Tappade oljefiltret när jag höll i det.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hade det varit ett filter av fabrikat FRAM hade det varit katastrof om du hade monterat det, tappat eller inte. Enligt tester postade (nyligen) på tuben kommer FRAM med inbyggt för-rostat innanmäte sammafogat med kartongpapp.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Kollar man video på uppkapade filter blir man lite nojig vad man ska köra för märke.
Jag har kapat upp många hojfilter och Hiflo filter är vad jag alltid kör numera. KTM hade farliga filter till KTM 950-990 från början 2003-ca 2006. De sögs ihop inv vilket gjorde att flera hojar tappade oljetrycket när filtret blev extremt skitigt eller när vattenpuptätningen som också va en svaghet på modeller före 2008 släppte in vatten i oljan. KTM 950 990 tycks inte ha övertrycksventil av någ farlig underlig anl . De har insatsfilter ska tilläggas. Numera är KTM filter minst lika bra som Hiflo.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollar man video på uppkapade filter blir man lite nojig vad man ska köra för märke.
Jag har kapat upp många hojfilter och Hiflo filter är vad jag alltid kör numera. KTM hade farliga filter till KTM 950-990 från början 2003-ca 2006. De sögs ihop inv vilket gjorde att flera hojar tappade oljetrycket när filtret blev extremt skitigt eller när vattenpuptätningen som också va en svaghet på modeller före 2008 släppte in vatten i oljan. KTM 950 990 tycks inte ha övertrycksventil av någ farlig underlig anl . De har insatsfilter ska tilläggas. Numera är KTM filter minst lika bra som Hiflo.
Samma problem med kollapsade oljefilter på KTM1290 när den kom 2013(?).
Ej Garanti när motorn skär i brist på olja.
Blev visst nykonstruktion några år senare.
Exempel

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Intressant video.
Jag blev jäkligt sugen på att köpa ett filter från FRAM, och såga isär det.
Det där ser ju riktigt dåligt ut!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Samma problem med kollapsade oljefilter på KTM1290 när den kom 2013(?).
Ej Garanti när motorn skär i brist på olja.
Blev visst nykonstruktion några år senare.
Exempel
Men där verkar det som att KTM tagit ansvar, i alla fall i just den tråden.
Men det är klart, att om du fortsätter att köra med tänd oljetryckslampa så är det tveksamt om garantin ska ta det.
Om motorn däremot skär utan att jag får någon som helst förvarning så hade jag aldrig gett mig, det får tillverkaren ta, oavsett anledning, kan inte tänka mig att det juridiska kan tillåta någonting annat.
Men, jag har aldrig behövt utsätta mig för det ännu.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Men där verkar det som att KTM tagit ansvar, i alla fall i just den tråden.
Men det är klart, att om du fortsätter att köra med tänd oljetryckslampa så är det tveksamt om garantin ska ta det.
Om motorn däremot skär utan att jag får någon som helst förvarning så hade jag aldrig gett mig, det får tillverkaren ta, oavsett anledning, kan inte tänka mig att det juridiska kan tillåta någonting annat.
Men, jag har aldrig behövt utsätta mig för det ännu.
Inte i Sverige. En bekant till mig råkade ut för det här i Sverige. Ingen garanti.
Jag fick veta det när jag undrade vad han gjort med sin KTM 1290. När han kom med en Kawasaki.
Oljefiltret hade trycks ihop på 1290'n och motorn hade skurit i brist på olja. Inte garanti.
Tror att vad som händer vid problem under "garantitiden" beror mycket på lagarna i landet.

Och det var inte i Sverige VW fick böta miljarder för avgasreningsfusk.
Trots vårat högljudda Miljöparti. Mycket snack, lite verkstad hos MP.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Inte i Sverige. En bekant till mig råkade ut för det här i Sverige. Ingen garanti.
Jag fick veta det när jag undrade vad han gjort med sin KTM 1290. När han kom med en Kawasaki.
Oljefiltret hade trycks ihop på 1290'n och motorn hade skurit i brist på olja. Inte garanti.
Tror att vad som händer vid problem under "garantitiden" beror mycket på lagarna i landet.

Och det var inte i Sverige VW fick böta miljarder för avgasreningsfusk.
Trots vårat högljudda Miljöparti. Mycket snack, lite verkstad hos MP.
Ok, jäkligt trist hur som helst för honom.
Men om min motor hade skurit under garantitiden, utan att jag hade fått en enda förvarning, och det visar sig dessutom bero på en felaktig (fabriksmonterad) komponent, och jag dessutom blir helt ersättningslös..ja..
Då kan jag säga att det hade funnits information i alla tillgängliga kanaler angående detta, inklusive bakgrundsbelysta plakat på offentliga platser.
Och visst VW fuskade ju med avgasreningskraven, men där blev det ju tvärtom, när man lämnade in sin bil för "uppdatering", så blev den ju bara sämre.
Den gick ju egentligen som den skulle från början, så upplevde jag i alla fall min tjänstebil.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade det varit ett filter av fabrikat FRAM hade det varit katastrof om du hade monterat det, tappat eller inte. Enligt tester postade (nyligen) på tuben kommer FRAM med inbyggt för-rostat innanmäte sammafogat med kartongpapp.
Framför allt om det är en motor med filtret monterat i bakkant....

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hade aldrig hört talas om FRAM innan (eller sett i någon butik) men det verkar onekligen inget vidare. Undvik om ni skulle få för er att köpa det, verkar det som…

-edit- fanns visst redan en video i tråden om FRAM

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
VFR-folk i staterna har haft ett par fall av K&N-filter med mutter där muttern släppt trots att (de hävdar) att de inte dragit åt med muttern utan med handkraft.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hade aldrig hört talas om FRAM innan (eller sett i någon butik) men det verkar onekligen inget vidare. Undvik om ni skulle få för er att köpa det, verkar det som…

-edit- fanns visst redan en video i tråden om FRAM
Fram har tidigare ansetts som mycket bra filter.. Men det ändrar sig tydligen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Köper själv HiFlo från addemoto. Hoppas HiFlo är bra.....:)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin