Tappad hjälm, kassera?

Smagatusk

Guest
Det handlar inte om att den går sönder;den är helt enkelt förbrukad.

Hur tror du en barnstol behandlas efter en krock till exempel? Den behöver inte vara skadad men den kasseras ändån.

Hade du vågat chansa med en hjälm som har slagit i backen och kan ha fått invändiga sprickor och riskerar att försvagas just där.

Krock är en annan sak. Det opponerar jag mig inte emot. Men nu var det en hjälm som rullade av en motorcykel.

Och ja, det vågar jag. Och gör.

Connsann

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Hoj
Honda CBR600F -89
Kör dragrace. Tappas en hjälm även kolfiber som ligger på framdäcket och går i backen kommer domaren med vit volvo färg och kladdar på knäppet eller helt enkelt klipper av det så man inte kan använda den.
en tappad hjälm är en förbrukad hjälm även om det är den bästa dyraste kolfiber hjälmen som tillverkats.

Du har bara ett huvud och det går inte att byta ut det och dess innehåll.
Byt hjälm klipp knäppet och lägg på hyllan. Inte ens värd en cross tur.
Har ett tiotal förbrukade hjälmar där det finns spricka/brottangivelse i garaget som jag frivilligt och självmant klippt knäppet på.

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Varför ens riskera det? Köp biltemas hjälm om nu ekonomin är ett problem. Hade biltemas kolfiberhjälm på mig när jag krockade med en stolpe. Huvuden klarade sig riktigt bra, tyvärr inte resten av kroppen. Om man tyckerattnågra tusenlappar e dyrt när det gäller att skydda det viktigaste man har bör man nog hitta en annan hobby.

Du och din utrustning täcks av trafikförsäkringen så du kan alltid gå det hållet också. Dock kanske mindre smart eftersom du blir av med ev. skadefria år. Crosshjälm, öppen eller integralhjälm spelar ingen roll så länge den är ece 22:05 märkt

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Kör dragrace. Tappas en hjälm även kolfiber som ligger på framdäcket och går i backen kommer domaren med vit volvo färg och kladdar på knäppet eller helt enkelt klipper av det så man inte kan använda den.
en tappad hjälm är en förbrukad hjälm även om det är den bästa dyraste kolfiber hjälmen som tillverkats.

Du har bara ett huvud och det går inte att byta ut det och dess innehåll.
Byt hjälm klipp knäppet och lägg på hyllan. Inte ens värd en cross tur.
Har ett tiotal förbrukade hjälmar där det finns spricka/brottangivelse i garaget som jag frivilligt och självmant klippt knäppet på.

Hjälm tappad från ett framhjul? Var går gränsen då? Det kan ju inte vara ett system där domaren har fria händer efter eget tycke att destruera hjälmar för många tusenlappar?

Connsann

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Hoj
Honda CBR600F -89
Gränsen går väl om det syns minsta märke i hjälmen självklart kollar han det innan. men minsta märke då klipper han och det har han rätt till för att man har tagit antingen en tävlings licens eller pröva på/engångs licens.
Men de med skydd mellan engångs och tävling fattar inte jag etanhol och metanhol överladdat krävs skyddskläder för 30.000 kr under tävling prova på räcker det med jeans och en tröja som inte är gjort i syntet matrial och täckande kängor.
Å andra sidan med hjälmar så är det en tolknings fråga av dommaren/ledningen. Vissa extrema domare vänar lite extra om de tävlandes säkerhet.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Inför framtiden, skaffa hjälmskydd!

meDYZcQxEXVbCcxMUAqYIHg.jpg

Prôblem sôlved! :fakta

:hej

/e

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Folk kommer börja köra runt med hjälm på hjälmens hjälm och dubbla skinnställ. För det är ju förnuftigt.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Smagatusk

Guest
Har du sytt den själv eller går det att beställa dylika skydd någonstans? Var i sådana fall? Jag vill också se ut som en mupp! :D

Ja, när det gäller Arai-hjälmar. Men hur är det med alla andra märken...? :7peta

Tror han menade kvalitetshjälmar generellt. Men visst, vi kan börja om från början i sann SH-anda och älta allt en och två gånger till. :näsblod

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tror han menade kvalitetshjälmar generellt. Men visst, vi kan börja om från början i sann SH-anda och älta allt en och två gånger till. :näsblod

Bra att du var med på den passningen! :tummenupp
Det är vinter, jag ville se om det gick att trigga igång SH-drevet. :rolleyes:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom