Tankar/planer inför kommande säsong?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Biten man som norrlänning vill ta tåg är ju ner genom Sverige
Man klipper enkelt Sverige på en dag men sen ska man ju hem igen, 300 mil som är sjukt tråkiga när det är Europa som är målet.
Går att variera och ta Finland ner men det är ju minst lika tråkigt och dessutom så är hela landet en stor 80 zon med svinhöga böter

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Berlevåg.jpg

Pakethållare är bra på långfärder. :tummenupp
Särskilt på nyare SportHojar när sadlarna blir kortare och kortare! :crash

Nu är våra 10 och 20 år gamla så sadeln slutar inte framför bakaxeln men en pakethållare hjälper till med fästpunkter att spänna i också.

Daytonans pakethållare är tvådelad med ett fäste i bakramen och en löstagbar överdel som sitter med 4 skruv. Plockas lätt av och läggs i tältet för utseendets skull! :)
675:ans är permanent fastskruvad så den sitter alltid på.

Tillsammans men tankväska från Bagster får vi med tillräckligt utan sidoväskor.
http://www.s-racing.se/infoblad/Infoblad_Bagster_2012.pdf

Kläder tar plats och den som kört en vecka i sommarvärme med bommullskläder vet hur det luktar! ;)
Siden är svaret! :tummenupp
Värmer när det är kallt och är svalt i värme. Smutsen ramlar av och luktar inte, för bra för att vara sant? Trodde det var försäljarsnack men efter en varm resa till UK utan att byta underställ på flera veckor fick jag erkänna att det fungerar.

Ullstrumpor gör att det går att ha stövlarna i tältet även varma dagar, även för oss som inte gillar doften av surströmming. ;)

https://www.sidenselma.se/sidenunderstall/siden-naturens-funktionsmaterial
https://www.sidenselma.se/sidenunderstall/herrlangkalsong-svart
https://www.sidenselma.se/sidenunde...nktionsmaterial/langarmad-troja-i-siden-svart

Bilden ovan är tagen 5 mil söder om Ishavet så det var dessa, för många, tråkiga vägar både upp genom Sverige och tillbaka genom Finland.
Men om man ser resan som målet istället för transportsträcka så undviks större vägar så långt det går. Våta grusvägar är kanske inte det man längtar efter men klarar man att tvätta så ökas vägvalet.
I Finland används Bilistens vägkarta där man kan se om det är grus eller asfalt på vägen.
https://www.adlibris.com/se/bok/autoilijan-tiekartta-suomi-2020-1800-000-9789522666062
Undviks större vägar är det Fri Fart i Finland. Samma som på IoM, inte köra så fort man kan utan själv anpassa hastigheten efter omständigheterna. :7peta
Riksåttan och liknande vägar undviks, hastigheten sänks i samhällen, tätnar trafiken håller man trafikrytmnen annars kör man efter omdöme, inte skyltarna.
Följer man dessa enkla regler är risken för böter små. :fakta
Sevettivägen är krokig men det är inte kurvorna som håller ner hastigheten på semesterpackade SportHojar utan det är renarna. https://www.google.com/maps/dir/69....6d63c75adb0!2m2!1d27.0277551!2d68.9062035!3e0

450 mil vart det på denna resa och bakdäcket var inte platt. Men så gasade vi ut ur kurvor på småvägar istället för att ta raka vägen!

Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Med 2 barn under 10 så blir det ingen touring än på några år. Det var därför jag köpte en 701sm för att kunna bränna runt hemmavid under 2021. Kanske blir det en liten tur till halmstad med min kompis som kör Vespa:) men då blir det nog bara en tur till ett spa för öl o bad o en fintur i närområdet

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Med 2 barn under 10 så blir det ingen touring än på några år.

Samma sits här. Fast med två under 5 och kommer vara ledig med den yngsta under 2021.

Blir max en dags "permis" för knix vid några tillfällen utöver någon timme här och där.

Hoppas att pandemiläget lättar något så att man kan få barnvakt. Annars blir det ensamt då andra vårdnadshavaren får låta sin hoj stå.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Ungar är ett litet hinder på vägen bara, precis som alla andra orsaker man kan hitta för att inte komma iväg. Gör hojåkandet till en grej för familjen också. Ses på en knixkörning eller ett fik efter favoritvägarna, då kommer också möjligheten att köra även fast man har små. Har vait iväg två veckor som längst, men det kanske var i längsta laget, men en tur över helgen kan väl inte vara omöjligt? Brukar ju vara bra för husefriden om man får lite andrum.

Själv siktar jag på vad som är möjligt, om pandemin lägger sig packar jag hojen med svågern och åker till alperna. Ska flytta från huvudstaden mitt i sommaren med husbygge osv 90 mil norrut. En å annan tur får man klämma in. I en fortsatt pandemi får man väl hålla sig på ensliga vägar i Norrland...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Man kör ombord hojen (eller bilen) på ett tåg i Hamburg och skippar 80-100 mil och några dagars transportsträckor beroende på vart man åker som man kan lägga på alpvägarna istället så ligger man och sover under resan genom Tyskland..

Jag har både kört, satt hojen på lastbil och flugit ner och åkt tåget och för mig passar tåget bäst, jag skippar 4 dagar transport som jag kan lägga i Alperna istället och är man bara iväg en vecka så är det värt mycket... Men det är många som tycker precis som du och finns egentligen inget rätt eller fel..

Jag har förhoppningar om att göra en repris av 2019 års resa, då hojen skickades ner med lastbil till Verona där vi hämtade ut den och körde hem.
Eller, repris kanske är fel uttryckt då rutten troligtvis kommer ändras en del, men vissa favoriter kommer återbesökas.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ungar är ett litet hinder på vägen bara, precis som alla andra orsaker man kan hitta för att inte komma iväg. Gör hojåkandet till en grej för familjen också. Ses på en knixkörning eller ett fik efter favoritvägarna, då kommer också möjligheten att köra även fast man har små. Har vait iväg två veckor som längst, men det kanske var i längsta laget, men en tur över helgen kan väl inte vara omöjligt? Brukar ju vara bra för husefriden om man får lite andrum.

Själv siktar jag på vad som är möjligt, om pandemin lägger sig packar jag hojen med svågern och åker till alperna. Ska flytta från huvudstaden mitt i sommaren med husbygge osv 90 mil norrut. En å annan tur får man klämma in. I en fortsatt pandemi får man väl hålla sig på ensliga vägar i Norrland...

Det blir fler utflykter med sex hjul, så att säga. Dottern som är fyra gillar inte när pappa kör om. Men det är oftast ok bara pappa väntar längre fram på den där kurviga 70-vägen.

Jag ska inte klaga. Det blir några helger per säsong i en depå. Får se hur det blir nu med två ungar?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Med 2 barn under 10 så blir det ingen touring än på några år. Det var därför jag köpte en 701sm för att kunna bränna runt hemmavid under 2021. Kanske blir det en liten tur till halmstad med min kompis som kör Vespa:) men då blir det nog bara en tur till ett spa för öl o bad o en fintur i närområdet

Samma sits här. Fast med två under 5 och kommer vara ledig med den yngsta under 2021.

Blir max en dags "permis" för knix vid några tillfällen utöver någon timme här och där.

Hoppas att pandemiläget lättar något så att man kan få barnvakt. Annars blir det ensamt då andra vårdnadshavaren får låta sin hoj stå.

Jag och damen väntar vårat första barn i maj så jag får vara glad om jag ens får tid att köra alls 2021 :banana

Man ska inte se hinder utan möjligheter. :)

Det blir inte likadant efter att man blivit förälder och naturligtvis blir det lite andra prioriteringar.

Men det måste inte betyda att det tar slut eller blir ett långt uppehåll. :fakta

Nu hade jag tur att mina barns mamma förstod vad motorcykeln betyder så sälja eller sluta köra var uteslutet.
Med 6 mil enkel resa till jobbet blev det naturligt att pendla med SportHoj! :tummenupp
Semestrarna var med familjen i bil och pappa på SportHoj!:fakta

Det finns naturligtvis fler lösningar. Kör båda så kan man turas om i sadeln eller semestra med andra som inte är motorcyklister.
Det blir lite mer planering men ser man möjligheter så är det lättare än om man ser hinder...

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Kommer inte sluta köra hoj däremot kommer husbygget, jobbet och familjen ta mycket av den tid jag har. Vet inte om jag kommer stå ut att inte köra eller ens ha hoj nästa säsong, det får man se. Har sen jag var 16 kört hoj varje år och mest mil på ett år körde jag såklart i år vilket även var det roligaste mc året för mig så jag vetefan hur man kommer ta det om det knappt blir hoj nästa år nu när man verkligen hittat sin grej :död

har jag ekonomi och tid att ha kvar hojen så blir man ju bara glad!

Last edited:

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Själv har jag inga egna barn, inte heller några husdjur i dagsläget, så på den punkten är jag helt fri, kåken är redan ett ruckel så där har jag inga behov av att försöka rädda något. :banana

Däremot är det korttidspermitteringar och ett ökänt dåligt ekonomiskt sinne som påverkar mina utsikter, bortsett från eventuell Covid. (Men vaccin kan ju lätta på det sistnämnda)

Har tillbringat lite tid i garaget idag, svetsandes och bockandes på lastrack till hojen. (verkar inte gå hitta vettigt lastrack till XT660R) Tankarna när jag byggde under dagen (antagligen peppade av all fransk melodisk dödsmetal och liknande som sprudlade ur högtalarna) gick i högvarv vad racket skulle ha för kapacitet. Sidoväskor, tält, luftmadrass osv. Men sen kom tankarna på fiskespön och tillhörande utrustning, både flugspö och spinnspö. Tankarna gick vidare till en eventuell specimenfisketurné under semestern. Åka hoj runt ett par veckor och försöka kroka så många olika arter på så många olika ställen man bara kan....

Så denna kväll lär tillbringas med whiskey och google maps, samt surfande på diverse fiskeforum. :D

Tänk och tiden och plånboken var lika dimensionerad som fantasin. :tummenupp

PS. Roligt att läsa alla inläggen!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Själv har jag inga egna barn, inte heller några husdjur i dagsläget, så på den punkten är jag helt fri, kåken är redan ett ruckel så där har jag inga behov av att försöka rädda något. :banana

Däremot är det korttidspermitteringar och ett ökänt dåligt ekonomiskt sinne som påverkar mina utsikter, bortsett från eventuell Covid. (Men vaccin kan ju lätta på det sistnämnda)

Har tillbringat lite tid i garaget idag, svetsandes och bockandes på lastrack till hojen. (verkar inte gå hitta vettigt lastrack till XT660R) Tankarna när jag byggde under dagen (antagligen peppade av all fransk melodisk dödsmetal och liknande som sprudlade ur högtalarna) gick i högvarv vad racket skulle ha för kapacitet. Sidoväskor, tält, luftmadrass osv. Men sen kom tankarna på fiskespön och tillhörande utrustning, både flugspö och spinnspö. Tankarna gick vidare till en eventuell specimenfisketurné under semestern. Åka hoj runt ett par veckor och försöka kroka så många olika arter på så många olika ställen man bara kan....

Så denna kväll lär tillbringas med whiskey och google maps, samt surfande på diverse fiskeforum. :D

Tänk och tiden och plånboken var lika dimensionerad som fantasin. :tummenupp

PS. Roligt att läsa alla inläggen!

Dubbla spötuber på sidorna bak som får sticka upp som antenner, så får du med dig fiskedonen.

Jag hade som sagt ett jäkligt kompakt teleskopspö, som hade förvånansvärt bra action för att bestå av korta teleskopiska sektioner, men det är ju inte som att fiska med ett riktigt spö ändå, det var en nödlösning för att ÖHT få med mig ett spö.

Just motorcykelåka och fiske går bra ihop, speciellt om man har något som är kul att åka grusväg med kan jag tänka.

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Dubbla spötuber på sidorna bak som får sticka upp som antenner, så får du med dig fiskedonen.

Jag hade som sagt ett jäkligt kompakt teleskopspö, som hade förvånansvärt bra action för att bestå av korta teleskopiska sektioner, men det är ju inte som att fiska med ett riktigt spö ändå, det var en nödlösning för att ÖHT få med mig ett spö.

Just motorcykelåka och fiske går bra ihop, speciellt om man har något som är kul att åka grusväg med kan jag tänka.

Jag och brorsan tog hojarna till lokala sportfiskeklubbens stuga i fjällen förra semestern, det funkade ypperligt, och det enda som saknades var lastracket. All packning kom lite för nära mig som förare, ju sämre sadel desto mer yta vill jag ha att kunna nyttja under längre turer. Det blev snabbt obekvämt och stelt. Därav bygget av lastrack nu. Jag ser flera fördelar med XT660R'en jämfört med F88R'en, främst mångsidighet och lekfullhet. Men även nackdelar såsom möjligheter att lasta samt komfort. Tankväska på BMW´n funkade ju klockrent, men på Yamahan så känns det totalt meningslöst. att det är lite drygt halva motoreffekten i Yamahan har jag inte ens reflekterat på, saknar inte effekten, för BMW'n hade en i mina ögon tråkig karaktär. Skulle egentligen haft mer än en hoj....:va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati