Tank foam på anderstorp

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jo alltså bhöver man verkligen sånt på anderstorp jag har hör att de inte kollar sånt stämmer de... :lol

(bara skämta) men de e som så att jag MÅSTE få tag på lite foam som jag kan prega i tanken så e de någon som ska till anderstorp och har sånt så säg till
Jag ska dit 22/4
eller om någon runt staffanstorp råkar ha lite i garaget så hör av er :peta

Epa

Superbike #16
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Wr 450, Gsxr 1000k5
Jag har tankfoam,men ja kommer inte ner förns den 23.

AleX skrev:
Jo alltså bhöver man verkligen sånt på anderstorp jag har hör att de inte kollar sånt stämmer de... :lol

(bara skämta) men de e som så att jag MÅSTE få tag på lite foam som jag kan prega i tanken så e de någon som ska till anderstorp och har sånt så säg till
Jag ska dit 22/4
eller om någon runt staffanstorp råkar ha lite i garaget så hör av er :peta

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sedan ska man inte ha lite foam utan tanken ska vara fylld. Att de flesta inte gör så är en annan femma.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
SimmPsi skrev:
Förklara för en njub vad "Tankfoam" är och vad det används till och varför? :va

Det ser ut som en grov tvättsvamp och man har det i tanken för att det binder upp bensinen så att den inte sprutar överallt om man kraschar och spräcker tanken. För att undivka mer brandrisk än nödvändigt.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Goodstuff skrev:
Det ser ut som en grov tvättsvamp och man har det i tanken för att det binder upp bensinen så att den inte sprutar överallt om man kraschar och spräcker tanken. För att undivka mer brandrisk än nödvändigt.

jajaaaaa nu är jag med i matchen! :tummenupp

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Tankfoam!

Jag köpte alldeles för mycket så jag har så det räcker till en tank, skall dessutom ner till A-torp den 22:a så det är bara leta upp mig, Silvrig S70 med vit släpvagn, blåsvart R6 med nr 30 (rookie). Skall köra upp för licensen så jag är där vid 8.30 på morgonen.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Du kan få handla foam av mig Alex, ska jag komma förbi med det imorgon? Självkostnadspris = 150kr för en massa kuber...

/Joakim

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Goodstuff skrev:
Sedan ska man inte ha lite foam utan tanken ska vara fylld. Att de flesta inte gör så är en annan femma.

Sen att det inte går att fylla tanken med foam på alla modeller heller.... och att det som enklast går sönder/öppnas på en plåttank är locket, så se till att ha foam så det stoppar utflöde från locket åtminstone om ni nu inte tänkt ha fylla tanken....
(regeln är antagligen kvar sen det fanns italienska hojar med glasfibertank som sprack för det minsta lilla...)

//Håkan

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska man inte behöva ha foam i plåttankar, enligt reglementet. Någon som kan bekräfta/dementera???

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
ZoulFly skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska man inte behöva ha foam i plåttankar, enligt reglementet. Någon som kan bekräfta/dementera???

I reglementet från förrfjol och tidigare så stod det att tankfoam inte behövdes i orginaltankar som var i plåt. Iaf var det så om man tävlade i en standardklass. Det försvann i förra årets reglement och borde vara samma i årets reglement. Alltså tankfoam i alla tankar!

I dom internationella reglementen så har dom till i år blivit strängare med att foamen ska fylla hela tanken. Kanske att det också kommer att bli hårdare här hemma med det?

Foamen hindrar inte bensinen att rinna ut heller, så teorin med italienska glasfibertankar är nog fel.. Foamen hindrar istället luften och bensinångorna och fungerar därför något hämmande mot explosion/brand. Därför en anledning att ha tanken fylld med foamet och inte nåra kuber som ligger nere i botten av tanken...

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Axxexs skrev:
I reglementet från förrfjol och tidigare så stod det att tankfoam inte behövdes i orginaltankar som var i plåt. Iaf var det så om man tävlade i en standardklass. Det försvann i förra årets reglement och borde vara samma i årets reglement. Alltså tankfoam i alla tankar!

I dom internationella reglementen så har dom till i år blivit strängare med att foamen ska fylla hela tanken. Kanske att det också kommer att bli hårdare här hemma med det?

Foamen hindrar inte bensinen att rinna ut heller, så teorin med italienska glasfibertankar är nog fel.. Foamen hindrar istället luften och bensinångorna och fungerar därför något hämmande mot explosion/brand. Därför en anledning att ha tanken fylld med foamet och inte nåra kuber som ligger nere i botten av tanken...

Mkt möjligt att det är så, har själv inte följt det men det var den förklaringen till att regeln fanns som jag fick av Lodnert@Svemo... och nej den hindrar inte bensinen att rinna ut MEN den forsar inte ut som den skulle göra annars... eller har jag fel?

SVEMO Roadracing regler...
3.1.10.3 Bränsletanken ska vara fylld med explosionshämmande material. Gäller EJ standardklasser

//håkan

Last edited:
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson