Tandläkarkostnader.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är själv inte så bra med tandvård, närmare bestämt så tål jag inte när det ilar. Tänderna i sig är oftast kanon numera. När jag var under 18 blev jag borrad i kinden, tandköttet, gick därifrån med halv lagning mer än en gång o.s.v.. I ungdomen fick jag gå till Eastmaninstitutet vilket fungera bättre, lustgas o sånt fast min önskan var att bli sövd men det har jag aldrig fått igenom. Som vuxen var jag dock inte välkommen dit längre.

Sen fick jag en helvetes inflammation i tandköttet som gjorde ont på riktigt. Ringde runt, privat gissade dom på 3000-15 000 pengar men dom kunde absolut inte garantera något o kunde bli mer.. detta var typ 17 år sen. Folktandvården jag inte ville till hade typ väntetid på en vecka för en undersökning enbart och remiss till någon som kunde hantera mig skulle ta veckor.

Sen skulle jag ringa en annan folktandvård i panik, ont, men kom fel och lyckades hamna hos medicinsk tandvård på Danderyds sjukhus.

-Eh ja hit kommer du bara med en remiss så..
-Jag håller bokstavligen på att dö!
-Vänta. Göran, killen här...
-Skicka hit han imorrn, jag har en lucka.
-Tack som f-n!

Sedan dess har det varit kung, Göran är trevlig, snusar, gör alltid allt för att man ska få bäst pris trots lustgas vilket innebär extra sköterska som håller koll på en själv o.s.v.. Enda nackdelen är att man fan inte ska köra tidigare än 30-60 min efteråt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Diskussionen har ju varit uppe förr, men om verkstäder, och någon kom på att det ska betalas utbildning, utrustning, lokaler mm, vilket gör att det blir en helt annan prislapp än bara mekanikerns/tandläkarens timlön. Men sen kan man ju fråga sig varför vissa tar det dubbla, för samma jobb.
Ja, fast någonstans tappar det ju bort rimlig verklighet.
Det är väl tex för bövelen gratis* att utbilda sig till tandläkare i Sverige?

*Tid självklart tar det, och säkert något läromedel, men är det dyrare än något annat?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

*Tid självklart tar det, och säkert något läromedel, men är det dyrare än något annat?
Lokalhyra, personal, pension, räntor, material, skatt, vinst, allt måste ju in.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Själva utbildningen är såklart skattefinansierad, men ditt leverne under tiden ska också finansieras, och det görs oftast med lån. Sedan även om man nu skulle få hela konkarrongen med inbillning, mat och husrum så hade det ju änbdå funnits en kostnad där, då man hade kunnat jobba och tjäna pengar istället, så under 4-5 (ingen aning hur lång utbildningen är) år sågår man ju back ganska friskt gentemot att jobba istället.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En kompis fru är tandläkare, har nyss startat egen klinik.

Det är stora investeringar som krävs i lokaler och utrustning, det skall anställas personal osv. Tandläkare, tandsköterska, reception/kontakt. Tandhygienist. Rum skall kläs in med blyplåt, det skall köpas röntgenkamera, behandlingsstolar, disk/hygienutrustning osv osv osv. Miljonerna rullar innan man ens fått in en spänn.

Betalade i går 1080kr för en lagning av ett litet hål, tog väl 35 min för två personer inkl prat osv.

Tusen spänn kan man lätt få betala för att en knappt gymnasieutbildad lirare med kepsen bakvänd häller ur oljan ur bilen och fyller på ny.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Edit;
Bara svarade och såg sen att Ulvhamne redan rett ut begreppen.

Den som studerar vidare har några år då man lånar till sitt uppehälle, tjänar lite eller inget, inte kan bygga pension medan elektrikern, med sin av skattemedel finansierade gymnasieutbildning hinner tjäna ett par mille.
Det tar rätt många år att komma ifatt, helt rimligt förbi, löne och pensionsmässigt. Flertalet yrken som kräver högskola kommer inte ens ifatt utan ger personen dessutom en lägre livsinkomst. Därför är det extra viktigt att förvalta sitt studiemedel, som förvisso är "billiga pengar", men ställ det mot grävmaskinsbaroner, rörmokare, snickare och whatever så får det nog allt vara andra skäl än främst inkomst till att man väljer en akademisk bana.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen som kör med tsndvårdförsäkring?
Tex https://folktandvarden.se/frisktandvard
Absolut, men den blev ensidigt uppsagd av Folktandvården som inte längre hade tillräcklig personal i Norrbotten...

Folktandvården har ju dessutom uppdraget enligt lag att utföra tandvård åt barn och unga upp till 23 (samt till äldre över 65). Det betyder att de inte längre kan utföra vuxentandvård på många håll... som då hänvisas till den privata sektorn som "överbelastas" med kosmetiska behandlingar. Lycka till att få en tid!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Edit;
Bara svarade och såg sen att Ulvhamne redan rett ut begreppen.

Den som studerar vidare har några år då man lånar till sitt uppehälle, tjänar lite eller inget, inte kan bygga pension medan elektrikern, med sin av skattemedel finansierade gymnasieutbildning hinner tjäna ett par mille.
Det tar rätt många år att komma ifatt, helt rimligt förbi, löne och pensionsmässigt. Flertalet yrken som kräver högskola kommer inte ens ifatt utan ger personen dessutom en lägre livsinkomst. Därför är det extra viktigt att förvalta sitt studiemedel, som förvisso är "billiga pengar", men ställ det mot grävmaskinsbaroner, rörmokare, snickare och whatever så får det nog allt vara andra skäl än främst inkomst till att man väljer en akademisk bana.
Ja, men det är inte dyrare än någon annan 6-årig utbildning.
Vad jag menar är att det inte är som i amerikat att utbildningen i sig kostar ett litet hus i förorten i terminsavgift.
Och hur man än vänder på det så är 10 lök i timmen jävligt mycket pengar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, men det är inte dyrare än någon annan 6-årig utbildning.
Vad jag menar är att det inte är som i amerikat att utbildningen i sig kostar ett litet hus i förorten i terminsavgift.
Och hur man än vänder på det så är 10 lök i timmen jävligt mycket pengar.
Även om tandläkare här tjänar ruggigt med pengar torde det vara mikroskopiskt jämfört med samma profession over there. Det jag finner stötande är deras notoriska fifflande och överutnyttjande av allmänna medel. De har sen lång tid varit överrepresenterade ifråga om dubbeldebiteringar och andra tvivelaktigheter. För kunden är det som med rot. Vi betalar lika mycket eller mer än tidigare och entrepenören tjänar en hacka till.
BrooklynS har redan lyft kostnadssidan i verksamheten, som är tämligen hög. Var på skidresa och med fanns en som chefade för tandläkarutbildning. Han lagade fruns glasögon med ett lim man reparerar tänder med. "Haha, det här tar vi från 3000 spänn för av kunderna", (2009, tror jag), skrockade han nöjt. Följde med i fickan för "bra att ha". Fanns även läkare med på trippen, så cynismerna flödade. Deras kompisar fick bra och billig vård, som Non Annan betalar. Kort sagt är det deras bristande moral som stör mig. Tandvårdsstödet är bara en väääldigt dyr rabatt.
Jag har mer men håller där.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Även om tandläkare här tjänar ruggigt med pengar torde det vara mikroskopiskt jämfört med samma profession over there. Det jag finner stötande är deras notoriska fifflande och överutnyttjande av allmänna medel. De har sen lång tid varit överrepresenterade ifråga om dubbeldebiteringar och andra tvivelaktigheter. För kunden är det som med rot. Vi betalar lika mycket eller mer än tidigare och entrepenören tjänar en hacka till.
BrooklynS har redan lyft kostnadssidan i verksamheten, som är tämligen hög. Var på skidresa och med fanns en som chefade för tandläkarutbildning. Han lagade fruns glasögon med ett lim man reparerar tänder med. "Haha, det här tar vi från 3000 spänn för av kunderna", (2009, tror jag), skrockade han nöjt. Följde med i fickan för "bra att ha". Fanns även läkare med på trippen, så cynismerna flödade. Deras kompisar fick bra och billig vård, som Non Annan betalar. Kort sagt är det deras bristande moral som stör mig. Tandvårdsstödet är bara en väääldigt dyr rabatt.
Jag har mer men håller där.
Ja, och det faktum att tre olika tandläkare mystiskt kan hitta tre olika antal hål och lika varianter på behandling som behövs utföras.

Sist jag var till tandläkaren så gick det på runt 200€/timme. Och hon var bannemig duktig. Fortfarande mycket för mig som då kanske tjänade 13 å något. Och kanske tredubbelt mot en verkstad tex.
Men hur man än vänder på det så är 5x så mycket för ts något år senare, väldigt mycket.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Absolut, men den blev ensidigt uppsagd av Folktandvården som inte längre hade tillräcklig personal i Norrbotten...

Folktandvården har ju dessutom uppdraget enligt lag att utföra tandvård åt barn och unga upp till 23 (samt till äldre över 65). Det betyder att de inte längre kan utföra vuxentandvård på många håll... som då hänvisas till den privata sektorn som "överbelastas" med kosmetiska behandlingar. Lycka till att få en tid!
Var det inte folktandvården i Umeå som hänvisar svenskar till privata aktörer då tänderna på invandrare är så dålig att svenskar är eskluderade från folktandvården, typ 4 års väntetid på halvakuta saker

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var det inte folktandvården i Umeå som hänvisar svenskar till privata aktörer då tänderna på invandrare är så dålig att svenskar är eskluderade från folktandvården, typ 4 års väntetid på halvakuta saker

Det beror inte på ”invandrare” i sig utan på att man höjde gränsen för den fria tandvården för barn&unga från 19 till 23 år. Dvs volymökningen av de som skall kallas årligen för kontroll blev ungefär lika stor som hela det vuxna kollektivets behov av tandvård. Något man inte tänkt på eller dimensionerat för. Tyvärr har tandhälsan hos barn&unga försämrats sedan några årtionden, främst pga sämre kostvanor med mer läsk och socker. Och då ”som vanligt” särskilt hos familjer med lägre inkomster.

Vuxna har generellt ett lågt behov, det är ffa äldre som konsumerar tandvård - pga att de idag har tänderna kvar, förr var det ju inte så.

Det finns absolut problem med dålig tandhälsa även i kategorin unga utlandsfödda vuxna men inte så att det chokar upp tandvården i Västerbotten.

Däremot så är bristen på tandläkare, tandsköterskor osv skriande i stort sett hela norra Sverige. Liksom det är på övrig vårdpersonal. Det märks väldigt tydligt på just tandvården. Under några år kom många tandläkare från Portugal för att avhjälpa bristen, för 15 år sedan var det ryska tandläkare. Nu verkar det vara stopp i systemet, kanske pga pandemin och efterverkningar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kanske inte 4 där jag bor, men ändå flera år. De drar bara ut lagningsbara tänder här som akutåtgärd. Pensionärer gråter och blir "tannalösa" medan migranter får "the full monty" och hånflinar med sina stomatolleenden. Skillnaden i bemötande från personal i vården och folktandvården är monumental.
Man undrar vad som driver de anställda till detta krälande underkastelsebeteende?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men ÄR det verkligen så?

Ställ er den frågan i alla fall.

”Spelar ingen roll om det är sant, det är förjävligt i alla fall”

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men ÄR det verkligen så?

Det har uppdagats vilka överdebiteringar som görs. T o m Migverket fick väl slå back i maskin. Tandläkarna körde hela åtgärdslistan, oavsett hur mycket/lite som utfördes och räknade kallt med Migverkets samverkan. Det var väl när de dubbelfakturerade FK det blev stötande mycket för mycket. Det räcker långt med att lyssna på hur de äldre blir bemötta. De klagar inte direkt, utan tror att det är rimligt med den behandling de får och att det måste vara så.
Om vi har en pressad situation och sen lägger några hundratusental väldigt vårdkrävande, (utläs gärna dubbeltydningen), med ett enormt vinstkapital utan nämnvärd kontroll för tandläkaren och mot dessa står en kostnadskrävande grupp som är lätt att köra över...vem vinner?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Men ÄR det verkligen så?

Jag har ju en del bekanta i dina trakter o jag har väll fått det rätt svart på vitt att bekanta fått detta svaret att migranter tandvård går före svenskars tandvård, alternativt en akut tid om 4 år i folktandvården.

En jag känner går sedan 6 månader med tandvärk och har 2 trasiga tänder pga en olycka, tid finnes ej i Umeå

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har tandvårdsförsäkring. Betalar 80 kr månaden o är bara att komma in i laga om det är nått hål eller problem plus kontroll/tandstensrens med 1.5 års intervaller. Mycket smidigt?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har tandvårdsförsäkring. Betalar 80 kr månaden o är bara att komma in i laga om det är nått hål eller problem plus kontroll/tandstensrens med 1.5 års intervaller. Mycket smidigt?

Jag har samma genom folktandvården tror att jag betalar ca1500/år

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En kompis fru är tandläkare, har nyss startat egen klinik.

Det är stora investeringar som krävs i lokaler och utrustning, det skall anställas personal osv. Tandläkare, tandsköterska, reception/kontakt. Tandhygienist. Rum skall kläs in med blyplåt, det skall köpas röntgenkamera, behandlingsstolar, disk/hygienutrustning osv osv osv. Miljonerna rullar innan man ens fått in en spänn.

Betalade i går 1080kr för en lagning av ett litet hål, tog väl 35 min för två personer inkl prat osv.

Tusen spänn kan man lätt få betala för att en knappt gymnasieutbildad lirare med kepsen bakvänd häller ur oljan ur bilen och fyller på ny.
Jag kan meddela att oljebyte på min tjänstebil, första service, kostade 8500:-.
Oklart om det var med eller utan moms.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...