Tappa mobilen i vatten

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date
Angående fuktskador på mobiltelefoner:

1) om du har en VÄLDIG tur kan den fungera efteråt, men det bildas oxid i fukten som efter hand drar åt sig MER fukt och oxiderar av(!) kretskortsledningar, vilket naturligtvis har sönder telefonen.

2) Kolla om du har drulleförsäkring på din hemförsäkring, självrisken brukar vara mellan 1,000 och 1,500 kr + ev. åldersavdrag.

3) Vodafone´s försäkring täcker fuktskador. Självrisk 1,000 kr

4) Telefoner som t ex Nokia 5210 och 5100 är fuktSKYDDADE och inte vattentäta, vilket innebär att de klarar droppar, inte att bli tappade i en vattenpöl.

Hoppas detta hjälpte lite och lycka till!

//Funatic

Nej min vän, då ska du ha en himla "tur" idag. Verkstäderna fotograferar till och med fuktskador och mailar till butiken idag. och tro mig, fuktskador syns VÄLDIGT tydligt...

paulthependler skrev:
Torka skiten och säg att den bara dog och du inte fick igång den igen om den inte skulle funka.. det funkar!!!

Vi hade en kund som lämnade in sin telefon och det konstaterades att det var en fuktskada, när telefonen kom tillbaks från service talade han om att han tappat den i toaletten.... FRÄÄÄÄÄÄÄÄSCH man kände sig om händerna då...

Pillis skrev:
Jo, jag va ju lixom tvungen för att få ur simkortet!! Men jag hade varken hunnit göra nr 1 el nr 2 så d va helt ok :tungan

Jag tappade min 3110 i tvättvattnet när ja tvätta bilen en gång,
tog genast bort batteriet och skruvade isär den i smådelar,
torkade av det värsta och satte den på tork på värmepannan över natten.
Det tog ett par dar innan displayen blev sej själv, men sen så fungerade den normalt igen.
Min jobbarkompis tappade sin 7650 (Nokias första kameratelefon),
i toaletten :tummenupp , men efter att den blivit isärplockad och upptorkad så fungerade även den normalt.

Pappa tappade sin 3210 från en byggnadsställning som var 50 meter hög, rakt ner i asfalten!!!!
Hela mobilen böjdes och den såg ut som fan men allt funkade, förutom antennen. Den fick efter det ingen mottagning, och nokia sa att det bkukar vara det som går först :)

Tack alla för visa ord om Ericsson 610/630. Ska uppenbarligen handla mig nån av dom (troligen 630).
Men dom har ju stängt idag. :gnissla

Och tack IO för lån av tråden!

Go´ helg alla!

Qwerty skrev:
Inte helt rätt, när sevice killen ser din tvättade fuktskada så kan du ge dej på att det inte slinker igenom, då blir det tvär nobben. Och ja det syns alltid om den har varit fuktskadad, alltid. Bifogar en bild från mitt förra jobb.

Vad mig befarar syns det inte alltid, gör man rent kortet och inte använder telefonen så finns det stor chans till att den går igenom. Dessutom är kontrollen som man gör vid reparation inte så pass stor och genomgående om den är fuktskadad osv. Så tror nog att man skulle kunna komma igenom och kanske få den utbytt eller liknande, om man yrkar på att telefonen är helt död osv..

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back