Tappar driv på höga varv, kopplingsrelaterat?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag har vid ett par tillfällen upptäckt att hojen tappar drivet korta, korta ögonblick när jag ligger på höga varv (över 12000). Misstänker att kopplingen kan vara orsaken, hittar ingen dokumentation på att den skulle vara servad nån gång under de 5000 mil hojen gått.

Vajerspänningen är ok, det har jag kollat redan.

Vad kan vara orsaken? Hur ringar jag in felet? Om det är kopplingen, vilka delar bör bytas? Fjädrar, lameller? Rubbet?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Kolla i manualen först. Tag ut lammellerna och se vad dom mäter. Sedan vet du om det är kopplingen eller inte. Tycker det låter lite skummt att den bara tappa korta stunder borde ju börja slira..... är det på alla växlar?

//O
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ska köra idag, tänkte prova på olika växlar då och se om felet är konsekvent. En annan möjlig orsak jag kan tänka mig är bestyckningen? Kan det bli så här om den går för magert?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
min slirar lite när man fullgasar ,, antingen är det lameller eller fjädrar som är slitna
är det ngt i den stilen du menar ?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det VFR400:an det gäller?

Är det kopplingen som slirar så brukar den fortsätta slira om man fortsätter gasa samt att det hörs tydligt att motorn rusar lite i varv (trots ingen ökad hastighet).

Är det bestyckningen så blir det mer att den vill halvhosta och puffa till samt att den tvekar på gasen och inte riktigt "kommer iväg" när du vrider på rullen.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ja, det är fyrhundran.

Om jag går genom en böj på 12000+ varv så har det hänt (inte varje gång dock) ungefär mitt i böjen att hojen tappar drivet trots gaspådrag. Det försvinner och kommer tillbaka inom loppet av en sekund. Lägre varv har jag aldrig problem.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja, det är fyrhundran.

Om jag går genom en böj på 12000+ varv så har det hänt (inte varje gång dock) ungefär mitt i böjen att hojen tappar drivet trots gaspådrag. Det försvinner och kommer tillbaka inom loppet av en sekund. Lägre varv har jag aldrig problem.

Hur regerar varvtalen just i det ögonblicket? Kopplingsslir = varven ökar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Händer det i alla böjar, både höger och vänster?
Inträffar det nån gång vid raktframkörning?

G-krafter eller flottörnivåer i fuggarna :va
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top