Tank på R1

matthiasmodig

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha R1
Tjena.

Efter att fått tillbaka hojen efter en krasch i augusti så började med att åka till MAX för att fira att jag hinner åka lite hoj innan det blir dags att ställa bort den... Efter maten så puttrar jag ut från MAX och lägger omkull den på en oljefläck... Ruskigt less... Hann 2,6km sedan renovering....:huvet

Nu blev det inte så mycket att jag tror att det är lönt att ta det på försäkringen igen utan jag tog hem den och har börjat plocka isär den. När jag ändå inte kommer att åka nåt mer i år så tänker jag ändå plocka isär den ordentligt och kolla igenom den under vintern.:)

Allt går jätte bra utom två saker....

Hur får jag bort tanken på en R1 -00 och hur får jag bort bakdelen på den.
Bultarna under sadeln är lossade men sedan då....

Tacksam för hjälp...

Mvh
Matthias Modig

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
1.börja inte meka med den ifall du har problem med att få av tanken.
2.sälj hoj och köp en cykel med stödhjul!

matthiasmodig

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha R1
Tanken sitter skruvad längst upp mot styrkronan samt i bakkant ner i ramen. Sen är det bara att lossa på slangarna.

Underdelen brukar väl sitta med clips underifrån, ta en mejsel och tryck in centrum på skallen.

EDIT: http://sports.racer.net/docs/yamaha_yzfr1_98_service_manual.pdf

Aha, sitter den skruvad längst upp också.... Tack.

2.sälj hoj och köp en cykel med stödhjul!

Har du en att sälja eller?

Last edited:

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Kolla in den här sidan och ladda hem "service manual"och "sprängskisserna" då har du mycket hjälp.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ta bort sadeln först, sitter med 2 skruv under sadeln klädseln i bakant, om du viker upp kanten på sadeln i bakanten så ser du 2 skruv, sen e de bara dra bort sadeln bakot, sen lossar du 1 skruv framför tanken, sen sitter de en bult i bakant, sen sitter de 3 slangar under tanken som du ska ta bort, sen kan du lyfta av tanken.

Men kollar man runt tanken så ska inte de vara några problem, tror inte du har kollat en.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Inte du heller, uppenbarligen.

Jag har aldrig plockat av en R1a sadel med tank på en R1a, men jag har en R1 tank med sadel hemma så jag vet ju hur sakerna sitter fast, o sadeln sitter med 2 bult, tank med 1 bult i bakant o 1 i framkant, finns inte mer som håller fast tanken, sen e de 3 slangar som ska bort under,

1 luft.
2 bensinslangen.
3 om man tankar över.

jag har 99ans tank, men ska inte skilja för jag har 01ans sadel

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Jag har aldrig plockat av en R1a sadel med tank på en R1a, men jag har en R1 tank med sadel hemma så jag vet ju hur sakerna sitter fast, o sadeln sitter med 2 bult, tank med 1 bult i bakant o 1 i framkant, finns inte mer som håller fast tanken, sen e de 3 slangar som ska bort under,

1 luft.
2 bensinslangen.
3 om man tankar över.

jag har 99ans tank, men ska inte skilja för jag har 01ans sadel

Jag syftade mer på att du inte verkade ha läst tråden.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag syftade mer på att du inte verkade ha läst tråden.

Jo då läser alltid trådarna innan jag svarar, han hade tydligen lossat bultarna under sadeln med sen viste han inte hur han ska göra.

Jag får no söka i arkivet o se om jag hittar ett PDF format o sända in här om de ska vara lättare.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Jo då läser alltid trådarna innan jag svarar, han hade tydligen lossat bultarna under sadeln med sen viste han inte hur han ska göra.

Jag får no söka i arkivet o se om jag hittar ett PDF format o sända in här om de ska vara lättare.

Ja, gör gärna det. Dela upp det i kapitel, steg för steg, så det blir lite lättare.

Eller så läser du fjärde inlägget i tråden igen.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja, gör gärna det. Dela upp det i kapitel, steg för steg, så det blir lite lättare.

Eller så läser du fjärde inlägget i tråden igen.

Oj jag missade o läsa ditt 4 inlägg, ja sånt kan hända vem som hälst, de PDF formatet har jag okså, R1a 98-02a, men vad jag har kollat i dom så syns de inte på någon bild hur man just skruvar av tanken.

Fast jag har några PDF format till, har viseligen bara kollat i just i servicemanualen.

Jag har liggandes: servicemanual 98-02/ microfiche 98-02/ the_one_book/ 2000_R1_manual

Bifogat

• kåpor 2.JPG
    kåpor 2.JPG
    65.6 KB · Visningar: 82
  • kåpor 3.JPG
    kåpor 3.JPG
    105.1 KB · Visningar: 74
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Oj jag missade o läsa ditt 4 inlägg, ja sånt kan hända vem som hälst, de PDF formatet har jag okså, R1a 98-02a, men vad jag har kollat i dom så syns de inte på någon bild hur man just skruvar av tanken.

Fast jag har några PDF format till, har viseligen bara kollat i just i servicemanualen.

Jag har liggandes: servicemanual 98-02/ microfiche 98-02/ the_one_book/ 2000_R1_manual

Det där var ju bara bakdelen, tanken då? Har du den också?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA