Tankat fel bränsle VARJE GÅNG sen jag köpte motorcykeln

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det låter möjligt. Men han har inte berättat om vilket varvtalsintervall och vilka gaspådrag han använt. Jag kan bara konstatera att de justeringar som gjorts, och de från början inställda marginalerna har räckt för att hålla motorn vid liv fram till att den stannade.

Eftersom denna hoj väl är någorlunda modern kan det dock hända att det faktiskt finns någon variabel som kompenserar över hela varv- och trottelområdet. Bränslet har ju gått från E5 till E10 på kort tid. För att göra hojen framtidssäker kanske tillverkarna idag gör det möjligt att köra hojen på E25 eller E50 med? Jag är dock inte insatt i detaljerna, utan gissar mest.
Vad gäller motorns förmåga till att själv justera sig om den får etanol så är det inte riktigt så enkelt.
Rent generellt så måste man skilja på när styrsystemet går i open loop resp closed loop.
Closed loop är vid tomgång och låga gaspådrag. Då läser styrningen av lambdasonden och justerar bränslemängden. I open loop vilket är på högre gaspådrag så bryr sig styrningen inte om lambdasonden. Så den kan inte göra justeringar då. Däremot så kan den under closed loop förhållanden läsa av lambdavärdet och jämföra med börvärdet och utifrån det lägga på en korrektionsfaktor på mappen vilket resulterar i att motorn vid tomgång eller låga gaspådrag kan känna av om bränslet skiljer sig från förväntat och göra justeringar som får effekt även på höga gaspådrag.

Min gamla Audi S6 från 95 betedde sig så. Den gick utmärkt även på E85 trots att Audi uttryckligen sade att den inte klarade av det. Dock var det så att den kunde bete sig lite underligt om man skiftade mellan 98 oktan och E85 i några mil innan den adapterat tillräckligt mycket. Jag har för mig att jag läste någonstans att man fick räkna med 3 mils körning. Men den doserade uppenbarligen på betydligt mer bränsle när jag körde på E85 så bränsleförbrukningen gick i höjden. Motorn gick i övrigt precis som vanligt.

Dvs styrningen kan bara göra justeringar när den är på tomgång eller lågt gaspådrag men justeringarna den gör kan i många fall ha effekt även på höga gaspådrag då den kan korrigera mappen. Det är säkerligen inte fallet med många motorcyklar då styrningarna ofta är relativt enkla men det skulle förvåna mig om inte att hyfsat antal av dom relativt nya motorcyklarna ändå är kapabla till det.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vad gäller motorns förmåga till att själv justera sig om den får etanol så är det inte riktigt så enkelt.
Rent generellt så måste man skilja på när styrsystemet går i open loop resp closed loop.
Closed loop är vid tomgång och låga gaspådrag. Då läser styrningen av lambdasonden och justerar bränslemängden. I open loop vilket är på högre gaspådrag så bryr sig styrningen inte om lambdasonden. Så den kan inte göra justeringar då. Däremot så kan den under closed loop förhållanden läsa av lambdavärdet och jämföra med börvärdet och utifrån det lägga på en korrektionsfaktor på mappen vilket resulterar i att motorn vid tomgång eller låga gaspådrag kan känna av om bränslet skiljer sig från förväntat och göra justeringar som får effekt även på höga gaspådrag.

Min gamla Audi S6 från 95 betedde sig så. Den gick utmärkt även på E85 trots att Audi uttryckligen sade att den inte klarade av det. Dock var det så att den kunde bete sig lite underligt om man skiftade mellan 98 oktan och E85 i några mil innan den adapterat tillräckligt mycket. Jag har för mig att jag läste någonstans att man fick räkna med 3 mils körning. Men den doserade uppenbarligen på betydligt mer bränsle när jag körde på E85 så bränsleförbrukningen gick i höjden. Motorn gick i övrigt precis som vanligt.

Dvs styrningen kan bara göra justeringar när den är på tomgång eller lågt gaspådrag men justeringarna den gör kan i många fall ha effekt även på höga gaspådrag då den kan korrigera mappen. Det är säkerligen inte fallet med många motorcyklar då styrningarna ofta är relativt enkla men det skulle förvåna mig om inte att hyfsat antal av dom relativt nya motorcyklarna ändå är kapabla till det.
Det var väl det vi diskuterade här, huruvida justeringarna från området där motorn går i closed loop bara får effekt under closed loop, eller om de innebär en övergripande ändring.
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Till Ungförare:
Jag är också relativt ny på motorcykel, så jag vill tipsa dig om att allt nytt kräver egen forskning och mentalt fokus. Om du bara tar det lugnt, inte har bråttom, gör allt med fokus och eftertanke, så blir det bra. Tänk på det som ett nytt jobb du ska lära dig, en ny kompetens att behärska.

Jag började med att läsa allt jag hittade om motorcyklar och dom trafikrelaterade aspekterna, pluggade iKorkortMC, gjorde en massa övningsprov, och kollade även upp hur det är med MC i våra grannländer. Jag läste på allt om hur motorcyklar var ihopbyggda, hur man växlar upp/ner, noterade olika metoder och åsikter om handhavande och underhåll, typ allt som fanns att läsa om ägande och extra risker i trafik.

Jag började med att köpa en kinesisk byggsats av en CL70, en slags kopia av Honda, och lärde mig allt om den, motorn, kontrollerna och elsystemet. Jag "övningskörde" själv om nätterna i små villaområden där jag kunde visualliera potentiella situationer och faror. Så tillsammans med teoriläsningen kände jag mig mer och mer mogen att gå vidare och börja ta riktiga lektioner i MC-skola.

Även nu efter att ha haft A-kort sedan september förra året så känner jag fortfarande att jag har en del att lära, jag lär mig i princip något nytt varje dag! Mest om hur osynlig man är som motorcyklist. Men som sagt, kom ihåg orden "ta det lugnt", det brukar jag upprepa för mig själv idag också i andra livssituationer, så hojlivet har dessutom utvecklat mig som människa.
Riktigt imponerad av dig som tagit an all tid till att lära dig!

Själv kan jag bara grunderna som krävs för att klara mc kortet och möjligtvis lite till. Har tyvärr inte tiden att dyka ner i all den kunskap som finns att lära sig om motorcyklar. Därför frågade jag här så jag fick höra vad dem erfarna hade att säga. Tack för er!?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Riktigt imponerad av dig som tagit an all tid till att lära dig!

Själv kan jag bara grunderna som krävs för att klara mc kortet och möjligtvis lite till. Har tyvärr inte tiden att dyka ner i all den kunskap som finns att lära sig om motorcyklar. Därför frågade jag här så jag fick höra vad dem erfarna hade att säga. Tack för er!?
Ett hett tips är att uppsöka en knix med SMC så tidigt i ditt hojliv som möjligt för att lära dig skitmycket bra, och dessutom ha väldigt roligt tillsammans med en hoper andra frälsta.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Minns ni han som frågade hur man "vilar med hojen?" :rofl

Stackars människa, gjorde han några fler inlägg?

Men det är ju så här personer beter sig på internet tråkigt nog, inte hade dessa människor sagt samma i verkligheten.

Till Thorped:
Det gäller ju att ha en viss förståelse över att folk kanske inte har samma kunskaper som en själv. Jag trodde exempelvis inte att motorn skulle bli "chockad" av bensin men eftersom jag har bristande kunskaper på motorn och dess uppbyggnad blev jag tvungen att fråga. Av säkerhetsskäl.
Tog mc kortet förra sommaren.


Men, det finns bra mycket värre forum än sporthoj
Ja det var fördomsfyllt av mig men jag måste få uttrycka mig utan att internet börjar gråta och jag hade sagt samma sak i verkligheten. Säg till om du vill ha en rutt eller något pulverlackat så löser jag det som plåster på såren.
Men hur är det med elbilar, om man tankar växelström i en likströmsbil måste man tömma batterierna då????
Faktum är att motorerna i dessa bilar går på växelström. :tungan
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Riktigt imponerad av dig som tagit an all tid till att lära dig!

Själv kan jag bara grunderna som krävs för att klara mc kortet och möjligtvis lite till. Har tyvärr inte tiden att dyka ner i all den kunskap som finns att lära sig om motorcyklar. Därför frågade jag här så jag fick höra vad dem erfarna hade att säga. Tack för er!?
När jag fick körkortet för snart 40 år sedan hade jag inte tillräckliga kunskaper att köra motorcykel men klarade uppkörningen ändå. Grunderna fick jag lära mig på vägen, bokstavligt. Och jag var inte ensam, men många behövde inte ens kunna någonting om de var födda 1957 eller tidigare då de fick motorcykelbehörigheten på köpet när de körde upp för bil.
Det fanns heller inga forum där jag kunde läsa mig till saker, eller för den delen att få :smasha för att jag var okunnig.

Nu finns SportHoj, inte bara för oss som kör SportHoj utan även för de som har annat på två hjul.:tummenupp
Men det kan kanske vara en liten uppförsbacke om man är ny utan att kollat vad SportHoj är för något... :crash
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Ja det var fördomsfyllt av mig men jag måste få uttrycka mig utan att internet börjar gråta och jag hade sagt samma sak i verkligheten.


Tillför något hjälpsamt då istället. Att det ska vara så svårt även för vissa vuxna personer.
Ajja, nu lämnar vi detta.

När jag fick körkortet för snart 40 år sedan hade jag inte tillräckliga kunskaper att köra motorcykel men klarade uppkörningen ändå. Grunderna fick jag lära mig på vägen, bokstavligt. Och jag var inte ensam, men många behövde inte ens kunna någonting om de var födda 1957 eller tidigare då de fick motorcykelbehörigheten på köpet när de körde upp för bil.
Det fanns heller inga forum där jag kunde läsa mig till saker, eller för den delen att få :smasha för att jag var okunnig.

Nu finns SportHoj, inte bara för oss som kör SportHoj utan även för de som har annat på två hjul.:tummenupp
Men det kan kanske vara en liten uppförsbacke om man är ny utan att kollat vad SportHoj är för något... :crash
Jo precis,

Förr i tiden var verkligen annorlunda när det kom till mc körkort, måste varit nervöst som tusan första gången du skulle ut i trafiken på motorcykeln?

Mc kort förr var ju mycket billigare å antar jag. Mitt kort med riskutbildningar, uppkörning mm..
gick upp mot 20 000 kr. ?

Men med högre krav idag har vi förhoppningsvis bättre förare i trafiken idag jämfört med förr? ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo precis,

Förr i tiden var verkligen annorlunda när det kom till mc körkort, måste varit nervöst som tusan första gången du skulle ut i trafiken på motorcykeln?

Mc kort förr var ju mycket billigare å antar jag. Mitt kort med riskutbildningar, uppkörning mm..
gick upp mot 20 000 kr. ?

Men med högre krav idag har vi förhoppningsvis bättre förare i trafiken idag jämfört med förr? ?
Så nervöst var det inte, allt var inte ofarligt på den tiden så då hade man eget ansvar på ett annat vis än nu.

Men du har betydligt bättre förutsättningar att bli en bra motorcyklist. Trots Noll Vision. För jag är glad att ha lärt mig att anpassa hastigheten eftersom det då bara var 14 år efter fri fart försvann. Med Noll Vision sedan 20 år ska vi hålla hastigheten vilket inte är samma sak för oss i sadeln.

Men alla vill veta hur det gått när du kört med bensin ett tag. :7peta :krama
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Planen är att ta ut hojen imorgon på en längre tur! Får återkomma då.

Tyvärr spö regnat här i norr hela dagen
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Hoppas allt går bra. Har inget att tillföra dessvärre men är övertygad om att det löser sig. Nyfiken, hur kommer det sig att du (lyckats) ta etanolpumpen när du tankat?
 

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Du lär säkert få ett gott skratt av detta?

Men,
tror när jag lyckades tanka E85 för första gången av misstag som jag på något omedvetet sätt började associera E85 med bensin och sen bara fortsatt tanka med det.

Trots att jag alltid vetat att E85 är etanol har jag inte ens tänk på att det faktiskt är det jag fyller tanken med. Men det var inte förrän när jag fick motorstopp som det direkt slog mig att jag fasiken tankat fel bränsle varje gång.
Det som är så absurd är att jag kör en 240 vid sidan om, så att tanka bensin är inget nytt för mig.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Planen är att ta ut hojen imorgon på en längre tur! Får återkomma då.

Tyvärr spö regnat här i norr hela dagen
Spänningen är olidlig!

Hoppas verkligen du kommer undan med att byta till rätt "föda" för hojen. Dåliga nyheter får vi 13 på dussinet.

Skulle inte förvåna mig om du behöver lite startgas i luftburken för att hjälpa den igång. Fulladdat batteri eller/och kablar från batteriet i 240n skadar inte heller, (givetvis med motorn avstängd på volvon). Om den nu tetas, vill säga. Räcker inte att startmotorn snurrar. Det ska vara fullt kräm och det har du nog inte efter att ha gjort några försök.

Som sagt, önskar framgång och en god tur!
 
Last edited:

Ungförare

Medlem
Gick med
16 Jun 2021
Hoj
Yamaha r3 2020
Tjena,
Gick hur bra som helst!

Tog ut etanolen sen tidigare och hällde i 4 liter bensin från en dunk, tror dock att det var kvar lite etanol i botten av tanken. För när jag testade starta den gick det trööögt men sedan bättre å bättre. Satte mig då på hojen å körde iväg.

När väl bensinen kickade in tyckte jag att det gick bra mycket mjukare, speciellt när jag la i 1:a växel. Men kanske bara placebo effekt (?). Tomgång var inte alls lika ryckig som tidigare.

Var ute cirka 1,5 h - blandad körning. Passade även på att tanka full tank.

Var ju orolig att etanolen hade pajat motorn mm.. Tack till er som hjälpt!



Snapchat-1447343748.jpg
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
När väl bensinen kickade in tyckte jag att det gick bra mycket mjukare, speciellt när jag la i 1:a växel. Men kanske bara placebo effekt (?). Tomgång var inte alls lika ryckig som tidigare.
Med etanolen så gick motorn väldigt magert och förväntas sannerligen gå ryckigt.
Med bensin tillbaka i tanken igen så stämmer bränsleblandningen igen för motorn, och den kan börja gå så jämnt och fint igen som den är designad för. ?

Skönt att höra att det löste sig med bara lite oro som värsta inslag. ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjena,
Gick hur bra som helst!

Tog ut etanolen sen tidigare och hällde i 4 liter bensin från en dunk, tror dock att det var kvar lite etanol i botten av tanken. För när jag testade starta den gick det trööögt men sedan bättre å bättre. Satte mig då på hojen å körde iväg.

När väl bensinen kickade in tyckte jag att det gick bra mycket mjukare, speciellt när jag la i 1:a växel. Men kanske bara placebo effekt (?). Tomgång var inte alls lika ryckig som tidigare.

Var ute cirka 1,5 h - blandad körning. Passade även på att tanka full tank.

Var ju orolig att etanolen hade pajat motorn mm.. Tack till er som hjälpt!



View attachment 461652
Kul att höra att det gick bra. Glöm nu bort den här historien, och njut av hojkörat så mycket du bara hinner med.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det var väl det vi diskuterade här, huruvida justeringarna från området där motorn går i closed loop bara får effekt under closed loop, eller om de innebär en övergripande ändring.
Ja. Och enligt vad jag förstått samt min egen erfarenhet så är det så att det kan vara antingen ja eller nej på den frågan och det beror lite på exakt vilken motorstyrning man har.
Många motorstyrningar lägger på en korrektionsfaktor på hela mappen utifrån dom mätvärden som den får vid closed loop. Det betyder att mappen justeras även i området som är open loop. Dvs den kan feta på eller magra av blandningen i hela arbetsområdet även om det är utanför closed loop området.

Samtidigt så är det nog gott om styrningar som inte gör sådana justeringar utan man måste i så fall manuellt redigera mappen för att feta på eller magra av.
Det betyder att det är väldigt svårt att säga vare sig bu eller bä på en specifik fråga utan det beror på exakt vilken motorstyrning som man har om den gör sådana korrigeringar.
Jag misstänker att majoriteten av alla motorcyklar inte gör justeringar på hela mappen eftersom motorstyrningarna i hojar rent generellt är enklare än dom som sitter i många bilar. Delvis säkert för att bilar har betydligt hårdare avgaskrav vilket kräver en motorstyrning som är bättre på att justera sig.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top