Tankfoam?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur fan ska man få ner foamen i tanken? Den är i bitar om ca 10 x 10 cm och hålet i tanken är max 3 cm i diameter. Fan helt omöjligt att med handkraft få ner en enda bit i tanken... :mad:
Är det en pinne och våld som gäller eller ska man finfördela foamen ännu mer?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Haha... Det later bekant. Jag hade ett tankhål som var blyfribensinochingetannat-säker så det är nog ännu mindre än ditt. Att tro att du får ner det med handkraft var optimistiskt! Jag klippte varje kub i två och sen var det pinne och våld som gällde. Räkna med 2 dagars träningsvärk!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Som sagt. Don Q. och jag har ju likadana cyklar och mindre hål i tanken finns nog f*n inte. Jag köpte av Miinins mek som trodde att han "sågat" upp dem i lagom bitar. Vi fick dock klyva dem en gång till för att få ner dem.

Var försiktig bara så du inte frasar dem mot kanten och får "löst tjafs" i tanken när du trycker ner dem.

Lugnt och metodiskt så går det bra. Inget våld.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Och sen är det inte heller helt fel att offra två liter bensin till att dränka bitarna i innan du klämmer ner dem in tanken så blir du av med eventuellt skräp som kan finnas i skummet. I mitt skum fanns inget skräp, men jag vet att Johan Hellstöm fick sina förgasare igensatta av skräp från nytt skum.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Och glöm då inte att skydda händerna. Annars är du fortfarande vimsig på söndag.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
I vanlig ordning är vi RR-folk alltid så väl förberedda. Vi är på rätt plats, i rätt tid med rätt utrusting. Eller hur? Därför var jag inte alls förvånad när jag klockan nio en kall aoch fuktig lödragmorgonen på Anderstorp stövlade in i det tältet och fann att Johan stod och dränkte sitt tankfoam en timme innan han skulle ut på fösta kvalet. Tankfomet hölls i vänster hand och Biltemas treliters oljekanna full med bensin i höger hand. Skävtt, splash och trettio sekunder senare var alla foambitarna genomdränkta och så även högerhanden som hållit foamet. Det var under den tiden Johan berättade om sina tidigare erfarenheter om smutsigt tankfoam. När han var klar frågade jag om det inte var mindre bra att hälla bensin på handen sådär. "Äsch", sade han och jag förstod att nöden inte har någon lag, det är som det är liksom.

Så för att fylla i Mattias inlägg; Do it like the man says. Gör det i ett väl ventilerat utrymme med diskhandskarna på. Annars sitter du där en kylig söndagmorgon på Sviestad med bensin på händerna och får smörja händerna med mjukgörnade salva tre veckor efteråt.

Detsamma gäller många andra vätskor som vi kommer i kontakt med. De finns runtomkring en hela tiden varför man bör minimera exponering och kontakt med dem. Detta är inget att skämta om. Motrolja, tvåtaktsolja, bensin, bromsvätska, kedjespray och damm från bromsbelägg är allt annat än hälsosamt. Diskhandskar borde stå alla RR-förares måste-att-ha-lista.

Med anledning av ovanstående. En sak att hålla koll på i depån är att ALLDRIG dricka ur en okänd flaska eller burk. Fråga Björn, han råkade halsa bromsvätska. Det är inte alldeles sällsynt att det i depån ser ut som ett slagfält runt varje ekipage. Saker överallt, halvfulla flaskor, burkar och koppar. Mitt i allt måste du byta något eller samla upp något och tar första bästa flaska du råkar hitta. En stund senare är det dags att bättra på vätskebalansen. Var var den där vattenflaskan nu igen?

När jag kraschade sist på Gåsen spräckts plastkärlet för tvåtaktsoljan. För att samla upp det som ran ut plockade jag upp en tom, hererelös plastflaska som rullade runt på marken. Flaskan råkade vara en Festis Blueberry Lemon som har nästan samma färg som den tvåtaktsolja jag använder, Motul 600.

Märk alla flaskor du använder. Om du inte vad som är eller har varit i den, släng den. Lita inte på minnet. Rutinerade RR-förare (inte jag då, men andra som jag sett och apat efter) har endast EN vattenflaska som de har koll på.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Håller med Teddy fast jag lever tyvärr inte efter det. Sitter nu med händer som stinker av begagnad syntet-olja då min hud suger åt sig sådana produkter på ett sätt som inte en Biltemas grova handrengöring med sand kan råda bot på .... Och jag hatar lukten av olja efter ett år på underhållsverkstan på pappersbruket i skoghall :mad

Likaså körde jag kompisen till sjukhuset en natt för ett par år sen då han tidigare på dagen tagit ett par rejäla klunkar diesel ur vad han trodde var en vattenflaska.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...