat parbolpaket funkar nog, eller ja, brorsan har det och det funkar.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Jag längtar mig till döds efter Toby Moody och Randy Mamola - hur får man in dem i dumburken?!

Prexis som "R2" skriver - via en gammal analog parabol o mottagare.
Den enda anledningen till att jag har 2 satellit-skålar samt 2 mottagare, är just för att få NJUTA av MotoGP med RÄTT kommentatorer!!
(den andra skålen o mottagaren är en digital historia...)
:tummenupp

Du bör kunna hitta ett beg analogt paket för en spottstyver, det finns knappt ngn efterfrågan på dessa "forntids-reliker"...
Kanske blocket.se...?

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
Goodstuff skrev:

Både du och jag vet att om Sete endast sett två meter framför sig hade han inte kunnat framföra en motorcykel. En överdrift måhända? Om än en klumpig sådan.

FireSalle skrev:

Jag tror inte att man är lika fokuserad på saker runt omkring en när man kör med med starka smärtor. Oavsett om det är en skada på inre organ, benbrott eller en enkel förkylning. En förare är aldrig ensam på banan och allt han gör kan få konsekvenser även för andra förare hur konstigt det än må låta.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...