Så länge ditt huvud inte var i Schubert s2 hjälmen ( hjälmen var tom) så är de stötdämpande materialen inne i hjälmen oskadda. Skalet är oskadat.
Precis som en fritidsbåt av glasfiber som haft lite bottenkontakt. Den går inte sönder nästa gång den stöter på botten.
Har själv varit med på en segling mellan Stockholm och Trosa i södra skärgården med två övernattningar vid öar. Och kölen stötte mot botten ibland när den skulle förankras för natten och för lunch och bad på dagen. Inte sjönk den. Det här var 1976. Och den här typen av båt tillverkad 1974 seglar fortfarande. Skärgårdskryssare S30.
https://www.searchmagazine.se/marknad/54/s30-93-nr-113-tillverkningsår-1974-mycket-välskött.htm
"Du, jag har samma innerslang i hojen sen jag tog ut den -93, vi kör med samma kondom en natt till!"
Att jämföra en hjälm med en plastbåt är som att jämföra motorolja med vattnet i elementen hemma. det är helt olika konstruktion, material, användningsområde, krafter och risker. Men visst, vi kan göra ett test, vi tar en hjälm från 74 och din där båten, sen testar du att åka 10 mil hoj vardera med hjälmen respektive båten på huvudet, ett varv till Rivö i er "skärgård" TuR i hjälmen respektive båten, och slutligen, valfri hamnarbetare får klappa till dig i huvudet med en åra när du har hjälmen på dig, respektive klappa till båten när du sitter i den. Båda borde lösa alla uppgifter perfekt, det är ju samma material!
Att säga att skalet är oskadat är ren lögn, eftersom du inte har sett hjälmen. Träffade den på något vasst kan skikten delaminera, alternativt skapa ett ställe där fukt kan komma in. Skalet i hjälmar inte många millimeter, medan det i båtar är flera centimeter, där lägger man in STORA marginaler, eftersom det mest ska vara robust, det ska inte ta upp krafter och fungera som en deformationszon. Men du kanske också har jobbat med glasfiber, precis som jag?
Men ja, det är också skillnad på plast och fiberhjälmar, precis som andra skydd, få åker med skinnställ på crossbanan, och få rullar ut på en RR-bana i crosskkläder.