tandskydd

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Såg en film på youtube med rossi där det såg ut som han plockade ut ett tandskydd 02.24 in i filmen. Varför ha det? Bara för yamahan skramlar så mycket kanske så tänder skallrar sönder :rolleyes: Måste vara sjukt jobbigt att köra med kan ju inte andas bra med det

http://www.youtube.com/watch?v=rFD9jORUbw8&mode=related&search=

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Enkelt, för att spara tänderna när man vurpar....

Jag kör oxå med tandskydd. Det är otroligt lätt hänt att man slår ihop/biter ihop käkarna hårt vid en vurpa, och spräcker eller biter av nån eller några tänder...

Vis av erfarenhet, dock inom en annan sport, men jag vet hur roligt det är att göra 56 tandläkarbesök på ett år....... Det vill jag helst slippa igen... Ett tandskydd är en billig försäkring...

sandstream

Guest
Vis av erfarenhet, dock inom en annan sport, men jag vet hur roligt det är att göra 56 tandläkarbesök på ett år....... Det vill jag helst slippa igen... Ett tandskydd är en billig försäkring...
Vart köper man ett tandskydd?

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Kan ju vara så att det är ett bitskydd också, är det inte rätt vanligt att folk "gnisslar" tänder vid hög koncentrationsnivå?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Kan ju vara så att det är ett bitskydd också, är det inte rätt vanligt att folk "gnisslar" tänder vid hög koncentrationsnivå?

Helt korrekt. Och sådana köper man inte i affär. Man får allt gå till tandläkaren och ventilera ut cirkus 3000 spänn ur liberatorn. I det stora hela kan man spara mycket på det.

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Ok så man skallrar med tänderna när man klotar riktigt. Finns jätte bra dubbla tandskydd med ett hål du kan andas i på tex budo nord kommer inte ihåg märket. Tandskydd hos tandläkarn e väl inte bättre förutom att det inte åker ut så lätt vid en fet smäll inom typ kampsport har provat massor med tandskydd och jag gillar nog det dubbla bäst.Kör iof inte hoj med det utan har det när jag boxas

Last edited:

sandstream

Guest
Normala människor kanske gör det men inte Rossi.
Doktor Costa (MotoGPs egen läkare) utrustade Rossi och Max Biaggi med varsin pulsmätare under ett lopp. Biaggis puls var som mest strax under 180, Rossis puls gick aldrig över 130 :)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vart köper man ett tandskydd?

Det i särklass bästa är att gå till tandläkaren. Då får du ett riktigt tandskydd, som är anpassat för dina tänder, och för den aktivitet du ska pyssla med.
Man går dit och gör en avgjutning av tänderna (en del tycker att det kan vara lite obehagligt, och det smakar skit).
Tandläkaren anpassar sedan tandskyddet med olika hårdhet och konstruktioner beroende på vilken typ av våld tänderna förväntas utsättas för. Är det t.ex risk att bita ihop hårt (RR, Puckelpist, Mountainbike, Amerikansk fotboll osv), slag frammifrån av hårda föremål (hockey, bandy, landhockey), slag av lite mjukare föremål (typ boxning och annan kampsport som använder handskar) osv.

Ett "riktigt" tandskydd kostar mellan 500:- och 1500:- beroende på vart du gör det. Jag fick mitt gratis genom hockeyn....

Ganska billigt ändå om man tänker på vad det kostar att gå till tandläkaren och laga tänderna när dom gå sönder istället...

Sen finns det såna som du köper på t.ex Stadium/Intersport osv. Dom är ett mjukar skydd, som du kokar och sen stoppar i munnen så att dte formar sig efter dina tänder. Ett klart sämre alternativ, men som kan funka rätt bra vid den typen av "bita ihop" skador som man kan råka ut för inom RR, men dom är t.ex helt värdelösa när man spelar hockey.
Ett sånt tandskydd kostar typ 50:-

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
GPZ 600R
Normala människor kanske gör det men inte Rossi.
Doktor Costa (MotoGPs egen läkare) utrustade Rossi och Max Biaggi med varsin pulsmätare under ett lopp. Biaggis puls var som mest strax under 180, Rossis puls gick aldrig över 130 :)

Rossi är väl minst lika koncentrerad som Biaggi för det?

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Är man orolig för att bita sönder sin tunga borde ett vanligt boxningstandskydd duga gott o väl. Kostar max 50kr.

Och kokar man bara dom och biter ihop ordentligt så dom formar sig efter sina egna tänder så sitter dom ordentligt också.

Har man en integralhjälm borde det väl räcka.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
För varje extra skydd man har tycker jag det tar bort en del av känslan. Köra utan hjälm i shorts o tshirt måste vara det härligaste som finns...om man inte vurpar

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig

Ett sådant har jag, det fick jag via tandläkaren eftersom jag gnisslar tänder, detta skydd har jag även använt vid bankörningar av just den anledningen att jag pressar samman tänderna enormt. Inget man tänker på när man kör att man har det i munnen.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM