tappade hjälmen

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Jag tappade min glasfiber hjälm från midjehöjd ner i ett stengolv och man har ju hört att om nåt händer med hjälmen så ska den bytas direkt. Jag har ingen aningn faktiskt hur det ligger till då jag e rätt ny på sånt här, så jag tänkte någon kanske kan upplysa mig om vad man ska göra?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Inte säkert att den är skrot, men mycket stor risk. Skulle jag vara dig hade jag precis "skaffat" mig en garagehjälm som man kan provköra hojen runt kvarteret med, å köpt mig en ny brukshjälm. :) Sånt där ska man inte chansa med!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
En fiberhjälm består av ett elastiskt skal, under det skalet ligger det frigolit.
Vad som händer när hjämen får en smäll är att det hårda skalet sviktar innåt och frigoliten packas ihop och tar upp energin i stöten.. Skalet sviktar sedan tillbaka och det gör inte frigoliten... Det bildas en luftficka mellan skal och frigolit.
Är det värt att chansa??? Det kan bara du avgöra!
Om du tappat din hjälm kan du vända dig till det försäkringsbolag du har din hemförsäkring i och få ersättning..

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Huvudet i hjälmen?

Risken med en hjälm är att den vita "frigolit-aktiga" stoppningen får en deformation. Sågar man itur en krockad hjälm ser man att frigoliten har trykts ihop men skalet har fjädrat ut igen, det blir då en lite luftspalt mellan skal och frigolit. Då är hjälmen kass. Men för att frigoliten ska kunna deformeras måste det finnas en massa inuti hjälmen också.
Så att, bedöm själv om risken finns att hjälmen har fått en sådan kraftig smäll.

Jag är tveksam till att använda så dåliga hjälm så att den inte tål en smäll i golvet. Hur många smällar får hjälmen vid en vurpa. 5 st eller 10 kanske?

Men å andra sidan, man ska vara försiktig med skallen!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy