Tankar om R6

Experiment 626

Medlem i VADÅ MC?
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Västerås
Hoj
R1
kjuze skrev:
Jag är också "bara" 20, men jag valde hoj efter plånbok.
:4skrika :fatta! :mad: :kocko

Jag vet inte vad du har för bolag men R6:an brukar kosta lika mycket som R1:an :rolleyes:

Senate_43 skrev:
Skrev den på far. Kommer betala 1200 eller 1800 kr månaden sen =) Lagom =)
MVH STEFAN!

Kollade du med alla bolag vad det skulle kosta eller gick du direkt på skenförsäkring eftersom du insåg att det skulle bli billigare? Jag har också en R1 -03 och betalar 900 kr i månaden halvförsäkring. Jag skulle också vilja ha en helförsäkring men jag tänker inte skenförsäkra för det :)
 

Experiment 626

Medlem i VADÅ MC?
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Västerås
Hoj
R1
ape skrev:
Tja vissa. Men det finns en hel del moralkärringar här.
:4skrika

Mja....det är väl inte fråga om moralkärringar i det här. Det här drabbar mig personligen så det är klart man känner lite frustration :) Jag tror inte att Stefan är en dålig person, han har bara inte insett ÄN att det här drabbar oss andra.
 

DaggeZ

Återfallsknutten
Gick med
6 Dec 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös just nu...
Det finns en heder mellan knuttar som jag gillar. Till denna hör bl.a. att man hjälper varandra på vägen, man kör inte berusad och man låter inte kompisen betala för ens olyckor (försäkringar), dvs man skenförsäkrar inte.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Senate_43 skrev:
Har du redan åkt så köp dig en Retta på en gång =) Då behöver du ej tröttna på R6:an =) haha.. Nää vars det lär du inte göra. Men ja är också bara 20 och ja köpte nu i höst en R1:a. En ny typ. Skrev den på far. Kommer betala 1200 eller 1800 kr månaden sen =) Lagom =) haha.. KÖP LUNGT bara. Spana i några veckor/månader innan du slår till så du vet vad du får för "rätt pengar" =)

MVH STEFAN!

Låter smart...

Kan inte du lägga ut ditt regnr här så vi kan låna det när vi kollar försäkringar?? Det är det enda vi ska ha det till.... lovar alltså....

:(
 

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
Robban Nr1 skrev:
Ja, nu när en kompis har köpt sig en R6 blir man ju lite sugen på att gå lite i samma spår... :) Så tankarna är höga och då behöver man ju lite råd. Man skulle ju vilja veta lite om försäkringar, och lite råd om årmodell... har tänkt mig en 99-00. Och är tyvärr bara 20. så det vårdar dyrt... :tomten
Köp en R6 - 99/00 ingen större skillnad men lite om de få skillnaderna kan du se här..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1070067#post1070067
annars.. så är det väl en juste hoj.. försäkra på dig själv.. eller på papi o lova att aldrig ramla.. :rolleyes: men vafan.. d e väl bara att trafikförsäkra.. o lägga undan de pengarna.. går nog jämt upp till slut..

här är för övrigt lite intressant läsning om hojjen jämfört med konkurenterna..
1999 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/99_600s.html
2000 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/00_600s.html

hoppas detta är till någen hjälp..

ha det / headcleaner

:död
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
:huvet Arrrghh!! Idiot! (behöver nog inte referera till vilken av alla skribenter)

Undrar om jag får rabatt på min folksampremie om jag anger en skenare?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Senate_43 skrev:
Har du redan åkt så köp dig en Retta på en gång =) Då behöver du ej tröttna på R6:an =) haha.. Nää vars det lär du inte göra. Men ja är också bara 20 och ja köpte nu i höst en R1:a. En ny typ. Skrev den på far. Kommer betala 1200 eller 1800 kr månaden sen =) Lagom =) haha.. KÖP LUNGT bara. Spana i några veckor/månader innan du slår till så du vet vad du får för "rätt pengar" =)

MVH STEFAN!

Du är en idiot. Jag hatar dig. Dö.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Senate_43 skrev:
vad är det med alla ?!?! SDpelar det nån roll vart man försäkrar !?!? Och på vem !?
Ja, det gör det. Läs mer på försäkringsforumet. Du är ung, troligtvis okunnig och kanske lever i en omgivning med kompisar som har tveksam etik och dålig moral, men efter att du själv har läst på försäkringsforumet och lärt dig förstå vad en försäkring är och hur de fungerar (faktiskt inget okomplicerat alls) finns längre inga ursäkter för att skenförsäkra då det är det samma som att stjäla från andra.

Och sen det där om moralkärring. Folk med ömma tår, dåligt självförtroende, beov av att hävda sig och allmänna drag av hybris reagerar med aggression när någon ifråga sätter deras moral. God moral (handling) är en produkt av god etik (medvetande). Om du fortfarande, trots medvetandet om att du skenförsäkrar och vad det innebär, sover gott om nätterna finns det inget jag eller någon annan kan göra åt det.
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Och för att visa att vi inte enbart är elaka, kan ett litet tips på hur man kan gå tillväga för att klara försäkringen på den cykeln man äger vara på sin plats.
OM man läser vilka möjliga försäkringar som finns att välja på, kan man snart komma fram till att det finns en del som kallas trafikförsäkring, den är betydligt billigare att ha än att köra helförsäkrat. Detta kan vara ett hett tips om du nu äger en cykel du egentligen inte har råd att köra. Tillsammans med en uppsättning kraschkåpor kan det göra undervärk för ekonomin, och du stjäl inte från någon av oss andra här på detta forum heller. :tummenupp

// Wip
 
Last edited:

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Ort
Norrköping
Hoj
kawasaki 636
Okej, tack för alla som har svarat...
Inte bara på allt försäkrings snack som det nästan jämt blir. :trött
Men jag antar att det får bli en R6 och att jag får ta den på mig själv... *gillar inte riktigt iden med att skenförsäkra, även om det känns lockande för ekonomin*...
 

HanneZ

Guest
Senate_43 skrev:
...och nu är första gången ja har råd. Då tänker ja köra den också!


...

Har du verkligen råd? Det kostar inte bara att köpa en hoj. Man måste även betala bensin, utrustning, reparationer, slitdelar etc. Jo just det, FÖRSÄKRING måste man också betala. Det är ungefär som att köpa en villa men sen inte ha råd att betala elräkning och koppla in sig på kvarterets gemensamma el(dålig liknelse kanske).

/ Hannes
 

kjuze

Guest
Experiment 626 skrev:
Jag vet inte vad du har för bolag men R6:an brukar kosta lika mycket som R1:an :rolleyes:

Förvisso kollade jag inte upp vad en R1:a skulle kosta men det var inte riktigt det som var poängen. Har man råd att försäkra sin egen motorcykel på sitt eget namn ska man göra det. Har man inte råd så ska man ge fan i att köpa den motorcykeln.

Jag betalar 1100 påställd 440 avställd. Så blir inte så mycket om året ändå..
 

Experiment 626

Medlem i VADÅ MC?
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Västerås
Hoj
R1
kjuze skrev:
Förvisso kollade jag inte upp vad en R1:a skulle kosta men det var inte riktigt det som var poängen. Har man råd att försäkra sin egen motorcykel på sitt eget namn ska man göra det. Har man inte råd så ska man ge fan i att köpa den motorcykeln.

Ok uppfattat, men jag tyckte det lät som att du valde en "billig" hoj eftersom det är så det BRUKAR vara när man väljer hoj efter plånboken. Dessutom har man råd om man verkligen vill, det handlar om hur mycket man är villig att ge upp vid sidan av hojen :) Jag har sämsta möjliga "lön" (CSN) och ändå har jag "råd" att köra literhoj.

Pasta och kollektiv :tummenupp
 

kjuze

Guest
Experiment 626 skrev:
Ok uppfattat, men jag tyckte det lät som att du valde en "billig" hoj eftersom det är så det BRUKAR vara när man väljer hoj efter plånboken. Dessutom har man råd om man verkligen vill, det handlar om hur mycket man är villig att ge upp vid sidan av hojen :) Jag har sämsta möjliga "lön" (CSN) och ändå har jag "råd" att köra literhoj.

Hehe, jo jag vet allt om prioriteringar, flickvännen tycker jag prioriterar fel. Jag pluggar också och kunde köpa min motorcykel utan att ta lån så visst går det om man vill.
Men sen tycker jag lite också att vad ska en 20-åring med begränsad mc-vana med typ 130-140 kusar till?

Jag har som sagt köpt en R6:a och jag måste erkänna att jag är lite orolig att jag köpt för mycket kraft. Vad har man då inte gjort om man köpt en R1:a?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top