Tappa hojjen i backen.. Nybörjare, tacksam för svar.

Gilseg

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
Honda Transalp XL600V
Tjena, första inlägget här trist det är ett så dystert ett.

Skulle precis övningsköra med morsan och när jag tog ner hojjen från centralstödet så tappa jag balansen och hojjen gick i backen. Nu råkade vara så att grannens bil stod brevid och min backspegel smekte hans dörr så där blev en liten skråma. Har min försäkring hos IF, de jäklarna har stängt nu och orolig som jag är söker jag svar hos er.. Eftersom jag fortf övningskör går det på min försäkring eller morsans ? Vet att handledaren är ansvarig för körningen så hoppades faktiskt på att de ska gå på hennes för tror hennes är bättre.

En annan sak som orar mig är att jag precis köpt denna hojjen och även om IF har sagt till mig att från och med nu är hojjen försäkrad hos dem väntar jag fortf på papper på om att så är fallet. Ringde och spikade detta med dem i förrgår.

Sist men inte minst, glaset i min kära backspegel gick sönder men i övrigt vare inga problem, går det att byta glas utan att byta hela spegelhållaren ? Känns onödigt att köpa helt nytt när de bara är glaset som är pajj.

Hemskt tacksam för svar..

//Orolig nybörjare!

DG

Chiefen
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Honda Hornet
Ingen trafikolycka så det blir nog smidigare att ta grannens skada på hemförsäkringen och sen pynta backspegeln ur egen ficka.

Oliwen

Vintern e kort, det mesta snöar bort....
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Yamaha XJR 1300
Blir nog att byta "hela" backspegeln, är nog lättast och det är ju inte så hemskt dyrt har jag för mig... vad har du för hoj`??
Välkommen förresten

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Ska man ta det på försäkringen är det väl hojens försäkring som gäller. Att byta bara spegelglas har jag lyckats med på en bil men jag vet inte om det går att köpa löst till en hoj.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
trafikdelen på hojjen och det är 1000.- i självrisk

skaffa en ny backspegel vid sidan av.

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
På och avstigning är trafik och det ska gå på trafikförsäkringen, dvs din grannes bil. Din skada blir ju vagnskada... om du har det.

Din granne kan inte ta det på sin hemförsäkringen eftersom det är ett trafikförsäkringspliktigt fordon. Du kan inte heller ta det på din hemförsäkring av samma anledning.

Det borde inte vara ngt problem med att du inte fått förs.brevet. Dom brukar logga sånt i datorsystem när du "tecknar" den.

Gilseg

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
Honda Transalp XL600V
Tack för så rappa svar.

Har en Honda Transalp -96.. (ska ut på långresa i europa i 3-4 månader)

Inte riktigt spegelfanskapet jag bryr mig om så mycket hehe. Gillar faktiskt McGyver uppgifter så håller faktiskt på att skära en egen bit som jag tror jag kan få på haha, annars äre ju ingen biggy o köpa nytt nej. Var som sakt mest grannens bil jag oroa mig för.. Blev en pytterepa men men, bull kastrull, varit enre o fotat skiten nu också så ja har dokumenterat repan.. Men men då känner jag mig lite tryggare, sjukt drygt om de hade kostat flera tusen i självrisk.. Det jag var rädd för.. Tack

Känner mig varmt välkommen!

Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tack för så rappa svar.

Har en Honda Transalp -96.. (ska ut på långresa i europa i 3-4 månader)

Inte riktigt spegelfanskapet jag bryr mig om så mycket hehe. Gillar faktiskt McGyver uppgifter så håller faktiskt på att skära en egen bit som jag tror jag kan få på haha, annars äre ju ingen biggy o köpa nytt nej. Var som sakt mest grannens bil jag oroa mig för.. Blev en pytterepa men men, bull kastrull, varit enre o fotat skiten nu också så ja har dokumenterat repan.. Men men då känner jag mig lite tryggare, sjukt drygt om de hade kostat flera tusen i självrisk.. Det jag var rädd för.. Tack

Känner mig varmt välkommen!

Det finns fake-spegelglas på i de flesta biltillbehörsbutiker. Man köper ett a4 ark och skär till en kopia av spegelglaset, sedan klistrar (medföljer) men det på det spruckna glaset. Jag har gjort det på bilbackspegel och det blev så bra att det sedan aldrig blev av att fixa permanent.

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
man kan ju alltid trixa lite med hur händelsen faktiskt inträffade =) . Det kanske var någon som någon som puttade ikull hojen å sen stack där ifrån. Då går det väl på trafikförsäkringen?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
App app. inte ljuga! Kom ihåg hur det gick för Pinoccio och hans näsa!

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Hör med grannen om du kan göra upp det med honom direkt istället för att blanda in försäkringsbolaget då? Har du självrisk på ?3000-4000? lr nått kanske det lönar sig att be nån lackfirma lacka om hans dörr istället för att försäkringsbolaget gört? Vad vet jag:)
Välkommen!

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
App app. inte ljuga! Kom ihåg hur det gick för Pinoccio och hans näsa!

haha, det roligaste jag har hört i dag ,nu är min dag räddad
nej klart du ska ljuga, låt näsan växa, har då aldrig hört att det slutat lyckligt när någon talar sanning :rofl

mvh Djävulen ;)

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Hojens försäkring gäller

Ingen trafikolycka så det blir nog smidigare att ta grannens skada på hemförsäkringen och sen pynta backspegeln ur egen ficka.

Det är helt klart en "skada i följd av trafik" och således en trafikolycka. Ordet trafikolycka förknippas med en jävla smäll följt av en satans ångest och massa plåtskador som helst ska toppas av brutna ben och "whipsmashskador".

Men det är DIN hoj som orsakat skadorna på motpartens fordon så det är din
försäkring som täcker repan på bilen.

Det stämmer att när du övningskör så är det lärarens körkort som gäller för din övningskörning. Men det är därmed inte sagt att det är hennes fordon som ska ersätta skador som ditt fordon orsakat.

Hemförsäkringen gäller aldrig för skador som inträffar med trafikförsäkringspliktiga fordon.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati