Tankat fel bränsle VARJE GÅNG sen jag köpte motorcykeln

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Hej!

Behöver hjälp av er kunniga.

Jag har gjort världens tabbe. Köpte Hojen yamaha r3 helt ny förra sommaren. Sen dess har jag tankat etanol i bensinmotorn. Idag dog motorn 3 ggr i en korsning när jag var ute å inte förrän idag märkte jag att jag tankat fel VARJE GÅNG.

Så otroligt jäkla korkat av mig. Jag vet.

Så jag tömde tanken på etanolen som fanns kvar i den och ska fylla i bensin.

Men, hur kollar jag om det uppstått nå skador på hojen? Vad är det som ska kollas och hur gör jag?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh Ludde
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det var en bra motor som klarat att gå på E85 utan modifieringar. =)

Du har nog ingenting att oroa dig för. Möjligtvis tar det en stund för motorns styrsystem att anpassa sig till vanlig bensin (E5 eller E10).
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Åh vilken lättnad!

Men om man skulle kolla något på motorcykeln, vad hade det kunna vara i sådana fall? Vad hade du gjort?

Av säkerhetsskäl ??
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du kan plocka av tändstift och titta i cylindrarna med ett endoskop, den har gått snålt så det bör inte vara något annat än där som det kan ha hänt något.
Ja, kan väl vara bra att byta oljan för sinnesfriden men inte nödvändigt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Eftersom motorn gått fram till nyss så har du kört på bensin utblandad med etanol.
Etanol brinner svalare än bensin så inget har gått sönder i motorn.
För att lugna nerverna så kan du ju kolla dina bränsleslangar från tank då och då ett par dagar, men jag tvivlar på att något gått galet.
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Tack för tipsen, svin schyst av er!:)

Har ni fler tips så äre bara att skriva! Uppskattar allt
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Okej, ska göra det.

Förresten, hur ska jag tanka nästa gång?

Blir det en chock för motorn med bensin eller ska man blanda ut det med etanol för att sedan trappa ned på etanolen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, häll i bensin bara, det tar väl en stund innan E85 gått ur slangarna med, men sedan ska det väl inte vara något mer med det.
Har R3 nån intelligent bränslestyrning där den fetar på vid behov kan det ta en stund innan den ställt ner sig, men jag är nästan fullkomligt säker på att R3 inte har det.

I med bensin, teststarta och se om den går bra efter en stund när etanolen blivit rensad i hela systemet. Om den går bra, glöm bort det här och kör.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Yes, ska göra så!?

Cred till er som hjälpt mig. Annars vanligt med folk som ba kritiserar en på internet.

Ha de gött!

Hade du varit stöddig och uppkäftig hade du garanterat blivit tråkad väldigt mycket. Men, folk gör misstag och då är det ju bara att hjälpa till.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Just när E85 var nytt, hett och billigt testade jag tanka 740n med E85 bara för att. Det resulterade i en massa motorstopp vid rödljus och sämre gång över lag. Efter en hand full tankningar med B95 så var problemet borta och nu så här ca 15 år senare går motorn fortfarande bra.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
när du väl tankat bensin, så stäng inte av den utan kör ett par mil så att databoxen fattar , annars kan den bli svårstartad o sur/för fet blandning, slangar o annat tar inre skada av en skvätt etanol något halvår ,
tuta o kör. kör jämt på etanol byter slangar var 3-4 år för säkerhets skull, en gång har jag mäkt att de var ovanligt stela
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nej, häll i bensin bara, det tar väl en stund innan E85 gått ur slangarna med, men sedan ska det väl inte vara något mer med det.
Har R3 nån intelligent bränslestyrning där den fetar på vid behov kan det ta en stund innan den ställt ner sig, men jag är nästan fullkomligt säker på att R3 inte har det.

I med bensin, teststarta och se om den går bra efter en stund när etanolen blivit rensad i hela systemet. Om den går bra, glöm bort det här och kör.
Alla moderna hojar behöver väl uppfylla vissa miöjökrav. Det kräver nog i praktiken att de mäter lambda och har katalysator. Jag tror inte hojen skulle gått alls med så pass hög etanolhalt utan ett styrsystem som mäter lambda och reglerar bränslemängden. Sen kanske den till slut nådde en gräns där den inte kunde/ville öka bränslemängden mer.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Blir det en chock för motorn med bensin eller ska man blanda ut det med etanol för att sedan trappa ned på etanolen?
Kör aldrig över 45 med bensin i tanken, det riskerar att chocka motorn. Lösningen är att hälla i en skvätt rapsolja, inte oliv det äter upp packningarna, men margarin funkar också, bryn det lite innan bara.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är inte ett oljebyte att rekomendera, vid mina efterforskningar om att medvetet köra kompressor Hondan på etanol så hävdas det att man ska vara noga med oljebytena och byta tätare om man kör på etanol.

Hur långt har hojen körts på etanol, det avgör kanske om ett oljebyte är nödvändigt eller inte. Om jag minns rätt rekomenderas att oljebyte vid 1/3 till 1/2 körsträckan med etanol mot om man kör med bensin. Nån annan har kanske bättre koll på detta?

Återkom också med hur det går även om hojen börjar gå som den ska.
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Kör aldrig över 45 med bensin i tanken, det riskerar att chocka motorn. Lösningen är att hälla i en skvätt rapsolja, inte oliv det äter upp packningarna, men margarin funkar också, bryn det lite innan bara.
Tack för hjälpen, mycket hjälpsamt!!

Är inte ett oljebyte att rekomendera, vid mina efterforskningar om att medvetet köra kompressor Hondan på etanol så hävdas det att man ska vara noga med oljebytena och byta tätare om man kör på etanol.

Hur långt har hojen körts på etanol, det avgör kanske om ett oljebyte är nödvändigt eller inte. Om jag minns rätt rekomenderas att oljebyte vid 1/3 till 1/2 körsträckan med etanol mot om man kör med bensin. Nån annan har kanske bättre koll på detta?

Återkom också med hur det går även om hojen börjar gå som den ska.
Hojen har kört 200 mil sen jag köpte den förra sommaren. Bytte olja förra hösten, planerar att byta nu I höst igen. Behöver man byta innan dess?

Okej, ska återkomma igen om några dagar efter jag tankat med bensin
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur långt har den gått efter oljebyte? Vilken service intervall är det mellan oljebytena på hojen?
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top