tappar bonus?

ritchi

Guest
va ute och åkte igår då en bil gör en u-sväng och jag kör rakt in i hans huv.
jag klarar mig bra trots flygtur över huven, hojjen vart sissodär och bilen bucklig.

Men nu till frågan.
han tänkte på om han skulle betala allt själv till mig och slippa förstöra sin bonus, hur mycket förlorar han i bonusen om han betalar självrisken på hans trafikförsäkring som ersätter,
skador på min hojj + mina kläder som pajja?
vill inte vänta tills imorn och ringa f-bolaget vill veta NU.
tack i förhand

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Blir ju svårt å säga vad allt kostar att laga
Lös det via försäkringsbolaget.
Känns som om du lättast förlorar på den affären om ni gör upp i godo

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Skriv skadeanmälan. Få honom att underteckna samt ta på sig skulden (skriftligt). Får du inte pengarna som du anser dig ha rätt till, inom 2 dagar, ska du skicka skadeanmälan till försäkringsbolaget.

Han måste ha grymt bra bonus om han tror att det är billigare att ersätta dig utan att blanda in förs.bolag.

Tycker att det verkar lite skumt... Men som sagt, har han undertecknat skadeanmälan och tagit på sig skulden är du safe. Då har han ett incitament att betala också! :tummenupp

VIKTIGT: Sätt dig ner och kolla upp vad det kostar att nyinförskaffa kläder, plastkåpor, etc. Kontakta även en verkstad och be dem om en prisuppgift för att montera allt också. Jag lovar dig att killen kommer att kontakta försäkringsbolaget själv när han ser totalsumman. :hihi

Last edited:

ritchi

Guest
okok.. skulle ringa han nu idag så får jag säga det till han...
bonusen vad är det då? får man billigare försäkring frammåt i tiden?

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
ritchi skrev:
2292356 okok.. skulle ringa han nu idag så får jag säga det till han...
bonusen vad är det då? får man billigare försäkring frammåt i tiden?

Undrar du vad bonus är?

Det är bara en rabatt man får om man har varit skadefri ett antal år. Storleken varierar mellan försäkringsbolag (vissa använder sig inte ens av detta system). Krockar man måst man "arbeta upp" bonusen igen under några år.

Jag har dock svårt att tro att killens bonus skulle vara högre än vad det kostar att ersätta en krockad hoj (rent generellt alltså. Jag vet inte vad din hoj kostar att laga eller vad den är värd?).

kosz

Ett mcsvin
Gick med
28 May 2005
Hoj
H-D FXSTB
Han kan begära bonusbevakning hos bolaget så kan han välja själv.

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Frågan är väl varför han inte vill dra in f-bolag eller liknande... Har han ens en försäkring? Bonusförlust är inte jätte avgörande rent ekonomisk om han ändå har råd att pröjsa dig utan deras inblandning?!

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
ritchi skrev:
2292329 va ute och åkte igår då en bil gör en u-sväng och jag kör rakt in i hans huv.
jag klarar mig bra trots flygtur över huven, hojjen vart sissodär och bilen bucklig.

Men nu till frågan.
han tänkte på om han skulle betala allt själv till mig och slippa förstöra sin bonus, hur mycket förlorar han i bonusen om han betalar självrisken på hans trafikförsäkring som ersätter,
skador på min hojj + mina kläder som pajja?
vill inte vänta tills imorn och ringa f-bolaget vill veta NU.
tack i förhand
Du kollade väl hans körkort?....

ritchi

Guest
ok han hade trafik sa han har han reg nr också så får kolla upp det.
det är en wr400 -98 med motardhjul. vet inte en om något blivi snett men hans bil blev ju bucklig så gaffeln kan nog fått sig en smäll..
annars va de lite små grejjor lampa skärm handtag nån plast..
mina brallor hjälm...
ska ringa han nu pch kolla...

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Tänk på att du kan ha fått en personskada som dyker upp lite senare, åk och kolla upp dig på sjukan.
Det är bra att ha olyckan på papper.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du har ingenting att tjäna på att inte låta försäkringsbolaget sköta de ersättningar du skall ha för trasig mc, sveda å värk, framtida problem med skador du fått men inte märkt av än osv.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
han kan ju ha nån företags bil. dom kan ju ha ganska sjuka självrisker ibland.

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
ritchi skrev:
2292413 ok han hade trafik sa han har han reg nr också så får kolla upp det.
det är en wr400 -98 med motardhjul. vet inte en om något blivi snett men hans bil blev ju bucklig så gaffeln kan nog fått sig en smäll..
annars va de lite små grejjor lampa skärm handtag nån plast..
mina brallor hjälm...
ska ringa han nu pch kolla...

Hoppas du har alla uppgifter, de känns lite som om du har blivit lurad.

Har du bara fått ett mob.nummer så är nog risken stor att han inte svarar.

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
SV 650
Är han en god kund behöver han inte missa någon bonus alla även om det är hans fel. Numera är ju varje försäkring individuell så bonus är en gammal sak att bry sig om.
Jag vet flera som kört prickfritt i många år och som sluppit bonusförlust även när de orsakat en olycka.

Men det kan vara så att han krockat ofta och att bolaget hotat med högre premier om det händer igen och det är därför han är orolig.

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Hursomhelst... som någon nämde lite tidigare. Du kommer ju inte direkt att tjäna någonting på att göra upp utan att dra in försäkringsbolaget.

Ställ följande frågor till dig själv:

1. Har jag någonting att vinna på att göra upp "vid sidan om" med denna kille?
2. Vill jag vara schysst med honom (om det skulle vara så att han ligger risigt till hos förs.bolaget)?

Har du svarat "nej" på minst en av dessa tycker jag att du ska skicka in skadeanmälan till försäkringsbolaget direkt.

ritchi

Guest
nu har jag ringt och snackat med han.
han är tevlig och så men en tabbe. bilen är obes och en raggarbil från powe meet i västerås.
han skulle kolla upp försäkring imorgon.
kan man anmäla en skada någon dag efter det hände?
jag räkna ut att han blir skyldig mig ca 7-8000kr och då är inte mina kroppsskador inräknade.. lite ont i höften..och nacken men det kan även vara en gammal skada..
kom ingen polis eller så till platsen man kan väll anmäla det ändå?

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
ritchi skrev:
2292703 nu har jag ringt och snackat med han.
han är tevlig och så men en tabbe. bilen är obes och en raggarbil från powe meet i västerås.
han skulle kolla upp försäkring imorgon.
kan man anmäla en skada någon dag efter det hände?
jag räkna ut att han blir skyldig mig ca 7-8000kr och då är inte mina kroppsskador inräknade.. lite ont i höften..och nacken men det kan även vara en gammal skada..
kom ingen polis eller så till platsen man kan väll anmäla det ändå?

skriv rätt datum på lappan. Lycka till kolla me ditt bolag. det skulla ja göra f bolagen e ju lite kinkiga nu for tiden......
//Robin

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Inte du som gjort något fel. Har han orsakat olyckan och dessutom sitter och kör olagligt så är det ju hans sak. Du ska nog inte vara "bussiga Berra" i den här situationen.. du har inget att vinna på det, snarare tvärtom. Kan vara svårt att vara hård mot folk när dom verkar sjyssta men vafan...

/Johan

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Varför så mycket velande osv,ta dej i kragen och ring både polis och försäkringsbolag.
Det är dej själv du ska tillgodose och skita i vad han tycker och vill.
Du skriver lite ont här o där men kan även vara gammal skada,varför chansa med något så viktigt som ens egen häsla och kropp...det kan oxå vara något du fått nu :4skrika

Där ser du,han har en hund begraven som kört olagligt.
Nä du koppla du in polis och bolag,kolla upp på måndag vad dina skador på hoj och kläder kommer kosta.
De kostnaderan kan du ju presentera för honom,så får vi se om han vrider på sig och försöker slingra sig.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...