I vanlig ordning är vi RR-folk alltid så väl förberedda. Vi är på rätt plats, i rätt tid med rätt utrusting. Eller hur? Därför var jag inte alls förvånad när jag klockan nio en kall aoch fuktig lödragmorgonen på Anderstorp stövlade in i det tältet och fann att Johan stod och dränkte sitt tankfoam en timme innan han skulle ut på fösta kvalet. Tankfomet hölls i vänster hand och Biltemas treliters oljekanna full med bensin i höger hand. Skävtt, splash och trettio sekunder senare var alla foambitarna genomdränkta och så även högerhanden som hållit foamet. Det var under den tiden Johan berättade om sina tidigare erfarenheter om smutsigt tankfoam. När han var klar frågade jag om det inte var mindre bra att hälla bensin på handen sådär. "Äsch", sade han och jag förstod att nöden inte har någon lag, det är som det är liksom.
Så för att fylla i Mattias inlägg; Do it like the man says. Gör det i ett väl ventilerat utrymme med diskhandskarna på. Annars sitter du där en kylig söndagmorgon på Sviestad med bensin på händerna och får smörja händerna med mjukgörnade salva tre veckor efteråt.
Detsamma gäller många andra vätskor som vi kommer i kontakt med. De finns runtomkring en hela tiden varför man bör minimera exponering och kontakt med dem. Detta är inget att skämta om. Motrolja, tvåtaktsolja, bensin, bromsvätska, kedjespray och damm från bromsbelägg är allt annat än hälsosamt. Diskhandskar borde stå alla RR-förares måste-att-ha-lista.
Med anledning av ovanstående. En sak att hålla koll på i depån är att ALLDRIG dricka ur en okänd flaska eller burk. Fråga Björn, han råkade halsa bromsvätska. Det är inte alldeles sällsynt att det i depån ser ut som ett slagfält runt varje ekipage. Saker överallt, halvfulla flaskor, burkar och koppar. Mitt i allt måste du byta något eller samla upp något och tar första bästa flaska du råkar hitta. En stund senare är det dags att bättra på vätskebalansen. Var var den där vattenflaskan nu igen?
När jag kraschade sist på Gåsen spräckts plastkärlet för tvåtaktsoljan. För att samla upp det som ran ut plockade jag upp en tom, hererelös plastflaska som rullade runt på marken. Flaskan råkade vara en Festis Blueberry Lemon som har nästan samma färg som den tvåtaktsolja jag använder, Motul 600.
Märk alla flaskor du använder. Om du inte vad som är eller har varit i den, släng den. Lita inte på minnet. Rutinerade RR-förare (inte jag då, men andra som jag sett och apat efter) har endast EN vattenflaska som de har koll på.