Tappad hjälm = kass hjälm?

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Om hjälmen faller från backspegeln och rakt ner i asfalten, är den kass då?

Hur pass känsligt är de igentligen? Butikerna säger ju att dom är kass om dom är tappade men dom vill ju självklart sälja nya hjälmar. I alla butiker jag kollat i står det på hjälmhyllorna, tappad hjälm = köpt hjälm.

I mitt fall är det glasfiberhjälm som gäller. Glasfiberns funktion är väl lite att just gå sönder istället för att mer stuttsa som plasthjälmen?

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Känn på den om den blev mjuk, alltså försök och flexa den lite.

Jag hade nog åkt ändå,, men jag är inte spec rädd om livet heller *cool*
/mvh Jonas

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är innandömmet som skyddar, alltså frigoliten - skalets uppgift är bara att hålla i ihop innehållet me den känsliga frigoliten.

Cykelhjälmar kan ibland bara vara utförda i frigolit men den låga farten gör att det inte alltid är nödvändigt med ytterhölje - (farten hinner inte skrapa bort stötdämparen, ja frigoliten)

Nu är inte detta allt - olika skalmaterial på mc hjälmar
studsar till olika vid anslag i hög fart och detta kan ge ytterliggare skador.

Ett skadat skal kan i vissa lägen ge bättre skyddseffekt än ett helt då det komprimeras fort och låter den mjuka frigoliten ta smällen - inge studs me punkterad boll..

I vissa fall kan det hårda skalet vara att föredra som vid anslag mot hårda ytor med flack vinkel.

Och så vidare - en tappad hjälm behöver inte vara kass.

Den kan va bättre.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Det är säkert ingen fara med din hjälm.. Ett fall från den höjden motsvarar inte ens 10 km/h och det måste ju en hjälm klara.

mvh
/Jörgen

Green

Dirty South
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
SixDirtySix
jag har tappar o slagit i min hjälm ett par gånger. tror inte det är någon större fara.. men förstår varför man skriver tappad hjälm-köpt hjälm.. gör ju att folk är lite mer försiktiga o skulle man nu tappa den så den skadas (även ifall det bara är lacken som skadas) så är det ju svårt att sälja hjälmen till någon annan.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
ANVÄND INT HJÄLMEN!!! FÖR GUDS SKULL...

Du måste alltid ha hjälmen innanför skumgummi att den inte i misstag får några skador. Helst också när du kör.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
ANVÄND INT HJÄLMEN!!! FÖR GUDS SKULL...

Du måste alltid ha hjälmen innanför skumgummi att den inte i misstag får några skador. Helst också när du kör.

SKRIV FÖR GUDS SKULL INTE OVIDKOMMANDE INLÄGG SOM INTE HAR ETT SKIT ATT GÖRA MED ÄMNET. Ännu mindre när trådskaparen bevisligen skrev en seriös fråga han ville ha seriösa svar på! Stäng av Caps Lock dessutom...

Till trådskaparen; Jag har också tappat min hjälm på det sätt du beskriver och kör med den ändå. Jag har hört att det kan uppstå mikrosprickor i skalet vid mindre smällar, speciellt när det kommer till komposithjälmar. Dessa sprickor kan i värsta fall skapa en svag punkt i skalet som skyddar sämre. Det är vad jag hört, men som sagt, efter att råkat ut för samma olycka som du kör jag fortfarande med samma hjälm.

Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
SKRIV FÖR GUDS SKULL INTE OVIDKOMMANDE INLÄGG SOM INTE HAR ETT SKIT ATT GÖRA MED ÄMNET. Ännu mindre när trådskaparen bevisligen skrev en seriös fråga han ville ha seriösa svar på! Stäng av Caps Lock dessutom...

okej ja gör ett nytt försök, använd sökfunktionen.

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
det beror ju helt på hur den föll och på vad, men man skall kunna höra på ifall en hjälm är sprucken ifall man knackar lite lätt på den, tyvärr vet jag inte hur det skall låta när den är sprucken:va

Men när jag köpte min fox v3 så fick jag med en trevlig varnings beskrivning, och där i stod det ngt sånt här (översatt till svenska) "om du skulle tappa hjälmen från 5 fot (1.5m?) eller mer på hårt underlag, bör du undvika att använda hjälmen vid race, då den kan vara skadad (inte fyller sin fulla funktion)"

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
det beror ju helt på hur den föll och på vad, men man skall kunna höra på ifall en hjälm är sprucken ifall man knackar lite lätt på den, tyvärr vet jag inte hur det skall låta när den är sprucken:va

Men när jag köpte min fox v3 så fick jag med en trevlig varnings beskrivning, och där i stod det ngt sånt här (översatt till svenska) "om du skulle tappa hjälmen från 5 fot (1.5m?) eller mer på hårt underlag, bör du undvika att använda hjälmen vid race, då den kan vara skadad (inte fyller sin fulla funktion)"

De vill väl sälja många hjälmar, precis som handlarna.. Skulle jag se fibrer som är trasiga, skulle jag byta hjälm, men inte för gelcoat/lackskador. det är väl ingen porslinsvas man har på huvet?

/J

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag har säkert tappat min hjälm 100 ggr och sen kört in i ett berg i 100 km i timmen. det gick bra. andra gången fick jag en hjärnskakning men då va ju frigoliten intrykt.

adrenaline

Adrenaline Mc
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1 -07 PCIII,KN,Mivv decat,A&R buffle kit,Kevlar lameller,Snabbgas, mm
Jag råkade välta ner min hjälm (X-light) från en hylla och fick då en liten spricka i den. Jag ringde försäkringsbolaget och förklarade vad som hänt. 500:- i självrisk så fick en ny hjälm! =-) Försäkringsbolaget (trygghansa)sa att det räcker med en repa i lacken så anser dom att den är osäker och behöver bytas ut och särskilt fiber hjälmar...

Last edited:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jag råkade välta ner min hjälm (X-light) från en hylla och fick då en liten spricka i den. Jag ringde försäkringsbolaget och förklarade vad som hänt. 500:- i självrisk så fick en ny hjälm! =-) Försäkringsbolaget (trygghansa)sa att det räcker med en repa i lacken så anser dom att den är osäker och behöver bytas ut och särskilt fiber hjämar...

vad är det för försäkring?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skulle inte hjälmen tåla att ramla i backen från en meters höjd så får man nog skaffa nytt om man träffar en humla när man håller momsfart på landsvägen också...

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Det är bara att köra!:banana (sprickor & repor är ju racing! ) Hur ofta har man råd att volta då? Gör lite lätt ont ju..

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring