Tankar/planer inför kommande säsong?

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hej!

Varit tyst från mig ett tag, haft fullt upp med att lägga mil bakom mig i Norge, tyvärr med lastbil dock.

Sommaren som var kommer nog i mitt fall att minnas som en av de sämsta någonsin av olika anledningar, Fick nog inte ihop mer än 700-800 mil och inte en enda längre trip pga jobb och ekonomi (Covid och permitteringar). Men nu när den är över så börjar man ju blicka fram igen.

I våras såldes BMW,n då jag dels var missnöjd med motorkaraktären (F800R) och dels skulle det ju inte bli någon sväng på norska vägar.
Istället inköptes en Yamaha XT660R, då grusvägar och skogsvägar skulle smiskas, vilket det blev och hojen varit och är till stort nöje.

Då man återigen börjat drömma om kommande säsongs oändliga möjligheter, (med viss oro för ännu en säsong med stängda gränser) så tillbringas mången timma framför Google maps, och mången timma i garaget, dels bättrandes på själva garaget, men även byggandes på lastrack mm.

Själv så hoppas jag kunna korsa landets gränser i år, och antingen köra norrut, Norge upp till Nordkap, sen ev Finland ner, eller dra Baltikum, Polen, Tyskland och hem.

Om gränserna är stängda, så försöker jag nog leta mig runt till olika sevärdheter på så små och obskyra vägar jag bara kan ta. Men hoppas ju på första alternativet.

Vad har ni för förhoppningar och planer på kommande säsong?

I morgon tar man trailern till Norge igen, vilket absolut inte är dumt alls, men tanken är alltid där att det hade ju varit bättre med 2 hjul och fint väder. ;)

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lite turer planerade med min grupp 2021 och fler lär det bli. Hoppas eländet går över bara :)

Återföreningsturné
Underbara körsbärslunden med medhavd fika
X-hoj med hojkörning (Helsingfors/Gotland)
Ålandsresa
Sörmland med Fawlty Towers
Yster kosläppstur och vattenbufflar!
Stridsvagnstur
Nationaldagstur
Cowboys på Ranchland med liveuppträdanden
Fyra landskap med unik färja över Dalälven
Gotland runt med "tackor"
Stockholm By Night
Custom Bike Show
Badtur "mässingen"
Ekerö runt
Ö-turer
Mälaren Runt
Norrlandstur med 50/60 -tals nostalgi och "Skrot Nicklas"
Femörefortet och "Världens Ände"
Stridsbåt 90 -tur
Fototur
Slott och herresäten
Slaget om Järlåsa
Norges mysterier
Förlängd weekend Kreta (hyrhoj)
Kvällsturer med gourmémiddagar/musik
Motorträffar
Spontanturer
Bus-turer
Aktuella tematurer

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Wow vilka planer ni har, imponerande. Jag flikar in med lite mindre planer på skalan men inte ledsen för det, det beror på vad man jämför med.

2020: Permitterad, ny hoj och massa tid! Från att ha åkt 50 mil bana och 200 mil gata blev det över 600 mil i år! Köpte tält, packade lätt och gjorde mina första tältnätter med hoj på nästan 20 år. Bra sommar, varma dagar och varmt vatten för kvällsdopp. Har man ledigt 5 dagar i veckan mellan mars och september så är det lätt att pricka in 25+ dagarna med solsken.
7 mil på hoj med tjejen också, det var riktigt kul! Hon är skeptisk till risken men förstår varför jag älskar det.

2021: får jag ihop 400 mil så blir jag glad, om det inte fortgår med permittering. Planen är att byta tältet mot B&B och övernatta 3-5ggr men då ska det bli trevligt med middag på boendet istället för i skogen, även om det är trevligt.
Andra planer? Kanske någon ban-dag med Triumph:en, ska även försöka få med tjejen ut på fler turer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är en sån där människa som aldrig planerar något, men jag har kort startsträcka om jag kommer på att jag vill göra något.

Hittills har det alltid varit dåligt väder på alla planerade utflykter, och några av dom bästa har varit oplanerade och har beslutats efter principen "Fan nu är det bra väder, nu skiter jag i allt annat jag borde göra"

En välplanerad (några hade svårt att komma ifrån, någon var tvungen att låna hoj osv..) tredagars MC tripp företogs i konstant hällregn, från morgon till kväll, och även om vi aldrig knöt loss tälten från packningen utan tog in i stugor istället så var det måttligt kul att dra på sig halvblöta strumpor och underkläder och gå ut och sätta sig på hojen.

En av dom bästa var när jag åkte iväg för att tanka och finköra en sväng för att det var bra väder, och hamnade hos olika bekanta som bjöd på husrum och jag kom hem fyra dagar senare...

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Hoppas att Ärsracet och Gälleråsen blir av. Man kan ju alltid drömma om Våler. Kanske några bankörningar. Sen får man se om det blir några träffar i märkesklubbarna. Annars blir det nog bara småtrippar med lite olika hojar.
Efterom jag hör till en riskgrupp är det svårt att säga vad det blir.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hoppas att Ärsracet och Gälleråsen blir av. Man kan ju alltid drömma om Våler. Kanske några bankörningar. Sen får man se om det blir några träffar i märkesklubbarna. Annars blir det nog bara småtrippar med lite olika hojar.
Efterom jag hör till en riskgrupp är det svårt att säga vad det blir.

Alla som kör någon typ av hoj tillhör en riskgrupp du är inte ensam:tummenupp

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är som GuW förutom att min startsträcka när jag kommer på något är jättelång.
Jag käkar en del mediciner regelbundet så jag har klassat mig själv som riskgrupp utan att fråga den nedtyngda vården.
Av samma anledning tänker jag inte köra hoj förrän saker lugnar ner sig igen, både så man kan få den vård man förtjänar ifall man har otur men även för att inte riskera bli ihjälhostad i onödan sittandes i något väntrum.
Banhojen står långt in i garaget, den står bra där. Kostar inget.

Jag har återupptagit min ungdomshobby: radiostyrda bilar. Köpt en 15 år gammal hyfsad räser och byggt ett par tre bilar från olika grader av scratch. 3d-printande och dremel. Jätteroligt.

Jobbar röven av mig fast hemifrån så i och med att jag slipper pendla så går jag ändå tidsmässigt plus. Tänker sannerligen strida för att aldrig mer behöva åka till någon plats på arbetstid utan en specifik, fysisk anledning. Har det funkat i tio månader kommer det funka i tio år.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
tänker jag inte köra hoj förrän saker lugnar ner sig igen, både så man kan få den vård man förtjänar ifall man har otur men även för att inte riskera bli ihjälhostad i onödan sittandes i något väntrum.

Blev 1200 mil i år, minst lika långt nästa år. Tänket ta tjänstledigt (igen) efter semestern för "rekreation".

Jag tänker nog lite annorlunda. Flunsan brukar jag få nästan varje år men sista vurpan med plingplongdroska var 1981 så är jag frisk tänker jag inte undvika att köra mc på krokvägar - det är alldeles för kul och livet för kort för att inte göra det man älskar. Tidigast möjliga pension är definitivt ett måste. Är också i riskgrupp, typ2 & fetto, sitter på arslet och meckar moln.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu hoj i mars-april (RS660)
Bokat alp-tur i maj
Italien i juli.
Brno, Slovakia Ring och Portimao.

Ett uppdämt behov!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Blev 1200 mil i år, minst lika långt nästa år. Tänket ta tjänstledigt (igen) efter semestern för "rekreation".

Jag tänker nog lite annorlunda. Flunsan brukar jag få nästan varje år men sista vurpan med plingplongdroska var 1981 så är jag frisk tänker jag inte undvika att köra mc på krokvägar - det är alldeles för kul och livet för kort för att inte göra det man älskar. Tidigast möjliga pension är definitivt ett måste. Är också i riskgrupp, typ2 & fetto, sitter på arslet och meckar moln.

Inte så jättefet men typ tvåa + förmaksflimmer. Vurpar nästan varje år men har bara haft flunsan ca tre gånger på 50 år. Meckar mest fysiskt fortfarande. Eller privatmåln som nyfloskeln är.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ett antal bandagar med nya banhojen.
En lite längre touringrunda i Dalarna / Härjedalen med tält och vandrarhem.
Har fortfarande biljetter till Assen 2021 (säger dom) så kanske blir det dit också, om man vågar.
Fixa färdigt Suckijuckin så den kan få utgå till förmån för något helrött.
Önskehojen på julklappslistan är just till salu men det finns inte plats, WAF >1 eller julkulor för det just nu.

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Då jag hoj-pendlar till jobbet dagligen (BMW F650GS med M+S däck i ett regnigt Gbg) så är säsongen inte slut för min del och nöter mil i frisk takt då jag åker runt mycket i Gbg i jobbet..

Men planer inför säsongen 2021 är att få bytt motor i min TL1000S till en kraftigt moddad motor på 1174cc och få ihop GSX-R 750 SRAD "trackday/classic RR hojen" (saknar bara generatorkåpan för att den ska vara komplett och körbar).

Och i sommar blir det en genomgång av "vinter BMW,n", bl.a byta lite slitdelar, lacka om lite delar och fixa lite små elfel på den.

Och självklart nöta så många mil som möjligt!

Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Inga egentligen planer men jag tycker det är trevligt att tuffa runt i norra Norden så.. Får väl se vart vägarna bär.
Norge och Finland är ju som klassiker att besöka.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
SMC-resa bokad till Tatra i Slovakien. Hoppas bara den blir av. Skulle den dock inte gå att genomföra pga. covidläget så återbetalas hela resan utan kostnad så man känner sig säker i båten.

Vi var 3 som knep några av platserna. Biljetter släpptes 11.00. Kl. 11.03 var allt bokat och de fick t.om. lägga till några platser extra för att få med alla sällskap. :) :D

Ibland ska man ha lite tur bara.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är som GuW förutom att min startsträcka när jag kommer på något är jättelång.
Jag käkar en del mediciner regelbundet så jag har klassat mig själv som riskgrupp utan att fråga den nedtyngda vården.

Jobbar röven av mig fast hemifrån så i och med att jag slipper pendla så går jag ändå tidsmässigt plus. Tänker sannerligen strida för att aldrig mer behöva åka till någon plats på arbetstid utan en specifik, fysisk anledning. Har det funkat i tio månader kommer det funka i tio år.

Samma här, jag har själv klassat mig som riskgrupp.
Gammal, fet och förra gången jag hade hosta slutade det med att jag las in på sjukhus med syrgas i ett par veckor, efter det upplever jag att jag aldrig har fått tillbaka min kondition riktigt.

Ja, många som har "tvingats" jobba hemma har kommit till samma insikt som du, vad fan ska man sitta en massa timmar om dagen i bilkö för när det har funkat att jobba hemma?
Många företag har dessutom sett att produktiviteten har ökat, och att folk mycket lättare lägger en timme övertid utan att bli tillfrågade om dom jobbar hemifrån.
Har man ett projekt som kan bli klart på en timme till, och man kan gå och sätta igång maten och fortsätta jobba, istället för att fundera på om det går något pendeltåg om en timme och om man måste äta en hamburgare på stan till middag om man stannar, så det är förståeligt.

Dessutom mår miljön bra av att vi jobbar hemifrån istället för att bilköa oss in till jobbet och hem.
80% av alla möten skulle ändå ha varit ett e-mail, och dom resterande 10% går oftast att ha som online möten.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
resterande 10% går oftast att ha som online möten.

...som Lönerevisionsmötet idag. Man hade bestämt Teams som forum. Det plingade i 15 minuter innan alla hade släppts in, inklusive eftersläntrare. 130 lokalt anställda. Epost med "5000 extra på decemberlönen tills revision blir klar nästa år" hade räckt. 3 sekunder istället för 130 personer upptagna med ingenting i 25 minuter. Oh well... nu är det kaffe och kaka - och drömmar om en solig och inte allt för varm sommar.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
En kompis har beställt en ny Multistrada med massa utrustning och ville ha med mig på en hojsemester i sommar. Men vanfaan, jag hade ju ingen redig touringhoj!
Jag spånade med honom om Nordkap om Norge öppnar gränsen, annars norrut i Sverige så långt man kan och sedan neråt landet, vilket han tände på. Så var ju det här med lämplig hoj till mig.
Tänkte mig en Triumph Tiger i lämplig prisklass, men så snubblade jag på en Triumph Sprint 900 -98, med bara 2900 mil och en ägare för en tiondel vad en Multistrada kostar! Ska bli kul att se hur dessa två funkar tillsammans på en touringresa.
Kör med den några gånger i veckan fortfarande när det inte är för regnigt, kallt och jävligt. Tuffar på riktigt bra!:tummenupp

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En kompis har beställt en ny Multistrada [....] Tänkte mig en Triumph Tiger i lämplig prisklass, men så snubblade jag på en Triumph Sprint 900 -98, med bara 2900 mil och en ägare för en tiondel vad en Multistrada kostar! Ska bli kul att se hur dessa två funkar tillsammans på en touringresa. [...]
Det går nog jättebra. Du får bara tänka på att stanna till då och då för att vänta in kompisen. :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati