Tappat kopplingen ?

JesperEriksson

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2008 Yamaha YZ250F, 2003 Honda CR250R, 1999 Honda CR125R
Tjenare!

Jag bytte nyss olja i hojen, och därefter tappade jag kopplingen?
Vad har hänt? Vart så paff idag efter jag hade bytt kedja, så startade jag den för att kolla om kedjan gick som den skulle, vilket den gjorde. Men kopplingen tog inte?
Vad är problemet?

Tack på förhand.

Mvh Jesper!

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Menar du att kopplingen inte kunde koppla ur eller att den inte kopplade alls (Alltså drivkraften fördes inte alls vidare?)

om vi gissar på det senast så låter det inte som ett fel som är olje relaterat. Vist kan en felaktig olja få kopplingen o slira och även vissa som är rätt typ olja (Avsedda för våtkoppling) men har du inget alls. Ja då skulle jag fråga har du varit på några delar som hör till kopplingen när du monterade ny kedja?

JesperEriksson

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2008 Yamaha YZ250F, 2003 Honda CR250R, 1999 Honda CR125R
Det behöver inte vara fel olja, jag kör på mineralolja (bil) 10w40 går hur bra som helst.

Frågan är ju vad han kört i för olja,, helsyntet kan spöka till det t,ex.

Jag vart rekomenderad denna olja av en cross återförsäljare, så jag har ingen aning.

Menar du att kopplingen inte kunde koppla ur eller att den inte kopplade alls (Alltså drivkraften fördes inte alls vidare?)

om vi gissar på det senast så låter det inte som ett fel som är olje relaterat. Vist kan en felaktig olja få kopplingen o slira och även vissa som är rätt typ olja (Avsedda för våtkoppling) men har du inget alls. Ja då skulle jag fråga har du varit på några delar som hör till kopplingen när du monterade ny kedja?

Alltså, när jag tröck in kopplingen så hände de inget, de vart en så kallad cross växling. Det tog inte, sedan när jag hade ettan i och gasade, sen tröck in kopplingen så var det samma sak som att köra på ettan.
Det enda jag gjorde var att jag rullade på kedjan på dreven, låste kedjan sen startade den.

Både jag och min farsa är helt förvånade. Ändå har vi kört cross ett tag.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...