Tappat suget efter dödsolyckorna

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Efter de två senaste dödsolyckorna har jag helt tappat sugen och har svårt att se glädjen i att köra fast jag tycker det är askul med MC motorer styling m.m o allt som hör till, för det är ju så mycket mer än bara körningen.
Man har hela tiden varit medveten om att det är farligt och att man är väldigt utsatt, Röris träffade jag på en bussresa till årets "På två hjul" , vi pratade lite vid ett stopp på vägen hem. När det kommer så nära, en peron man träffat o snackat med så känns det riktigt jävligt, det är först då jag verkligen förstår att det är farligt och det skördar faktiskt liv.

Just nu tänker jag mycket fram o tillbaka, jag har en son på fem år, det är inte meningen att jag skall hålla på med detta nu, sen o andra sidan jag måste oxå få göra det jag tycker är kul. Skall man lägga det på is tills barnen blivit vuxna? Hur jag än resonerar så kommer jag inte fram till nått vettigt. Varje gång man vrider på rullen så tror man att man gör det på rätt ställe, men det finns aldrig några rätta ställen igentligen, bara mindre dåliga kanske.
Inte nått bra substitut till MC-åkning som hobby har jag lyckats komma på.......

Nä nu är det bara jobbigt

Sköt om er alla där ute :pannkyss

Vila i frid alla ni som inte kom hem igen . . . . . . . :angel



Hade exakt samma reflektion igår, det går så jävla fort alldelles för ofta. Det är svinkul att köra, men i det tempot som det går i för att det ska vara roligt så är det fan inte sunt. Även om man tänker till vid skymda kurvor, backkrön mm, så finns det mycket man inte kan påverka själv. Tjejen körde på en grävling igår med bilen, samma väg hade jag kört en stund tidigare, kunde lika gärna varit jag, och det hade INTE slutat väl.

Vet dock inte vad jag skall göra istället, sälja hojen och ta flygcert kanske.

Får se hur det blir, nu är hojen paj i vicket fall, kanske lika bra...:D
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hade exakt samma reflektion igår, det går så jävla fort alldelles för ofta. Det är svinkul att köra, men i det tempot som det går i för att det ska vara roligt så är det fan inte sunt. Även om man tänker till vid skymda kurvor, backkrön mm, så finns det mycket man inte kan påverka själv. Tjejen körde på en grävling igår med bilen, samma väg hade jag kört en stund tidigare, kunde lika gärna varit jag, och det hade INTE slutat väl.

Vet dock inte vad jag skall göra istället, sälja hojen och ta flygcert kanske.

Får se hur det blir, nu är hojen paj i vicket fall, kanske lika bra...:D

Skaffa en hoj som är kul i lägre hastigheter? Det funkade alldeles utmärkt för mig. :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kanske inte en bra idé. Det är i trakterna 10 gånger högre risk med privatflyg än privat-hojning. (per timme utövande)


Möjligt om man tittar på hela kollektivet, men förmodligen inte man bara tittar på "oss". Och det det handlar om är ju att har kommit till insikt att jag inte kan fortsätta som jag gör, det minst dåliga som kommer att hända är att jag blir av med kortet.

Jämför jag flygning med mig själv bedömmer jag det som säkrare.

Visst kan man skaffa en långsammare hoj, men det är farten som gör det roligt, men just nu känns inte nöjet värt risken helt enkelt. Och bankörning har jag kört hur mycket som helst, börjar bli lite less på att köra runt runt tyvärr.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
För er som tröttnat på hoj kan jag rekommendera segelflyg.. Låter kanske långsamt men jag lovar att axet 100-280km/t vid en brutal dykning, lämnar spår i kallingarna!
Har gjort många flygningar på ett par timmar och höjd på ca 2000m.. Skitkul att leta termik, inte så kul att landa på en åker när man misslyckas..

Man kan bli duktig.. http://www.youtube.com/watch?v=xW3p2eXzM_Q&mode=related&search=

Ta med en polare som spyr.. http://www.youtube.com/watch?v=CDytbMCBiI0&mode=related&search=

Eller skruva på två små jet-motorer.. http://www.youtube.com/watch?v=R9bzQQl8Y_w&mode=related&search=
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Mycket skrivet i denna tråd ;)

Sitter ju själv i den situationen då jag är lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta åka. Råkade ju ut för en olycka i höstas med mötande bil som kör om annan bil, valet mellan frontning eller köra av vägen blev det sistnämnda.

Trots relativt låg fart när jag åkte i backen (30-50 km) så fick jag ordentliga skador. Har nu lyckats förtränga det mesta och repat och lackat hojen samt köpt nu utrustning (väntar fortfarande på hjälmen).
Tog dock en gammal hjälm häromdagen för att ta min första repa sen olyckan. Det blev 6 mil här på Ekerö där jag bor. Under den turen så märker jag att jag omedvetet drar mig ut till höger när jag möter flera bilar i rad vilket egentligen inte känns bra. Hjärtat for upp i halsgropen när jag efter ett krön möter en bil som är halvvägs in i min körbana för att köra om en eu-moppe, då kom en riktig flaschback och pulsen ökade markant.

Trots det så vill jag ge hojåkandet en riktig chans igen även om jag vet att det kan göra ont eller bli värre än så.
Tycker själv att jag alltid försökt köra med insidan av skallen, kan inte minnas att jag någonsin råkat ut för en incident p.g.a. egen klantighet men trots detta så uppstår ju situationer som man inte kan påverka och som kan få svåra följder.
Sambo + mina "barn" vill helst att jag slutar åka, det var inte kul för dom att åka till sjukan för att se mig ligga med en slang in i lungan, orörlig arm plus höra om övriga skador så dom är inte helt glada över mitt beslut nu men t.v. kör jag på. Märker jag dock att jag känner olust eller kanske t.o.m. rädsla i situationer då jag möter bilar framöver så kommer gixxern samt utrustningen att bli till salu.

Och slutligen med tanke på vad många sagt, hur mycket man än själv kör vettigt så finns det ändå andra saker som kan utlösa katastrofer, det finns ju trots allt medtrafikanter på vägarna.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Som jag skrivit i någon annan tråd tidigare så köpte jag mig en S2000 förra sommaren efter en vurpa med crossen, som gjorde att jag inte kunde köra. Det är inte som att köra hoj.....men det dämpade iaf mitt hojbegär TOTALT!!!

Nu när jag fått ihop Bladen kommer jag väl köra lite och sen sälja den....man får lite annat perspektiv på saker och ting när man får barn!

Kommer iaf köpa mig en S2000 igen om något/några år:tummenupp
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Nej det handlar inte om riskmedvetande -- det handlar om förares accepterade risknivåer. Förlusterna som sker är i huvudsak ett resultat av att människor accepterar risker.

Förbättrad riskuppfattning leder i en av två riktningar och beroende på om man under- eller överskattar riskerna. Om en förare utvecklar bättre förmåga att bedöma risken för en viss situation, och föraren tidigare överskattat risken för denna situation -- så kommer han/hon nästa gång kompensera för detta genom mindre återhållsamhet. Det intressanta blir ju då om förare över- eller underskattar. Det är ju naturligtvis väldigt varierande för olika situationer och individer -- men forskning visar ofta att stora gruppers uppskattade nivå av risk stämmer ganska väl överens med objektiv risk. Därför blir det svårt att hävda att förbättrad riskuppfattning leder till minskade förluster, annat än för delar ur gruppen -- men då i motsatt riktning för andra delar ur gruppen.
Tror du har helt rätt i att många av olyckorna beror mer på att föraren har valt en högre risknivå än att han var omedveten om riskerna.

Jag gillar för övrigt inte termen riskmedvetande. Det låter som att det skulle vara någon magisk allmän egenskap, vilket jag inte tror att det är. Snarare handlar det om att i praktiken kunna identifiera faror i trafiken. Man kan vara bättre eller sämre på det som nybörjare, men alla blir bättre med erfarenhet. Att olika förare sedan accepterar olika hög risk är en helt annan sak.

Ju bättre man blir på att identifiera farorna, desto bättre kan man anpassa sin körning i varje situation så att man inte överskrider sin egen accepterade risk. Det innebär som du säger att olika individer, eller samma individ i olika situationer, kommer att hålla igen mer i vissa fall och mindre i andra. Jag tror dock inte att det är ett nollsummespel för det, eftersom man knappast kan kompensera för att ha kört med för små marginaler i de situationer som var extra farliga genom att ta det omotiverat lugnt i situationer som inte är så farliga.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top