Tar det aldrig slut. Mc-förare allvarligt skadad i krock.

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
"Som du ju förstår krävs noggrann och långsiktig planering - förutom en relativt stor budget - för att förmedla kunskaper via tv "

Eh, vad?

Seriöst, hur svårt att få med ett klipp på Anslagstavlan?

Skulle till och med jag klara av.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
WilleZL skrev:
2453948 Håller med! Dessutom borde Vägverket gå ut med kampanjer av typen "motorcyklar i trafiken" i stället för att slösa bort våra pengar på vansinnigt utformade vägräcken!

Passar bra att man sitter med i en grupp som arbetar just för såna här saker.
Alla såna här åsikter läser jag och vidarebefodrar till gruppens möten.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Bikerbitch skrev:
2453666 Dags att införa lektioner för dem som tar B-kort i att det finns motorcyklar ute på vägarna. Gärna med pek-böcker så att dem lär sig ordentligt.

Utan tvekan, men det borde kanske vara ett tillägg för mc att man syns inte lika bra på en mc som en bil. Vi är inte alltid guds bästa barn själva.

En tysk undersökning visade att det var 25-30% mindre risk att råka ut för liknande olyckor om man hade ljusare kläder. Lägg till heljus på dagtid så har man ökat sina chanser ytterliggare ett snäpp. Vet att det för länge sedan såldes relä som gjorde att helljuset blinkade, kanske något att ta tag i igen.

Hoppas på snabbt tillfrisknande för föraren
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
DR-Zätare skrev:
2453773 Har ni varit norr om Uppsala någon gång?
Sanna ord.
När jag åkte upp med bilen till Härnösand och köpte hojen för ett par månader sedan så noterade jag på flera ställen ovanför Gävle att det på MOTORVÄGEN (alltså INTE motortrafikled) fanns vägar som gick rakt in på motorvägen.
Och då menar jag inte vanliga motorvägspåfarter.
 

llehs

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Luleå
Hoj
Tomt...
Janne_1956 skrev:
2454202 Sanna ord.
När jag åkte upp med bilen till Härnösand och köpte hojen för ett par månader sedan så noterade jag på flera ställen ovanför Gävle att det på MOTORVÄGEN (alltså INTE motortrafikled) fanns vägar som gick rakt in på motorvägen.
Och då menar jag inte vanliga motorvägspåfarter.

Inte för att detta egentligen har att göra med den tragiska olyckan men...
Ladda gärna ned (ytterligare en dåre) filmen "Luleå-Piteå done quick with BMW M3" från de s.k. vanliga ställena.

För övrigt veckopendlar jag efter E10. En ännu mindre kostig...
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Bikerbitch skrev:
2453976 Passar bra att man sitter med i en grupp som arbetar just för såna här saker.
Alla såna här åsikter läser jag och vidarebefodrar till gruppens möten.


Bra!!
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
sandstream skrev:
2453768 ...som inte ska ha några egna trafikregler vad jag vet.
Det kanske inte var en motorväg?

Det finns inga trafikregler i Norrland. :fakta

Det lärde jag mig av besöket i somras.. :näsblod
 

sandstream

Guest
lorkan skrev:
2454331 Det finns inga trafikregler i Norrland. :fakta
Det lärde jag mig av besöket i somras.. :näsblod
Må så vara men finns det verkligen motorvägar med annat än påfarter?
Har de korsningar på motorvägarna där uppe?
(E4 inte samma sak som motorväg)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
sandstream skrev:
2454541 Må så vara men finns det verkligen motorvägar med annat än påfarter?
Har de korsningar på motorvägarna där uppe?
(E4 inte samma sak som motorväg)

Nej, det låter iofs inte särskilt troligt, jag har aldrig sett några sådana i alla fall. När man ändå snackar påfarter och norrland bör ju nämnas för dom som aldrig har varit där och gillar hög fart på motorvägen, att se upp. Avfarterna på många ställen är extremt korta, nästan så att det är på gränsen till tvärbromsningar för att inte köra av.. :näsblod

Shupp, så är det.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
sandstream skrev:
2454541 Må så vara men finns det verkligen motorvägar med annat än påfarter?
Har de korsningar på motorvägarna där uppe?
(E4 inte samma sak som motorväg)
E4 skiljer sig en del mellan stockholm och Norrland.
E4 i Stockholm
myraPB-051118-53.jpg

E4 i Norrland
stig.jpg
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Bara för att förtydliga för er som bor i närheten av en motorväg så är det INTE motorväg vid stället för olyckan. Det är inte ens en motortrafikled med planfria korsningar utan bara vanlig landsväg med allehanda korsningar. Dock inte fullt så illa som föregående inlägg....

I området där olyckan skedde finns den påfarter i form av andra landsvägar, parkeringsplatser, infart till en campingplats samt ett otal småvägar i form av gårdspåfarter samt skogsbilvägar och dylikt. :fakta

Vet inte om man har lyckats spika upp något vajerräcke där ännu men det har jobbats med sådana norr om Örnsköldsvik i sommar.

Lika fullt illa och jäkla tragiskt. :mad: Har varit med om liknande själv fast i mycket lägre fart. Det som retar mig så förbannat är att det för det mesta skylls på MC-föraren "Jag såg honom aldrig, han måste ha kört minst i 250 km/h". :huvet
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
imaster skrev:
2453909 Jag har mailat VV om denna film och fått svar.

Hej och tack för ditt brev!

Den här länken har vi fått tidigare från en annan skribent, och den här filmen är en riktig skräckupplevelse!

Vi får ofta önskemål från kunniga och engagerade personer om trafiksäkerhetsutbildning och information via tv. Dessa sammanställs och vidarebefordras bl.a. till den som ansvarar för funktionen "Fånga kundbehov".

Som du ju förstår krävs noggrann och långsiktig planering - förutom en relativt stor budget - för att förmedla kunskaper via tv och få den önskade effekten. Men vi når också många med våra budskap via vår webbplats tillsammans med utbudet av trycksaker.

Med vänlig hälsningar
Informatör
Strategisk kommunikation"

Mörkar namn, telefonnummer och sånt. Tror inte det skulle uppskattas om det spreds såhär via internet... :)


Vad är det som är dyrt...? Allting är väl relativt! :fakta

Vi strävar ju efter nollvision i sverige, den där filmen är ett klockrent exempel på vad som borde visas på TV, biografer och trafikskolor m.m.
Problemet är att vi hinner aldrig "vänja" oss vid att det finns hojar på vägarna. När bilisterna börjar inse detta, då är säsongen oftast över och hojarna "glöms bort" och sen börjar vi tyvärr om igen nästa år med nya olyckor.
När jag som hoj åkare kör bil, kollar jag alltid en extra gång men jag är medveten, och jag vet om att hojarna finns där ute.
Alla vet inte och tänker inte på det förens olyckan är ett faktum, tyvärr... :kryckor

Men vad är billigt egentligen...
Är det billigare med utgifter i form av försäkringspengar, sjukhuskostnader och reparationer av olycksdrabbade områden m.m. Det är en lång skara utgifter som skall pungas ut per olycka. Än att t.ex. sända lite upplysningsfilmer för allmänheten, så folk ute i trafiken tänker det där lilla extra. :7peta :mattias

Vad säger sporthoj, kan ni påverka och trycka på vv, med hjälp av andra organisationer som SMC m.m.?
 

sandstream

Guest
Palmas skrev:
2454641 Bara för att förtydliga för er som bor i närheten av en motorväg så är det INTE motorväg vid stället för olyckan. Det är inte ens en motortrafikled med planfria korsningar utan bara vanlig landsväg med allehanda korsningar...
Okej!
 

Baltazar79

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen än...
Palmas skrev:
2454641 Bara för att förtydliga för er som bor i närheten av en motorväg så är det INTE motorväg vid stället för olyckan. Det är inte ens en motortrafikled med planfria korsningar utan bara vanlig landsväg med allehanda korsningar. Dock inte fullt så illa som föregående inlägg....

I området där olyckan skedde finns den påfarter i form av andra landsvägar, parkeringsplatser, infart till en campingplats samt ett otal småvägar i form av gårdspåfarter samt skogsbilvägar och dylikt. :fakta

Vet inte om man har lyckats spika upp något vajerräcke där ännu men det har jobbats med sådana norr om Örnsköldsvik i sommar.

Lika fullt illa och jäkla tragiskt. :mad: Har varit med om liknande själv fast i mycket lägre fart. Det som retar mig så förbannat är att det för det mesta skylls på MC-föraren "Jag såg honom aldrig, han måste ha kört minst i 250 km/h". :huvet


Dom har inte hunnit sätta upp vajerräcken än men de är ny asfalt just i de området. Man bör kanske tillägga att de är en 70stäcka förbi campingen och utfarterna. men de är ju som med de flesta 70 streckor de är väldigt få som håller 70 speciellt nu när de är ny fin slät asfalt. Och som vissa har sagt så är de INTE motorväg där.

Hoppas de kommer ordna sej för den som körde hojen.
 

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
Bilföraren körde ut på e4an via en infart till en rastplats/camping. Alltså åt fel håll:huvet
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
sandstream skrev:
2454541 Må så vara men finns det verkligen motorvägar med annat än påfarter?
Har de korsningar på motorvägarna där uppe?
(E4 inte samma sak som motorväg)
Det finns en plankorsning på motorvägen, E20 strax "norr" om Göteborg. Hastigheten där är visserligen nersatt till 70, men i alla fall, tvåfiligt åt verdera hållet med räcke och grässträng i mitten.
Jag åker inte där så ofta, men jag har för mig att det är före Allingsås.
 

sandstream

Guest
Gaffa-mannen skrev:
2455595 Det finns en plankorsning på motorvägen, E20 strax "norr" om Göteborg. Hastigheten där är visserligen nersatt till 70, men i alla fall, tvåfiligt åt verdera hållet med räcke och grässträng i mitten.
Jag åker inte där så ofta, men jag har för mig att det är före Allingsås.
Passerar där då och då (har firma i Gbg) och vet vart du menar men jag är osäker på om det är motorväg eller motortrafikled.
Ska kolla i morgon.
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Så länge det finns motorcyklar tar det aldrig slut, så enkelt är det.
MEN
Jag tror man kommer ganska långt om man betraktar varje bil som en älg som kan hoppa fram varsomhelst och hursomhelst.
 

sandstream

Guest
Gaffa-mannen skrev:
2455595 Det finns en plankorsning på motorvägen, E20 strax "norr" om Göteborg. Hastigheten där är visserligen nersatt till 70, men i alla fall, tvåfiligt åt verdera hållet med räcke och grässträng i mitten.
Jag åker inte där så ofta, men jag har för mig att det är före Allingsås.
Passerade där igår åt båda hållen och det är INTE motorväg.
Motorvägen börjar i något som jag tror heter Tollered när man kommer från Allingsås och slutar där när man kommer från Göteborg.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top