Argyle
ingen
Man ska ju inte köra på 98/99oktan, det ska ju slamma ventiler.
Troligtvis. Dock finns möjligheten att Kal upplevde en skillnad som beror på förändrade väderförhållanden. Tidigare hade jag en R6 -99 som var förhållandevis känslig på luftdensitet för att vara en medeltrimmad fyrtaktare och kunde gå mer eller mindre bra. Den hade den klassiska fabriksinställningen på förgasarna med en lätt fet blandning som gjorde att den gick bättre ju mer syre det fanns i luften. I övrigt instämmer jag till fullo med vad du skriver.Silverryggen skrev:2478259Placebo...?
Färnbo skrev:2479445129 oktan, e du ironisk eller skojar du bara ?
andersbrink skrev:2479891Kikar man på specarna på respektive bensinfabrikat ser man att i värsta/bästa fall kan 95 oktan har ett högre oktantal än 98/99 oktan. Har man behöv av ett oktantal högre än 95 konverterar man till E85, dvs runt 104 oktan, eller kör på alkylat t.ex. Aspen Plus eller Aspen Racing Fuel.
Den som tankar 98 oktan och förlitar sig till att det har ett högre oktantal än 95 oktan... spelar ett högt spel med sin motor, dvs om man inte har en knacksensor installerad som justerar tändningen.
Varför skulle jag det ? Ren etanol har ett oktantal på 129 RON.Färnbo skrev:2479445129 oktan, e du ironisk eller skojar du bara ?
Lurch skrev:2479978Orkade inte läsa hela tråden.
Kan det vara så att hojen blev ca 15 kg tyngre när du tankade fullt?
RedBaron skrev:2480091Varför skulle jag det ? Ren etanol har ett oktantal på 129 RON.
Helt rätt. Men eftersom, som du säger, det är RON som anges vid pumparna är det RON som folk i allmänhet relaterar till. I detta fallet jämförelsen med den 95 RON-bensin det frågades om.andersbrink skrev:2480279Det som är viktigt är MON, iaf i en otto-motor. 104 MON klarar en effektiv kompression på ca 15:1 men det är alldeles för många andra faktorer som spelar in för att kunna säga något exakt. RON, dvs det som vår vanliga bensins oktantal anges i, säger egentligen väldigt lite om vad den kan användas till.
andersbrink skrev:2480279Det som är viktigt är MON, iaf i en otto-motor. 104 MON klarar en effektiv kompression på ca 15:1 men det är alldeles för många andra faktorer som spelar in för att kunna säga något exakt. RON, dvs det som vår vanliga bensins oktantal anges i, säger egentligen väldigt lite om vad den kan användas till.
X-up skrev:2479742Har inte känt någon skillnad de gånger jag kör på V-Power i hojen. Men däremot...
Jag skulle klippa gräset en dag nu i sommar, började klippa & halvvägs in i klippningen så fick jag soppa-torsk på kilpparen. Började jaga efter reservdunken, men jag kunde inte hitta den.
Det började torna upp stora svarta regntunga moln på himlen & jag ville klippa färdigt innan det började regna, så jag kom på att jag hade en dunk med V-Power i garaget till race-hojen.
Fyllde klipparen med V-Power & startade motorn och började klippa.
God Damn vilken skillnad! Motorn lät smått hysterisk och har aldrig klippt så lätt & bra!
Nej, det är inget matematiskt samband. Skillnaden mellan RON och MON styrs av den kemiska sammansättningen.Färnbo skrev:2481696Hmm...
104 MON = 1?? RON
??? MON = 99 RON
Finns det något mattematiskt samband mellan MON och RON?
Jag menar som Red Baron sade Etanol 129 RON = 104 MON vilket ger MON*1.24 = RON ??
RedBaron skrev:2480091Varför skulle jag det ? Ren etanol har ett oktantal på 129 RON.
shoei skrev:2479622Jävligt bra synpunkt, kan det vara så enkelt Men den kändes annorlunda ändå... men man vet ju aldrig. Ska ut o lyssna på motorn igen och ta en tur nu.
shoei skrev:2492791Tänkte avlägga rapport ifall någon är intresserad av o veta som var fel:
Jag skickade 4dl bensin till preemer här på forumet som analyserade den. Det var tydligen vatten i bensinen, och det oktanhöjande medlet i v-power binder tydligen vatten väldigt bra.
Om det var vatten i bensinen eller om jag redan hade det i tanken är oklart..
Så var det iaf
Någon som vet hur man tömmer ut bensinen på en r1-03 på ett enkelt sätt? Var en labyrint av slangar där under.. och trångt att komma åt
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |