Tappat skolans egendom.

Måste man ingå avtal för att man ska kunna bli skadeståndsskyldig?

Japp, om jag sparkar omkull din hoj och bajsar i din hjälm när du tar posörpaus så kan du inte kräva mig på pengar om du inte har avtal med mig!

:såere

Dummaste frågan på länge. Om hon slarvar bort något som hon lånat, så är det väl att hon ska betala!!

Måste man ingå avtal för att man ska kunna bli skadeståndsskyldig?

Nej. Men för att ta emot något i lån från skolan där hon är ekonomiskt ansvarig vid en ev. förlust behöver hon det.

Om vi vänder på det.. Skolan har en foto kurs eller dylikt. Sätter en 8 tusenkronors kamera i näven på henne och skickar ut henne. Mamma och pappa är fattiga och har absolut inga 8k om nått skulle hända. Om hon är ekonomiskt ansvarig för kameran måste skolan upplysa henne om detta ( muntligt avtal ) Om föräldrarna inte kände att dom ville betala hade dom inte låtit henne ta kameran, men det beslutet måste dom ha möjlighet att ta.

Last edited:
Nej. Men för att ta emot något i lån från skolan där hon är ekonomiskt ansvarig vid en ev. förlust behöver hon det.

Det låter jättekonstigt, är du säker på det? Vilken lag reglerar det?
Samma lag borde ju då reglera ett lån mellan dig och mig t.ex. och om du sabbar min hoj så behöver jag ingen signatur på att du faktiskt ska betala om du sabbar den eller slarvar bort den.

Nej hon behöver inte ersätta kameran om inte skolan kan bevisa att hon slarvat bort den med flit. Många som tycker anorlunda med all rätt kan tillägas men eftersom inga papper är skrivna om att hon är ansvarig för kameran så är hon inte ersättningsskyldig. Varför är det så att vissa firmor systembolaget tex har avtalat om att saknas det pengar i kassan så är kassörskan skyldig att täcka svinnet? jo för finns det inte skrivet i sten att man är personligt ansvarig för kassalådan så är det systembolaget som får täcka svinnet. Samma här med kameran måste finnas på pränt att man ansvarar för skolans egendom om man ska kunna hållas ansvarig.

Det låter jättekonstigt, är du säker på det? Vilken lag reglerar det?
Samma lag borde ju då reglera ett lån mellan dig och mig t.ex. och om du sabbar min hoj så behöver jag ingen signatur på att du faktiskt ska betala om du sabbar den eller slarvar bort den.

Klart du behöver. Om jag lånar din hoj och sabbar den så finns det ingen lag som säger att jag ska pröjsa. Så vida jag inte gjorde det med flit och du kan bevisa det precis som rappe säger.

Om du ska kunna göra mig ansvarig för dina grejjer behöver ju jag vara införstådd i det innan lånet görs. Det regleras i ett avtal, utan avtal inget ansvar.

Klart du behöver. Om jag lånar din hoj och sabbar den så finns det ingen lag som säger att jag ska pröjsa. Så vida jag inte gjorde det med flit och du kan bevisa det precis som rappe säger.

Om du ska kunna göra mig ansvarig för dina grejjer behöver ju jag vara införstådd i det innan lånet görs. Det regleras i ett avtal, utan avtal inget ansvar.

Nej för fan, nu har du snurrat till det ordentligt. Orkar inte grotta ner mig i det här nu men du kan omöjligen ha rätt.

Om vi vänder på det.. Skolan har en foto kurs eller dylikt. Sätter en 8 tusenkronors kamera i näven på henne och skickar ut henne. Mamma och pappa är fattiga och har absolut inga 8k om nått skulle hända. Om hon är ekonomiskt ansvarig för kameran måste skolan upplysa henne om detta ( muntligt avtal ) Om föräldrarna inte kände att dom ville betala hade dom inte låtit henne ta kameran, men det beslutet måste dom ha möjlighet att ta.

Ja på något vis blir det ju hennes "arbetsredskap" som hon fått låna av skolan för att utföra ett arbete/uppdrag. Jag kan likställa det med min burk jag har till låns från jobbet, om jag skulle halka på en kondom och tappa burken i backen skulle jag inte bli skyldig att esätta den. Visst finns iof klausuler i anställningsavtalet om förstörelse av firmans egendom, (med vilje) samt att man inte får lämna burken i framrutan på bilen. Då blir man skyldig att ersätta förlorad egendom...

Nej för fan, nu har du snurrat till det ordentligt. Orkar inte grotta ner mig i det här nu men du kan omöjligen ha rätt.

Fast han har faktiskt rätt. Samma sak gäller utlånade pengar som man inte skrivit papper om. Om jag lånar nåns hoj och kvaddar så säger mitt sunda förnuft att jag pröjsar men det enda sättet för denne någon att kunna kräva mig på pengar är om h*n kan bevisa att jag kvaddat med flit.

Ja på något vis blir det ju hennes "arbetsredskap" som hon fått låna av skolan för att utföra ett arbete/uppdrag. Jag kan likställa det med min burk jag har till låns från jobbet, om jag skulle halka på en kondom och tappa burken i backen skulle jag inte bli skyldig att esätta den. Visst finns iof klausuler i anställningsavtalet om förstörelse av firmans egendom, (med vilje) samt att man inte får lämna burken i framrutan på bilen. Då blir man skyldig att ersätta förlorad egendom...

Jag kan egentligen bara tänka mig två ställen där man har burkar och kondomer. Spermabanken går ju bort, det finns väl ingen som använder kondom där så med andra ord måste du jobba på Ungdomsmottagningen. Men dock undrar jag, vem i helvete skulle vilja sno en sån burk? Ens om den stod synlig i bilen? :confused:

Hoppas skämtet inte går förlorat

.

Last edited:
Är det bara jag som tycker synd om henne här eller? men ring polisen å fråga om dom fått in den, hade jag sett att gon glömt den hade iaf jag sprungit ikapp henne med den:P

Nej hon behöver inte ersätta kameran om inte skolan kan bevisa att hon slarvat bort den med flit.

På vilken lagparagraf baserar du det?

Pappa är gymnasierektor och när hans transportelever klantar sig och backar på en stolpe och orsakar skador för 100kkr så är det skolan som betalar. När eleverna däremot får låna en bärbar dator av skolan och slarvar bort den betalar de själva.

Det ter sig väl ganska självklart att hon är ekonomiskt ansvarig för kameran och skolans försäkring täcker inte försvinnanden utan endast de fall där polisanmälan lämnats in för ex stöld eller rån samt om kameran returneras skadad.

När jag gick på gymnasiet kvitterade vi ut kameran och skrev under papper om ekonomiskt ansvar vid försvinnande samt ersättningskyldighet om max 1000kr vid skada.

Last edited:

Pappa är gymnasierektor och när hans transportelever klantar sig och backar på en stolpe och orsakar skador för 100kkr så är det skolan som betalar. När eleverna däremot får låna en bärbar dator av skolan och slarvar bort den betalar de själva.

Det ter sig väl ganska självklart att hon är ekonomiskt ansvarig för kameran och skolans försäkring täcker inte försvinnanden utan endast de fall där polisanmälan lämnats in för ex stöld eller rån samt om kameran returneras skadad.

När jag gick på gymnasiet kvitterade vi ut kameran och skrev under papper om ekonomiskt ansvar vid försvinnande samt ersättningskyldighet om max 1000kr vid skada.

Ska man kräva eleverna på pengar för en tappad dator så måste dom ha ingått ett avtal med skolan som reglerar detta med målsmans medgivande. Finns ingen lag som reglerar lån utan avtal och skadestånd kring detta. Hade jag dock varit en skola som ville låna ut laptops till eleverna skulle jag GARANTERAT upprätta ett sådant avtal :tummenupp

Nej hon behöver inte ersätta kameran om inte skolan kan bevisa att hon slarvat bort den med flit.
Att slarva bort något med flit...det var ett roligt uttryck :D

Hur som helst, man kan ju inte gå genom livet och inte ta ansvar för saker man har till låns. Tror man att någon annan hela tiden skall pröjsa för ens misstag är det av rent principiella skäl viktigt att hon får betala den här gången.

Annars kanske hon tappar bort en bil eller hoj hon lånat nästa gång.

Edit: Är det en ung tjej på högstadiet är väl 8K lite saftigt, men någon form av självrisk på 1500 spänn eller något borde vara rimligt. Skolan bör ju vara försäkrade tycker man.

Edit: Är det en ung tjej på högstadiet är väl 8K lite saftigt, men någon form av självrisk på 1500 spänn eller något borde vara rimligt. Skolan bör ju vara försäkrade tycker man.

Skolor har vanligen försäkring med självrisk i 30kkr klassen. Men om skolledningen är vetigt funtad så lånar man inte ut en kamera som är oförsäkrad till elever utan någon form av avtal med eleverna om att de är ekonomiskt ansvariga för den. Skulle tro att donnan har missat någon information från skolan...

Om skolan misstänker att hon slarvat bort kameran med flit, tagit hem den och gömt den under kudden O kan bevisa det med hjälp av vittnen tex kan skolan göra en polisanmälan om stöld och på så sätt få henne skadeståndsskyldig. Det är det ända sättet för skolan att kunna göra henne ersättningskyldig om det inte är avtalat att hon har ekonomiskt ansvar för kameran vid förlust. Och det stod väl att hon har inte skrivit på några papper att hon skulle hållas ekonomiskt ansvarig vid eventuell förlust?

Last edited:
Finns ingen lag som reglerar lån utan avtal och skadestånd kring detta.

Nej, och det behövs ingen sådan lag för det täcks av följande lagar istället:

1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada
eller sakskada skall ersätta skadan. Lag (2001:732).

2 § Den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall
ersätta skadan. Lag (2001:732).

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S