Vad gäller motorns förmåga till att själv justera sig om den får etanol så är det inte riktigt så enkelt.Det låter möjligt. Men han har inte berättat om vilket varvtalsintervall och vilka gaspådrag han använt. Jag kan bara konstatera att de justeringar som gjorts, och de från början inställda marginalerna har räckt för att hålla motorn vid liv fram till att den stannade.
Eftersom denna hoj väl är någorlunda modern kan det dock hända att det faktiskt finns någon variabel som kompenserar över hela varv- och trottelområdet. Bränslet har ju gått från E5 till E10 på kort tid. För att göra hojen framtidssäker kanske tillverkarna idag gör det möjligt att köra hojen på E25 eller E50 med? Jag är dock inte insatt i detaljerna, utan gissar mest.
Rent generellt så måste man skilja på när styrsystemet går i open loop resp closed loop.
Closed loop är vid tomgång och låga gaspådrag. Då läser styrningen av lambdasonden och justerar bränslemängden. I open loop vilket är på högre gaspådrag så bryr sig styrningen inte om lambdasonden. Så den kan inte göra justeringar då. Däremot så kan den under closed loop förhållanden läsa av lambdavärdet och jämföra med börvärdet och utifrån det lägga på en korrektionsfaktor på mappen vilket resulterar i att motorn vid tomgång eller låga gaspådrag kan känna av om bränslet skiljer sig från förväntat och göra justeringar som får effekt även på höga gaspådrag.
Min gamla Audi S6 från 95 betedde sig så. Den gick utmärkt även på E85 trots att Audi uttryckligen sade att den inte klarade av det. Dock var det så att den kunde bete sig lite underligt om man skiftade mellan 98 oktan och E85 i några mil innan den adapterat tillräckligt mycket. Jag har för mig att jag läste någonstans att man fick räkna med 3 mils körning. Men den doserade uppenbarligen på betydligt mer bränsle när jag körde på E85 så bränsleförbrukningen gick i höjden. Motorn gick i övrigt precis som vanligt.
Dvs styrningen kan bara göra justeringar när den är på tomgång eller lågt gaspådrag men justeringarna den gör kan i många fall ha effekt även på höga gaspådrag då den kan korrigera mappen. Det är säkerligen inte fallet med många motorcyklar då styrningarna ofta är relativt enkla men det skulle förvåna mig om inte att hyfsat antal av dom relativt nya motorcyklarna ändå är kapabla till det.