Tar det aldrig slut. Mc-förare allvarligt skadad i krock.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bajen-Sam skrev:
2453626 Mc-förare allvarligt skadad i krock.

"färdades med sitt fordon på E 4:an när en personbil svängde från en mindre väg ut på motorvägen utan att föraren observerade motorcykeln."

- Det har väl aldrig hänt förut?! :rolleyes: :mad:
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Dags att införa lektioner för dem som tar B-kort i att det finns motorcyklar ute på vägarna. Gärna med pek-böcker så att dem lär sig ordentligt.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
korvgubbe skrev:
2453633 "färdades med sitt fordon på E 4:an när en personbil svängde från en mindre väg ut på motorvägen utan att föraren observerade motorcykeln."

- Det har väl aldrig hänt förut?! :rolleyes: :mad:

vadå svängde ut ifrån en mindre väg til E 4:an??? Har de inte påfarter till motorvägen??? Låter ju skumt???


Tråkigt iallafall...

///M
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Bikerbitch skrev:
2453666 Dags att införa lektioner för dem som tar B-kort i att det finns motorcyklar ute på vägarna. Gärna med pek-böcker så att dem lär sig ordentligt.

Om det kördes en kampanj som denna på svensk tv under mc säsongen kanske några olyckor kunde förhindras. Se länk.

http://home1.gte.net/res0ak9f/mc-crash2.mpg
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Vi snackar Norrland nu...

Tråkigt, hoppas att han/hon repar sig.

Mr_Mike skrev:
2453689 vadå svängde ut ifrån en mindre väg til E 4:an??? Har de inte påfarter till motorvägen??? Låter ju skumt???


Tråkigt iallafall...

///M
 

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 9
Samma skit varje gång... Bilen svängde ut framför Mc för att bilisten inte var uppmärksam... Hört den förr??

Hoppas att det slutar bra!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mr_Mike skrev:
2453689 vadå svängde ut ifrån en mindre väg til E 4:an??? Har de inte påfarter till motorvägen??? Låter ju skumt???


Tråkigt iallafall...

///M

Har ni varit norr om Uppsala någon gång?
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tråkigt..tråkigt..

Hoppas att VV inte hunnit montera upp sina vajerräcken där ännu, om de gjort det kan det ju sluta riktigt illa "mycket allvarligt skadad" låter oroväckande.. Vi får hoppas att det visar sig gå bra ändå:)

Ang E4 och påfarter i aktuellt område så finns det inte så många "riktiga" påfarter som sörlänningar skulle benämna dem:tungan
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Bajen-Sam skrev:
2453745 Om det kördes en kampanj som denna på svensk tv under mc säsongen kanske några olyckor kunde förhindras. Se länk.

http://home1.gte.net/res0ak9f/mc-crash2.mpg

Shaise, vad rädd man blev när hojen kraschade in i bilen.
Det visar på att det kan gå så fort ibland att man verkligen måste kolla en extra gång. Många gånger tror dom att det är en moppe som kommer
"Jag hinner nog" är nog tankegången.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Bikerbitch skrev:
2453846 Shaise, vad rädd man blev när hojen kraschade in i bilen.
Det visar på att det kan gå så fort ibland att man verkligen måste kolla en extra gång. Många gånger tror dom att det är en moppe som kommer
"Jag hinner nog" är nog tankegången.

Japp tycker filmen är klockren, något för vv att kopiera och visa på svenska kanaler. Lite vettigt för skattepengarna vi får betala. :tummenupp
 

wavebender

Kör......
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Lerum/Göteborg
Hoj
BMW-S1KRR , GSXR 750
Bajen-Sam skrev:
2453857 Japp tycker filmen är klockren, något för vv att kopiera och visa på svenska kanaler. Lite vettigt för skattepengarna vi får betala. :tummenupp

Om inte annat kunde det vara något för försäkringsbolagen att gå samman med och visa i tv.....

om nu inte vv vill bekosta en sådan sak .......

hoppas att det går bra för mc-föraren...:tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Bajen-Sam skrev:
2453857 Japp tycker filmen är klockren, något för vv att kopiera och visa på svenska kanaler. Lite vettigt för skattepengarna vi får betala. :tummenupp

Jag har mailat VV om denna film och fått svar.

Mailet (skickar med mitt också):

"-----Ursprungligt meddelande-----
Hej,

Jag läste precis om ytterligare en motorcykelolycka som involverade en bil som gjorde en vänstersväng, något som jag personligen tycker är nåt som borde uppmärksammas mer. Eftersom jag själv kör MC vet jag hur pass osynlig man är på vägarna och man får tänka åt alla andra hela tiden för att klara sig hel dit och hem.

Jag såg en tv-reklam som brittiska motsvarigheten till Vägverket gjort för att uppmärksamma bilister på detta, den finns på den här adressen:

http://video.google.com/videoplay?docid=-888889755502350169
Att få se den i svensk tv och få folk att reagera på det hade varit bra, att spara några motorcyklisters liv och lem varje år måste väl vara nåt som även Vägverket önskar?

Snälla, vidarebefordra denna så att den kommer rätt, det hade varit skönt att veta att Vägverket även vill oss motorcyklister väl trots att grusade vägar och vajerräcken... :)

Tack!

-----

Hej och tack för ditt brev!

Den här länken har vi fått tidigare från en annan skribent, och den här filmen är en riktig skräckupplevelse!

Vi får ofta önskemål från kunniga och engagerade personer om trafiksäkerhetsutbildning och information via tv. Dessa sammanställs och vidarebefordras bl.a. till den som ansvarar för funktionen "Fånga kundbehov".

Som du ju förstår krävs noggrann och långsiktig planering - förutom en relativt stor budget - för att förmedla kunskaper via tv och få den önskade effekten. Men vi når också många med våra budskap via vår webbplats tillsammans med utbudet av trycksaker.

Med vänlig hälsningar
Informatör
Strategisk kommunikation"

Mörkar namn, telefonnummer och sånt. Tror inte det skulle uppskattas om det spreds såhär via internet... :)
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Stora delar av E4an är inte motorväg, tro det eller ej ;)
En så'n reklamfilm borde spelas intensivt under våren och se'n nå'n gång ibland under sommaren.
Hoppas hojåkaren repar sig!
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
Mr_Mike skrev:
2453689 vadå svängde ut ifrån en mindre väg til E 4:an??? Har de inte påfarter till motorvägen??? Låter ju skumt???
Troligen ett parti som klassas som motortrafikled (dvs "korsning i samma plan")

Samma sak hände på E22:an mellan Kristianstad och Lund tidigare i år.
Dessvärre med dödlig utgång för mc-föraren.
 

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 9
imaster skrev:
2453909 Jag har mailat VV om denna film och fått svar.

Mailet (skickar med mitt också):

"-----Ursprungligt meddelande-----
Hej,

Jag läste precis om ytterligare en motorcykelolycka som involverade en bil som gjorde en vänstersväng, något som jag personligen tycker är nåt som borde uppmärksammas mer. Eftersom jag själv kör MC vet jag hur pass osynlig man är på vägarna och man får tänka åt alla andra hela tiden för att klara sig hel dit och hem.

Jag såg en tv-reklam som brittiska motsvarigheten till Vägverket gjort för att uppmärksamma bilister på detta, den finns på den här adressen:

http://video.google.com/videoplay?docid=-888889755502350169
Att få se den i svensk tv och få folk att reagera på det hade varit bra, att spara några motorcyklisters liv och lem varje år måste väl vara nåt som även Vägverket önskar?

Snälla, vidarebefordra denna så att den kommer rätt, det hade varit skönt att veta att Vägverket även vill oss motorcyklister väl trots att grusade vägar och vajerräcken... :)

Tack!

-----

Hej och tack för ditt brev!

Den här länken har vi fått tidigare från en annan skribent, och den här filmen är en riktig skräckupplevelse!

Vi får ofta önskemål från kunniga och engagerade personer om trafiksäkerhetsutbildning och information via tv. Dessa sammanställs och vidarebefordras bl.a. till den som ansvarar för funktionen "Fånga kundbehov".

Som du ju förstår krävs noggrann och långsiktig planering - förutom en relativt stor budget - för att förmedla kunskaper via tv och få den önskade effekten. Men vi når också många med våra budskap via vår webbplats tillsammans med utbudet av trycksaker.

Med vänlig hälsningar
Informatör
Strategisk kommunikation"

Mörkar namn, telefonnummer och sånt. Tror inte det skulle uppskattas om det spreds såhär via internet... :)

"Vi når många via webben o trycksaker" BULLSHIT de handlar bara om pengar... det är för dyrt att köra tv-reklam helt enkelt.
Skulle dom köra den där filmen på tv skulle de få grymt bra effekt tror ja!
Man känner ju hur man rycker till när man ser Mc komma när han kör ut!

Dom borde VERKLIGEN göra nått liknande i Sverige!
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Bikerbitch skrev:
2453666 Dags att införa lektioner för dem som tar B-kort i att det finns motorcyklar ute på vägarna. Gärna med pek-böcker så att dem lär sig ordentligt.


Håller med! Dessutom borde Vägverket gå ut med kampanjer av typen "motorcyklar i trafiken" i stället för att slösa bort våra pengar på vansinnigt utformade vägräcken!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top