Tankade v-power, vad har hänt??

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Silverryggen skrev:
2478259 Placebo...? :va
Troligtvis. Dock finns möjligheten att Kal upplevde en skillnad som beror på förändrade väderförhållanden. Tidigare hade jag en R6 -99 som var förhållandevis känslig på luftdensitet för att vara en medeltrimmad fyrtaktare och kunde gå mer eller mindre bra. Den hade den klassiska fabriksinställningen på förgasarna med en lätt fet blandning som gjorde att den gick bättre ju mer syre det fanns i luften. I övrigt instämmer jag till fullo med vad du skriver.
 

#1

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2003
Ort
Nyköping
Hoj
R1 -05
v-POWER???

Vi har haft problem med dem som har kört med v-power i Nyköping/Oxelösund Det är i allafall 6st som jag vet om som tävlar innom cross,enduro och roadracing som har felsökt i många timmar tills de bytte bensin.
Det kan ju inte vara av en slump att alla har kommit fram till att hojarna gick som dom skulle efter bensin byte:va
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
V-Power

Har inte känt någon skillnad de gånger jag kör på V-Power i hojen. Men däremot...

Jag skulle klippa gräset en dag nu i sommar, började klippa & halvvägs in i klippningen så fick jag soppa-torsk på kilpparen. Började jaga efter reservdunken, men jag kunde inte hitta den.

Det började torna upp stora svarta regntunga moln på himlen & jag ville klippa färdigt innan det började regna, så jag kom på att jag hade en dunk med V-Power i garaget till race-hojen.

Fyllde klipparen med V-Power & startade motorn och började klippa.
God Damn vilken skillnad! Motorn lät smått hysterisk och har aldrig klippt så lätt & bra! :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kikar man på specarna på respektive bensinfabrikat ser man att i värsta/bästa fall kan 95 oktan har ett högre oktantal än 98/99 oktan. Har man behöv av ett oktantal högre än 95 konverterar man till E85, dvs runt 104 oktan, eller kör på alkylat t.ex. Aspen Plus eller Aspen Racing Fuel.

Den som tankar 98 oktan och förlitar sig till att det har ett högre oktantal än 95 oktan... spelar ett högt spel med sin motor, dvs om man inte har en knacksensor installerad som justerar tändningen.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Färnbo skrev:
2479445 129 oktan, e du ironisk eller skojar du bara ?


Nope, etanol har ett hög oktan tal, sen om det är 129 vet jag inte men antar att han har rätt!!!!

Eller har kanske Andersbrink rätt med 104 oktan..
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Orkade inte läsa hela tråden.

Kan det vara så att hojen blev ca 15 kg tyngre när du tankade fullt?

;)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
andersbrink skrev:
2479891 Kikar man på specarna på respektive bensinfabrikat ser man att i värsta/bästa fall kan 95 oktan har ett högre oktantal än 98/99 oktan. Har man behöv av ett oktantal högre än 95 konverterar man till E85, dvs runt 104 oktan, eller kör på alkylat t.ex. Aspen Plus eller Aspen Racing Fuel.

Den som tankar 98 oktan och förlitar sig till att det har ett högre oktantal än 95 oktan... spelar ett högt spel med sin motor, dvs om man inte har en knacksensor installerad som justerar tändningen.

Enda klara nackdelen med E85 är väl att man får ca 30% högre förbrukning pga mindre energi innehåll. Aktionsradien blir ju lidande ganska mycket........

Hur mycket jobb är det att konvertera annars...? 104 oktan är ju klart bättre än 95/98/99.....om man laddar mycket..

/J
 

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
Lurch skrev:
2479978 Orkade inte läsa hela tråden.

Kan det vara så att hojen blev ca 15 kg tyngre när du tankade fullt?

;)

Hehe, jag hade samma teori för några inlägg sedan, :tummenupp
men när oktandiskussionen väl utbrutit så verkar den vara i princip ostoppbar :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RedBaron skrev:
2480091 Varför skulle jag det ? Ren etanol har ett oktantal på 129 RON.

Det som är viktigt är MON, iaf i en otto-motor. 104 MON klarar en effektiv kompression på ca 15:1 men det är alldeles för många andra faktorer som spelar in för att kunna säga något exakt. RON, dvs det som vår vanliga bensins oktantal anges i, säger egentligen väldigt lite om vad den kan användas till.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
andersbrink skrev:
2480279 Det som är viktigt är MON, iaf i en otto-motor. 104 MON klarar en effektiv kompression på ca 15:1 men det är alldeles för många andra faktorer som spelar in för att kunna säga något exakt. RON, dvs det som vår vanliga bensins oktantal anges i, säger egentligen väldigt lite om vad den kan användas till.
Helt rätt. Men eftersom, som du säger, det är RON som anges vid pumparna är det RON som folk i allmänhet relaterar till. I detta fallet jämförelsen med den 95 RON-bensin det frågades om.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
andersbrink skrev:
2480279 Det som är viktigt är MON, iaf i en otto-motor. 104 MON klarar en effektiv kompression på ca 15:1 men det är alldeles för många andra faktorer som spelar in för att kunna säga något exakt. RON, dvs det som vår vanliga bensins oktantal anges i, säger egentligen väldigt lite om vad den kan användas till.

Hmm...

104 MON = 1?? RON
??? MON = 99 RON

Finns det något mattematiskt samband mellan MON och RON?
Jag menar som Red Baron sade Etanol 129 RON = 104 MON vilket ger MON*1.24 = RON ??

X-up skrev:
2479742 Har inte känt någon skillnad de gånger jag kör på V-Power i hojen. Men däremot...

Jag skulle klippa gräset en dag nu i sommar, började klippa & halvvägs in i klippningen så fick jag soppa-torsk på kilpparen. Började jaga efter reservdunken, men jag kunde inte hitta den.

Det började torna upp stora svarta regntunga moln på himlen & jag ville klippa färdigt innan det började regna, så jag kom på att jag hade en dunk med V-Power i garaget till race-hojen.

Fyllde klipparen med V-Power & startade motorn och började klippa.
God Damn vilken skillnad! Motorn lät smått hysterisk och har aldrig klippt så lätt & bra! :)

Jag tankar ren E85 i klipparen funkar kanon, dock är gången orolig innan den blir genomvarm, rullande briggs stratton gång
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Färnbo skrev:
2481696 Hmm...

104 MON = 1?? RON
??? MON = 99 RON

Finns det något mattematiskt samband mellan MON och RON?
Jag menar som Red Baron sade Etanol 129 RON = 104 MON vilket ger MON*1.24 = RON ??
Nej, det är inget matematiskt samband. Skillnaden mellan RON och MON styrs av den kemiska sammansättningen.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
RedBaron skrev:
2480091 Varför skulle jag det ? Ren etanol har ett oktantal på 129 RON.

Ok vad har Metanol för oktantal?

Vilken kompression klarar "Mettis"
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mettis klarar av mer än 17:1, men pumpförlusterna vid komp över 17:1 gör att man inte använder sig av en högre effektiv kompression än det.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
shoei skrev:
2479622 Jävligt bra synpunkt, kan det vara så enkelt :va Men den kändes annorlunda ändå... men man vet ju aldrig. Ska ut o lyssna på motorn igen och ta en tur nu.


Hur gick det? Lät och gick den bättre idag?

Har du skickat prover till Preem-killen?

Intressant ju :)
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Tänkte avlägga rapport ifall någon är intresserad av o veta som var fel:

Jag skickade 4dl bensin till preemer här på forumet som analyserade den. Det var tydligen vatten i bensinen, och det oktanhöjande medlet i v-power binder tydligen vatten väldigt bra.
Om det var vatten i bensinen eller om jag redan hade det i tanken är oklart..

Så var det iaf :)

Någon som vet hur man tömmer ut bensinen på en r1-03 på ett enkelt sätt? Var en labyrint av slangar där under.. och trångt att komma åt :va
 

Dominator-Rocks

Guest
shoei skrev:
2492791 Tänkte avlägga rapport ifall någon är intresserad av o veta som var fel:

Jag skickade 4dl bensin till preemer här på forumet som analyserade den. Det var tydligen vatten i bensinen, och det oktanhöjande medlet i v-power binder tydligen vatten väldigt bra.
Om det var vatten i bensinen eller om jag redan hade det i tanken är oklart..

Så var det iaf :)

Någon som vet hur man tömmer ut bensinen på en r1-03 på ett enkelt sätt? Var en labyrint av slangar där under.. och trångt att komma åt :va

Tja

Öppna tanklocket stoppa i en slang i tanken till botten (innerdiameter som en tumme ungefär :va ) håll andra änden av slangen rätt upp, sätt tummen för änden på slangen gör nu en snabb svepande rörelse ner mot bensin dunken eller annat kärl släpp tummen:tummenupp

Om det inte skulle funka så håller du slangen i ett U fyll upp hela slangen med bensin sätt tummen för ena änden stoppa den andra i tanken släpp tummen över kärlet! :tummenupp Funkar GARANTI!

Lycka Till
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top