Tankmätare

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Jag har lite problem med min tankmätare. När jag tankat full så står den en bit över sista strecket, sen står den på tom långt innan den är tom på riktigt. En annan konstig grej är att den behåller sin position även när tändning osv är av.

Vad är fel? Är det bara skruva av, kasta och köpa ny eller finns det nåt man kan göra?

Har ett liknade problem fast min bränslenivåmätare lyser hela tiden någon som vet var det är för fel??

MVH

Erik

Om man har tankmätare sitter det någon slags flottör inne i tanken. Den kommer man åt genom botten på tanken. Det kan vara hopkopplat med eventuell bränslepump(inte troligt på en 88:a) under tanken går det då två elkontakter som ska ha visst motstånd vid fullt och ett annat vid tomt i tanken. Har flottören fått sig en omgång kan den då visa fel och då kan man bocka till flottörarmen för att få rätt läge. Se bild

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    79.5 KB · Visningar: 99
Om man har tankmätare sitter det någon slags flottör inne i tanken. Den kommer man åt genom botten på tanken. Det kan vara hopkopplat med eventuell bränslepump(inte troligt på en 88:a) under tanken går det då två elkontakter som ska ha visst motstånd vid fullt och ett annat vid tomt i tanken. Har flottören fått sig en omgång kan den då visa fel och då kan man bocka till flottörarmen för att få rätt läge. Se bild

Ok, tack för utförligt svar.

Gäller de motstånd som anges på bilden rent generellt eller det kan vara olika på olika modeller?

Förstår inte hur den ska kunna ha fått sig en omgång eftersom den sitter ganska skyddad inuti tanken.

Vad betyder det att den visar sitt värde även vid tändning av? Drar den tjuvström då eller de påverkas inte av de?

Värdena som är angivna är inte generella utan enbart för en enda motorcykel. Det jag försökte visa var pricipen för hur det fungerar illustrerat med en manual jag har tillgänglig. Det är inte ens samma fabrikat som din cykel.

Att den visar värdet även vid avstängd tändning kan bero på två saker:
1, strömmen till den bryts inte av tändningen dvs den drar lite tjuvström. iofs negligerbart.
2. Den stannar i det sista läget när strömmen bryts. Koppla loss + polen från batteriet så ser du om den går till botten.

Värdena som är angivna är inte generella utan enbart för en enda motorcykel. Det jag försökte visa var pricipen för hur det fungerar illustrerat med en manual jag har tillgänglig. Det är inte ens samma fabrikat som din cykel.

Att den visar värdet även vid avstängd tändning kan bero på två saker:
1, strömmen till den bryts inte av tändningen dvs den drar lite tjuvström. iofs negligerbart.
2. Den stannar i det sista läget när strömmen bryts. Koppla loss + polen från batteriet så ser du om den går till botten.

word! bra skrivet! :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...